Region Mitt Östersund Borlänge Gävle Härnösand

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Yttrande över förslag till nationell plan
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Målorienterade strategiska processer
Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn
Instruktioner till detta bildspel
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Utveckling inom handeln i Falun - Borlänge Tiina OhlssonBorlänge kommun Mats ReutherborgFalu kommun.
Förslag till Nationell infrastrukturplan
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Västsvenska paketet.
Plötsligt var det ett vägarbete!
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Infrastrukturplanerna
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Att möta framtiden Cancerrehabilitering
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
Säkerheten främst Registrering av behörigheter
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Systematisk uppföljning UIV
Januari 2015 Sid 1 Regional/lokal samverkan för att klara vattendirektivet S ve nskt Vatten Tage Hägerman Va-chef Smedjebacken Energi & Vatten.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Landstinget Dalarnas beroendevård
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Region Mitt Östersund Falun Gävle Härnösand
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Mitt Östersund Falun Gävle Härnösand
Infrastrukturplanering
”Dalarna bidrar på ett tydligt och mycket positivt sätt till Sveriges ekonomiska utveckling.” ur Region Dalarnas systemanalys för bättre infrastruktur.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Region Mitt Östersund Borlänge Gävle Härnösand
Dalarnas regionala serviceprogram
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Trafikverkets inköpsvolym
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Information om ensamkommande barn November Föreställ er Malung-Sälens kommun.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Näringslivslunch 8 november.
Infrastruktur Marks kommun
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Avdelningen för vård och omsorg
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
STÖRRE BANARBETEN - vecka – Mellersta
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Presentationens avskrift:

Region Mitt Östersund Borlänge Gävle Härnösand Planerad verksamhet i Dalarna 2014 Större åtgärder som planeras eller redan är under produktion i Dalarna under 2014. Vissa objekt kan komma att skjutas framåt i tiden om tilldelning av medel blir mindre än väntat.

Dalarnas län I Dalarna ligger ett pärlband av tätorter längs tydliga stråk. Där sammanstrålar även de för såväl nationell som regional nivå viktiga nord-sydliga och öst-västliga järnvägs- och vägstråken, som utgör basen för Dalarna som ett av landets absolut största godsgenererande län. Dalarna är dessutom ett transitlän för den omfattande nord-sydliga godstrafiken i Sverige. Var fjärde godståg per dygn på svensk järnväg har sitt ursprung i eller passerar Borlänge.

Vi planerar På uppdrag av regeringen har Trafikverket lagt fram ett förslag till nationell trafikslagsövergripande plan för utvecklingen av transportsystemet under 2014-2025. Utgångspunkten i regeringens infrastrukturproposition är att vi i första hand ska vårda och utveckla det vi redan har; vi ska tänka nytt innan vi bygger nytt. Den totala planeringsramen för 2014-2025 är 522 miljarder kronor för åtgärder i hela landet. Planeringsramen består av tre större delar enligt följande: 86 miljarder kronor för drift och underhåll av statliga järnvägar. 155 miljarder kronor för drift och underhåll av vägar 281 miljarder kronor för utveckling av transportsystemet. Planeringsramen är indelad i två perioder; 2010-2021 respektive 2022-2025 (ännu ej fastställd). Ramen för Region Mitt under perioden 2010-2021fördelat per län finns i tabellen

Fyrstegsprincipen – för hållbar planering Trafikverket arbetar enligt fyrstegsprincipen för hållbar planering. Fyrstegsprincipen är ett sätt att tänka kring val av åtgärder när vi väl undersökt och beskrivit problemet. Utifrån ett väl definierad problem bild kan vi hitta den mest hållbara och effektiva lösningen. Fyrstegsprincipen innebär att vi först undersöker om transportbehovet och valet av transportsätt kan påverkas. (Steg 1 -Tänk om) I andra hand väljer vi lösningar som innebär effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur. (Steg 2 - Optimera) I tredje hand blir det aktuellt med ombyggnad och förbättring av befintlig infrastruktur. (Steg 3 -Bygg om) I fjärde hand kommer nybyggnad och större ombyggnadsåtgärder. (Steg 4 - Bygg nytt).

Vi bygger om och bygger nytt Vi genomför en rad förbättringar i regionen under året. Åtgärderna ger ökad kapacitet och bidrar till regionens utveckling, oavsett om vi bygger om eller bygger nytt. 2014 utreder, projekterar och bygger vi infrastruktur i projekt för omkring totalt 2,4 miljarder kronor i Västernorrland, Dalarna, Jämtland, Gävleborg. Trafikverket samarbetar självklart också med kommunerna i regionen och driver ett antal projekt med medfinansiering.

Aktuella järnvägsprojekt Mora resecentrum - Ombyggnationer, tillgänglighetsanpassning Falu resecentrum - Förbättrad tillgänglighet till stationen och ökad säkerhet för resenärerna. Ludvika - Gång- och cykelbro Rågåkers industriområde - Järnvägsanläggning Falun – Borlänge - 3 mellanblock Hedemora - Rivning av gång- och cykeltunnel under järnväg Bergslagsbanan (Ryggen) - Bomanläggning Paradisvägen Ludvika, Stensveden - Gångtunnel Falun–Hinsnoret samt Säter–Gustafs - Stängslingsåtgärder Skommarbo Munkbo - Slopning av plankorsning Gimsbärke - Bomanläggning Dalabanan, Uppsala–Borlänge - Kapacitetshöjande åtgärder (samtidiga infarter, trespårsstation), samt mindre åtgärder Avesta Krylbo/Borlänge - Avvattningsåtgärder

Aktuella järnvägsprojekt Utredning/Planläggningsprocess Godsstråket Avesta Krylbo – Frövi - 6 mellanblock Bergslagsbanan, Falun – Borlänge - 2 trafiksignaler (ESIK-lösning) Godsstråket - Kapacitetsåtgärder, ny mötesstation, ombening Godsstråket Avesta Krylbo bangård - Kapacitets- och trimningsåtgärder Borlänge bangård - Automatisering av spårspärr och signalåtgärder Godsstråket Avesta Krylbo – Dalslund – Kapacitetsåtgärder partiellt dubbelspår SSAB:s spårområde - Förhindra rullningsrisker

Aktuella vägprojekt Väg 570 Åkerö – Heden, Gång- och cykelväg Väg 70 Färnäs kvarn, Trafikplats Väg 68 Dicka – Fors, Gång- och cykelväg Grådarondellen, Trafiksäkerhetsåtgärder Väg 293 Norra Amsberg – Holbacken, Ny vägsträckning Väg 69 Grycksbo – Bergsgården, Gång- och cykelväg, alternativt inklusive väg Diverse vägåtgärder i Dalarnas län Gång- och cykelåtgärder, Trafiksäkerhets-, påverkans-, och miljöåtgärder Bygghandling, Väg 50 Bäckelund – Cirkulationsplats Väg 68, förbifart Fors Väg 938 Västanvik – Karlsarvet - Gång- och cykelväg Planläggningsprocess, Väg 50 Skeppmora – Lyviksberget – Gång- och cykelväg Väg 66, Östra Tandö – Bu Väg 70 Borlänge Djurås Riksväg 70 Gustafs – Busshållplats Grängesberg - Trafiksäkerhetsåtgärder Gagnefs kyrkby – resecentrum - Gång- och cykelväg

Aktuella vägprojekt Tuvan – Kråkberg - Gång- och cykelväg Väg 301 Furudal - Gång- och cykelväg Riksväg 50 Järnvägsbroar i Grängesberg Väg 66 Ludvika – Cirkulationsplats Väg 50, genom Enviken - Åtgärder i centrala Enviken, planläggningsprocess Väg 70 Trafikplats Smedjebacksvägen Väg 70 Smedjebacksvägen – Gyllenhemsvägen Väg 850/862 Sundborn – korsningsproblematik Väg 1000 Orsa Väg 650 genom Åsmansbo Riksväg 45/70 genom Mora steg 1-3 Riksväg 50 genom Ludvika, Bergslagsdiagonalen Väg 635 - Åtgärder genom Halvarsgårdarna E16 Lönnemossa – Klingvägen - Mitträcke inklusive Steffens väg Väg 71 Dala Järna – Vansbro E16 Ornäs, Busshållplatser Busshållplatser i Vikarbyn, flytt och nybyggnation

Åtgärdsvalsstudier E16 genom Falun Gyllenhemsvägen/Coopkorset Borlänge Trafiksäkerhetsåtgärder och förbättrat trafikflöde Gyllenhemsvägen/Coopkorset Borlänge Lösningar med fokus på tung trafik Grängesberg, korsningen riksväg50/väg 604 (Björnhyttevägen) Korsningspunkt/cirkulationsplats Noret Norra i Mora Anslutning E45 norr om Lasarettsrondellen

Vi förebygger och avhjälper Vi arbetar förebyggande och avhjälpande. Förebyggande underhåll är sådant som är planerbart. Avhjälpande underhåll är det vi gör för att åtgärda något som redan har hänt, till exempel en nedriven kontaktledning. Vi förvaltar, underhåller och utvecklar det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet. På väg: beläggningsarbete, renoveringar, plogning, halkbekämpning, grusvägsunderhåll, slåtter, rastplatsskötsel och lagning av skador på eller intill vägen. På järnväg: spårbyte, kontaktledningsbyte, snöröjning, spårhalkbekämpning, översyn av och åtgärder på järnvägsanläggningen. Vi arbetar förebyggande och avhjälpande. Förebyggande underhåll är sådant som är planerbart. Det avhjälpande underhållet är det vi gör för att åtgärda något som redan har hänt, till exempel en nedriven kontaktledning. Strategin är att i så stor utsträckning som möjligt gå från avhjälpande till förebyggande underhåll. Det leder till lägre kostnader och färre störningar. Vi förvaltar, underhåller och utvecklar det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet. Basen är fleråriga kontrakt med olika entreprenörer. Kontrakten omfattar ett visst geografiskt område eller ett visst stråk där mycket av det löpande underhållet sker. På våra vägar handlar det bland annat om plogning, halkbekämpning, grusvägsunderhåll, slåtter, rastplatsskötsel och lagning av skador på eller intill vägen. På järnväg gäller det snöröjning, spårhalkbekämpning, översyn av och åtgärder på järnvägsanläggningen. Vi handlar också upp separata entreprenader för större förebyggande åtgärder och reinvesteringar, till exempel beläggningsarbete, brorenovering, spårbyte och kontaktledningsbyte.

Bärighetsåtgärder väg Produktion 2014 Väg 764 Svinöhed – Stjärnsund Väg 70 Särnaheden – Idre Väg 45 Hansjö Väg 1033 Bro över Åsjön vid Östra Ånäs Väg 662 Bro över Sellnässjöns utlopp vid täkt Väg 1029 Dyverdalen – Kräckelbäcken Smärre tjälsäkringsåtgärder i länet Projektering 2014-2017 Väg 662 Rågåker – Spraxkya Väg 1029 Jöllen – Dyverdalen Väg 1029 Kräckelbäcken – Ulvsjön Väg 800 Broar i Torsång Väg 850 Svärdjö – X Länsgräns

Underhåll - beläggningsåtgärder Sträcka Väg 70 Insjön – Leksand Väg 70 Säter – Romme E45 Malung – Öje E45 Öje – Johannisholm Väg 701 Brovallen – Utsund Väg 701 Utsund – Färjan Väg 68 Garpenberg – Horndal Väg 296 Bergkarlås - Kallmora Väg 896 Bjursås – Sörskog Väg 1000 Våmhus - Orsa

Broreparationer Väg Bro 850 Bro över Säckans utlopp vid Boda - Bro över lokalväg 0,9 km väst om Hosjö kapell i Falun 576 Bro över Österdalälven vid Marielund i Gråda 577 Bro över Österdalälven vid Österfors 583 Bro över bäck 1,5 öst om Björka 590 Bro över Österdalälven vid Gagnef 576 Bro över Rältaån söder om Rälta 942 Bro över Limån vid Nybingsbo föbodar 50 Bro över väg vid huvudentré till Asea i Ludvika (vägbro) 1001 Bro över Våmån sydost om bäck 70 Bro över Ickåns östra gren vid Ickholmen 70 Bro över industrispår nordväst om Rättviks station 66 Bro över järnväg vid Österbo Bro över Österdalälven Hedesundet 3 km nordväst om Heden NB: Denna lista är preliminär!

Tryggt, säkert och i tid När trafiken är som sämst ska vi vara bäst. Vi ansvarar för att väg- och järnvägssystemen används på ett säkert och effektivt sätt. Tillförlitlig, snabb och enkel trafikinformation är en av våra viktigaste frågor och största utmaningar. Därför väljer vi nu att göra ett riktigt krafttag inom området och samla pågående och nya initiativ inom området under ett övergripande program. Vi arbetar på flera sätt för att förbättra punktligheten i tågtrafiken Tillsammans för tåg i tid är namnet på den överenskommelse hela järnvägsbranschen nu har ingått för att öka punktligheten. Arbetet ska ske gemensamt och systematiskt utifrån analyser och indikatorer, allt för att insatserna ska sättas in på rätt ställe. Det långsiktiga målet är Europas punktligaste järnväg.

Säkerhetsarbete Inventering för stängsling järnväg Snickarbo – Hedemora (14 km) Borlänge – Repbäcken (9 km) Automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK) väg - trafikkameror Väg 70 Mora – Vikarbyn (6 stycken) Norr om Borlänge – Morbyggevägen (2 stycken) Borlänge-mötesseparering (2 stycken) E16 Falun – Hosjö (2 stycken) Hofors – väg 270 (4 stycken)

Miljöåtgärder Utterpassager Åtgärder mot vandringshinder för fisk Väg: Broar över Enån vid Trunna, Bossån, Östansforsån i Falun och Ljusterån i Säter Järnväg: Liljansund och Ljusterån Åtgärder mot vandringshinder för fisk Gesundaån, Niss-Larsvallen, Stordalsbäcken, Ammtjärnsån, Vålsjöbäcken, Håsjöbäcken, Fuån, Björbergsån Underhåll/skötsel av kulturväg Vikmanshyttan-Söderbärke och tätt intill Dalälven via Husby Allérenoveringar Kloster, Rommehed, Grängshammar (etapp 3) och Grevbo Inventering/skötsel av artrika vägkanter Fortsatt inventering av artrika vägkanter kommer att ske i regionen, driftområden som ska upphandlas i år prioriteras. Utförs som sommarjobb. Bulleråtgärder vid bullerstörningar längs väg och järnväg Bullerskyddsåtgärder utförs löpande utifrån prioriteringslista Restaurering milstolpar - Blästring, målning, åtgärd av fundament, flyttning Stationsmiljöer - Slåtter, rotryckning, röjning, ytskrapning - 9 st stationer

Kontakta oss Vi finns till hands för er i planeringen för ett hållbart och effektivt transportsystem. Välkommen att kontakta oss! Anna-Maria Montell Planerare, Samhälle Mitt anna-maria.montell@trafikverket.se 010-123 12 60