Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
BRUK En introduktion.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvärdering, varför då? hur då?
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Utvärderings- och kvalitetsarbete
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Kvalitetsarbete i skollagen och i praktiken
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Uppföljning och utvärdering
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Enhetlig myndighetsutövning
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Vad är kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål svarar mot nationella krav och riktlinjer uppfyller andra uppsatta mål, krav och riktlinjer, förenliga med de nationella kännetecknas av en strävan till för-nyelse och ständiga förbättringar

Alla skolor ska vara bra skolor regeringens kvalitetsprogram för skolan Insatser för ökad individanpassning Stärkt rätt till information om elevens studieutveckling i grundskolan Alla elever i grundskolan får en individuell utvecklingsplan Skriftligt omdöme i år 9 för elever som inte når målen Skärpta regler för kvalitetsredovisningar Kvalitetsredovisningar även för förskolan och skolbarnsomsorgen Enhetliga resultatmått i kvalitetsredovisningarna Skärpt statlig granskning och tillsyn av kommuner och skolor Ny myndighet för skolutveckling

Vad är kvalitetsarbete Systematiskt och strukturerat arbete för att utveckla eller skapa förutsättningar för utveckling av kvaliteten i verksamheten Innefattar; uppföljning och utvärdering, analys och värdering, förbättringsåtgärder

Kvalitetsarbetets innehåll och processer Klargör nuläget Enas om utvecklingsbehovet delaktighet och inflytande Formulera mål och beskriv för- väntade effekter Enas om utvecklingsåtgärder och gör en tydlig åtgärdsplan åtgärder, aktiviteter, insatser tidsplan uppföljning och utvärdering Fördela ansvaret Dokumentera löpande Kvalitetsredovisa Framgångsfaktorer Fokus på mål och resultat Delaktighet och inflytande Långsiktighet och uthållighet

Kvalitetsarbete - översiktsbild Roll och resurs- fördelning Mål Genomförande av verksamheten Utveckling av kvaliteten i verksamheten Utvecklings- åtgärder Uppföljning/ utvärdering Resultat Dialog Kvalitets- redovisning Analys och bedömning

Kvalitetsredovisning - ett utvecklingsinstrument - Samlad bedömning i skola och kommun Nationella mål Bygger på kontinuerlig uppföljning och utvärdering Utvecklingsåtgärder

Kvalitetsredovisningens syfte och funktion Centralt verktyg för kvalitetsarbete Förbättrat informationsvärde Ökad delaktighet i skolans utveckling Främjande för kvalitetsarbete och styrning Enhetliga resultatmått Även omfatta förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg (Regeringens kvalitetsprogram för skolan) artikelnr U03.005)

Framgångsfaktorer för arbetet med kvalitetsredovisningar Förståelse för styrsystemet Gemensamma föreställningar om begrepp som utgör grunden för kvalitetsarbetet Kompetens, engagemang, och pådrivande krafter Personalens delaktighet och ansvar i arbetet Kontinuitet i uppföljning och ut- värdering mmmmmm