KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Exempel utifrån ett antal målområden
BRUK En introduktion.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Redovisning av uppdrag ang
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Får kommunens invånare veta det de vill veta? Granskning av kommunernas hemsidor 2006 Stefan Fölster Monica Renstig.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Askersunds kommun
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Välkomna Information om utredning Utredningen syftar till att kartlägga och föreslå eventuella justeringar i de insatser och den organisation som Lidköpings.
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Agneta Kristensson
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagd punkt Internationellt samarbete 2. Skolans verksamhet Skola och föräldrar 3. Ekonomi och organisation.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Presentationens avskrift:

KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete

Vad är god kvalitet i skolan? Nöjda kunder + höga betyg Att utveckla trygga elever med gott självförtroende som lär sig och ökar sin lust att lära.

Vad är bäst, intern- eller extern granskning? Intern granskning – främjar den egna utvecklingen. Extern granskning – ger nya perspektiv. Båda anses nödvändiga och bör komplettera varandra.

Varför kvalitetsarbete? För att förstå hur vi behöver arbeta för att bli allt bättre på att förverkliga uppdraget, dvs de nationella målen som anges i skollag, skolförfattningar, läroplaner och kursplaner.

Målen är av två slag: Riktlinjer för hur arbetet skall bedrivas. Mål för elevernas utveckling och lärande.

Indikatorer Alla mål och riktlinjer kan inte mätas och redovisas årligen på varje skola/enhet. Därför görs ett val av indikatorer i kvalitetsredovisningen.

Kommunens kvalitetsredovisning Bygger på skolornas kvalitetsredovisningar. Vi jämför oss statistiskt med andra landsbygdskommuner. ”Brister” som kommer fram i kvalitetsredovisningen blir kommande läsårs prioriterade mål och löper under 3 år.

Skolan/enhetens kvalitetsredovisning Ska bestå av: Skolverkets föreskrivna indikatorer. Kommunens tre prioriterade mål. Egna ”bristområden”. Skolans sytematiska arbetsmiljöarbete.

Kvalitetsarbete/skolutveckling Det är inte resultatet av nu läget som är det intressanta utan vad vi tänker göra åt det, vad vi har gjort åt det och vad resultatet blev. Processen är det viktiga!!!! Det handlar främst om att hitta lösningar på de problem och dilemman som lärare och skolledare ställs inför i den vardagliga verksamheten.

Skolans/enhetens kvalitetsredovisning 1.Formulera hur ni kan bidra till elevernas lärande och utveckling på bästa sätt. 2.Undersök vilket stöd ni har i pedagogisk forskning. 3.Utvärdera, ta tillvara både elevernas och era egna bedömningar. 4.Redovisa ert kvalitetsarbete i den årliga kvalitetsredovisningen.

Lycka till ! Ni är den viktigaste faktorn för en god kvalitet!