Barn- och utbildningsförvaltningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Åldersstruktur 2006 (jmf m 1994 o 2000)
Advertisements

Information Sjöfruskolan Åk 6-8 Välkommen!
– en översyn av aktivitetsersättningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Rätt stöd i boendet till rätt kostnad för personer som omfattas av LSS
Program  Presentation av skolan och förslagen  Frågestund  Guidad visning Vi håller på till vi är färdiga, dock längst till
PROGNOS hösten 2011 Arbetsmarknadsutsikter för Kalmar län
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Vi kan inte vänta… på en bättre förskola. Barngrupper, personaltäthet och resurser.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN TILLHANDAHÅLLARAVDELNINGEN Beslut i kommunfullmäktige 8/ Gemensam ingång för ansökan om förskoleplats Fördelning av 30 timmar.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Föräldraråd Östermalm 29/11
Verksamhetsförändringar 2012
GNS järnväg Håkan Sjöström
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Från skolforskning … till forskning i skolan
Behov av åtgärder Underskott mkr Budget mkr ca- 280 mkr.
Välkommen till Malmsjö Denna powerpoint kommer att läggas ut på hemsidan Program för kvällen Tidsram 18:00-19:00 Genomgång av ppt Frågor kring flytten.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Budgetprincip Vårt förslag på budgeten läggs som resultat av den verksamhet som vi önskar. Vi anpassar inte verksamheten utifrån befintliga resurser. Grundläggande.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
MÅL FÖR BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Anpassa verksamheters lokaler till antalet barn och elever.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Barn- och utbildningsförvaltningen
Björknässkolan Nacka kommun
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Bisek – fortsatt forskning Henrik Swahn Biseks programledare Presentation vid seminarium 4/4-06.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Kommunala friskolor i Linköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Gymnasiesamverkan i Gällivare, Jokkmokk, Kiruna och Pajala kommuner Samverkansavtal Projektplan
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Grundskolans åk 7-9.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
1 ATK’s nya träningsgrupper – hösten 2010 Informationsmöte Agenda: Bakgrund - Varför ändra i våra träningsgrupper? Vilka ändringar är gjorda.
1 Förskola i förändring. 2 3 Personaltäthet – antal barn per årsarbetare kommunal förskola Utbildning – andel årsarbetare med pedagogisk högskoleutbildning.
Kvällens program: Förtydligande av beslutet av den temporära placeringen av förskoleavdelningen i Sävast – Presentation av den.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Intern budget 2008 Social – och äldrenämnden Bilaga 1.
Elevutveckling i Landvetter Lunnaskolan, prognos.
Budgetdialog budgetberedningen – barn- och utbildningsnämnden
Hälsa Sjukvård Tandvård 1 BRUKAINFLYTANDE Psykiatrin i Halland.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
1 Verksamhetslokaler Bo Garneij Huddinge kommun. 2 Kommentarer Bruttokostnader Att tänka på: Olika organisation - 4 egen regi – 3 i bolag Ständiga förbättringar.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Framtidens skola i Luleå
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Kort information till BUN Förslag på ekonomiska åtgärder i gymnasieskolan som kräver politiska beslut.
Fristående grundskolor
Vad kan redskap vara? Metoder Verktyg Vägledningar/handböcker
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Reviderad förskoleutredning och skolutredning
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar Ersättning för ob-tid Förskoleundersökning 2016 Förskolesummit 2017.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Resursfördelning Grundskolenämnden
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Barn- och utbildningsförvaltningen Anpassningar med hänsyn till elevförändringar Förslag till strukturella åtgärder

Barn- och utbildningsförvaltningen Förslag till strukturella kvalitetsförbättrande åtgärder Med fokus på att frigöra resurser för att fortsätta utveckla och kvalitetsförbättra kärnverksamheten Berör både ”hårda och mjuka” delar Osthyvelsprincipen är omöjlig Ambition att bibehålla pedagogisk personaltäthet samt öka antalet utbildade pedagoger i kärnverksamhet Anpassningar för att harmoniera ”kostym” efter elevvolym

Barn- och utbildningsförvaltningen Förslag till strukturella åtgärder Sammanfattning Bemanning förskolekök Personalanpassningar Återhållsamhet förvaltningsövergripande kostnader Omstrukturering samt avveckling av skolenheter

Barn- och utbildningsförvaltningen Bemanning förskolekök Vid överföringen av kök till Tekniska gjordes ingen översyn av förvaltningens egna förskolekök Uppskattad effekt ca 3-4 årsanställda Underlag för MBL tas fram Förhandlingar påbörjas under november Pensionslösningar kommer undersökas Beräknad genomförande 1 januari 2007

Barn- och utbildningsförvaltningen Personalanpassningar Elevminskningen motsvarar ca 15 åa pedagoger/år (Totalt under perioden 2005-2007 ca 45 åa) Pensionskullarna ökar from 2010 ~ rekryteringsbehov! Pensionslösningar kommer undersökas för att behålla yngre pedagoger Mål; Öka andelen utbildade pedagoger Förslag Målsättningen är att det ska vara pedagogisk utbildad personal på alla tjänster inom förskola och skola Översyn av dagbarnvårdarverksamhet i syfte att ”harmoniera nyckeltal mot jämförbara kommuner” Översyn av OB-barnomsorg med målsättningen att lösa inom ordinarie förskoleverksamhet

Barn- och utbildningsförvaltningen Återhållsamhet förvaltningsövergripande kostnader Åtstramning i budget kan genomföras t.ex Förvaltningschefens driftskonto Internkontroll Övrig ”återhållsamhet”

Barn- och utbildningsförvaltningen Omstrukturering samt avveckling av skolenheter Steg 1 - Avveckling av skolenheter Steg 2 - Omvandling av skolor år 7-9 till år 6-9

Barn- och utbildningsförvaltningen Behov av lokalförändringar Generellt införande av 16 platsavdelningar kräver en utökning med minst 3 förskoleavdelningar. Fastställda nyckeltal avseende skollokaler ställer krav på en minskning med minst 12 000 kvm. Jmf: Sandenskolan 6 400 kvm, Harads 4 200 kvm, Prästholmsskolan 3 050 kvm, Svartlå 900 kvm, Vittjärv 1 005 kvm, Svartbjörnsbyn 2 366 kvm.

Barn- och utbildningsförvaltningen Nya enheter år 6-9 Förslag till omstruktureringar av dagens år 7-9 enheter med minimala investeringskostnader Förslag till framtida alternativ; Sandenskolan år 6-9 Korpenskolan år 6-9 Harads år F-9 (oförändrat) Gunnarsbyn år F-9 * (oförändrat) Sävastområdet år F-9 (oförändrat) * fortsatt samordning med Korpen

Barn- och utbildningsförvaltningen Nya enheter år F-5 Bredåker Fagernäs Parkskolan Prästholmen Unbyn Svartbjörnsbyn Heden Gärdes/Torpgärdan År F-5 enheter

Barn- och utbildningsförvaltningen Enheter för avveckling Följande skolenheter beräknas tas ur drift; Svartlå skola Vittjärvs skola Centralskolan Skogså skola Tallboskolan asyl Svartbjörnsbyns skola from ht 2009 * * Ytterligare utredning behövs From ht 2007

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Centralskolan – avveckling hösten 2007 För nybörjare/inflyttande med tidigare tillhörighet Centralskolan gäller nya upptagningsområden from ht 2007 Boende väster Kyrkgatan börjar förskoleklass/skola vid Parkskolan Boende öster Kyrkgatan börjar förskoleklass/skola vid Prästholmsskolan Elever år 1-5 vid Centralskolan flyttar till Prästholmsskolan ht 2007 Elever år 6 vid Centralskolan flyttar till Sandenskolan ht 2007 Skolbyggnaden föreslås fortsättningsvis användas för annan kommunal verksamhet

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Skogså skola – avveckling hösten 2007 Elever år F-5 vid Skogså skola flyttar till Prästholmsskolan ht 2007 Elever år 6 vid Skogså skola flyttar till Sandenskolan ht 2007

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Vittjärvs skola – avveckling hösten 2007 Elever år F-5 vid Vittjärvs skola flyttar till Hedenskolan ht 2007 Elever år 6 vid Vittjärvs skola flyttar till Korpenskolan ht 2007

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Svartlå skola – avveckling hösten 2007 Elever år 5-6 vid Svartlå skola flyttar till Harads skola ht 2007 Elever år F-4 vid Svartlå skola flyttar till Bredåker skola ht 2007 Alternativt scenario Elever år F-6 vid Svartlå skola flyttar till Harads skola ht 2007 Alla barn med nuvarande förskoleplats Svartlå förskola flyttar till ny avdelning Bredåker annex ht 2007

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Tallboskolan - avveckling hösten 2007 Tallboskolans asylverksamhet lokal- och verksamhetsintegreras i Parkskolan. Fortsatt utredning om eventuell uppdelning avseende verksamhet för äldre elever vid Tallboskolan för integration i Korpenskolan.

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Parkskolan – förändringar hösten 2007 För nybörjare/inflyttande med tidigare tillhörighet Centralskolan gäller nytt upptagningsområde from ht – 07 Boende väster Kyrkgatan börjar förskoleklass/skola vid Parkskolan Elever år 1-5 fortsätter vid Parkskolan Elever år 6 vid Parkskolan flyttar till Korpenskolan ht 2007 Tallboskolans asylverksamhet lokal- och verksamhetsintegreras i Parkskolan. (Fortsatt utredning om eventuell uppdelning avseende äldre elever vid Tallboskolans verksamhet för integration i Korpenskolan.) Nuvarande lokal ”Vita huset” kan beroende på barn/elevutveckling användas till skola alternativt förskola

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Prästholmsskolan – förändringar ht 2007 För nybörjare/inflyttande med tidigare tillhörighet Centralskolan gäller nytt upptagningsområde from ht 2007 Boende öster Kyrkgatan börjar förskoleklass/skola vid Prästholmsskolan Elever år F-5 fortsätter vid Prästholmsskolan Elever år 1-5 vid Centralskolan flyttar till Prästholmsskolan ht 2007 Elever år F-5 vid Skogså skola flyttar till Prästholmsskolan ht 2007 Elever år 6 vid Prästholmsskolan flyttar till Sandenskolan ht 2007 Nuvarande särskola år F-5 alt 6 fortsätter vid Prästholmsskolan

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Torpgärdsskolan/Gärdesskolan förändringar hösten 2007 samt 2009 Elever år 6 vid Torpgärdsskolan flyttar till Sandenskolan ht 2009

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Fagernäs skolan – förändringar hösten 2008 Elever år 6 vid Fagernäs skola flyttar till Korpenskolan ht 2008

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Hedenskolan – förändringar hösten 2007 Elever år F-5 vid Vittjärvs skola flyttar till Hedenskolan ht 2007 Elever år 6 vid Hedenskolan flyttar till Korpenskolan ht 2007 Ny förskoleavdelning startar i Hedenskolan ht 2007 Ny förskoleavdelning, tillbyggnad Trångfors förskola projekteras Vid framtida minskat behov av förskola kan nuvarande lokaler Skattkistans förskola avvecklas

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Bredåkers skola – förändringar hösten 2007 Elever år F-4 fortsätter vid Bredåker skola Elever år F-4 från Svartlå skola flyttar till Bredåker skola ht 2007 Elever år 5-6 vid Bredåkers skola flyttar till Harads skola ht 2007 Alternativt scenario Elever år F-5 fortsätter vid Bredåkers skola Elever år 6 vid Bredåkers skola flyttar till Harads skola ht 2007 Alla barn med nuvarande förskoleplats Svartlå förskola flyttar till ny avdelning Bredåker annex ht 2007

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Harads skola – förändringar hösten 2007-2008 Elever år 5-6 vid Bredåkers skola flyttar till Harads skola ht 2007 Elever år 5-6 vid Svartlå skola flyttar till Harads skola ht 2007 Alternativt scenario Elever år 6 vid Bredåkers skola flyttar till Harads skola ht 2007 Elever år F-6 vid Svartlå skola flyttar till Harads skola ht 2007 Utredning och beslut inför ht 2008 om samverkan Sandenskolan för år 7-9 liknande nuvarande samverkan Gunnarsbyn – Korpenskolan Ytterligare avveckling av lokalytor bedöms möjliga inom en treårsperiod

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Unbyns skola – förändringar hösten 2007 Elever år 6 vid Unbyns skola flyttar till Korpenskolan ht 2007

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Gunnarsbyns skola – förändringar hösten 2007 Ny avdelning förskola inryms i skollokaler Gunnarsbyn Externhyrd förskola i Sörbyn avvecklas

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Sävastområdet – förändringar hösten 2007-2008 Utvärdering av lokaler genomförs inför ht 2007 av skolledning och verksamhetsstyrelse, enligt tidigare BUN beslut En förskoleavdelning inryms temporärt i Mårängsskolan alternativt annex Brönjaskolan ht 2007 i väntan på nyproduktion Projektering av nyproduktion 1-2 avd förskola Sävastön, kan tidigast tas i bruk ht 2008

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Korpenskolan – förändringar hösten 2007-2008 Elever år 6, från följande enheter flyttar till Korpenskolan ht 2007: Vittjärvs skola Parkskolan Hedenskolan Unbyns skola Elever år 6, från Fagernäs skola flyttar till Korpenskolan ht 2008 Tallboskolans asylverksamhet lokal- och verksamhetsintegreras i Parkskolan. Fortsatt utredning om eventuell uppdelning avseende verksamhet för äldre elever vid Tallboskolan för integration i Korpenskolan.

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Sandenskolan – förändringar hösten 2007-2009 Elever år 6, från följande enheter flyttar till Sandenskolan ht 2007: Centralskolan Skogså skola Prästholmsskolan Elever år 6, från följande enheter flyttar till Sandenskolan ht 2009: Torpgärdsskolan Svartbjörnsbyns skola Utredning och beslut inför ht 2008 om samverkan Sandenskolan för år 7-9 liknande nuvarande samverkan Gunnarsbyn – Korpenskolan Utredning om nuvarande särskola år 7-9 ska utökas med år 6

Barn- och utbildningsförvaltningen Scenario Förskola/barnomsorg Efterfrågan på och tillgång till barnomsorg i kommunen skiljer sig mellan kommunens bostadsområden I en första etapp föreslås utökning av förskola i Heden, Trångfors och Sävastön

Barn- och utbildningsförvaltningen Övriga verksamhetsförändringar Förskoleverksamhet under kvällar, nätter och helger föreslås starta vid Kyrkkläppen, centralt belägen förskola ht 2007

Barn- och utbildningsförvaltningen Kompletterande utredningar och beslut Innan beslut och/eller före verkställighet bör följande utredningar genomföras: Investeringsplan före beslut Riskbedömning och åtgärdsplan för: Arbetsmiljöeffekter före verkställighet Barnkonsekvensanalys före beslut Hälsokonsekvensbedömning före beslut Skolskjutsar och skolvägar före verkställighet Anpassning av timplan före verkställighet Anpassning av resursfördelningsmodell före verkställighet

Barn- och utbildningsförvaltningen Remissförfarande Förslag till anpassning remissas via lokala verksamhetsstyrelser samt landsbygdsrådet och förhandlas enligt MBL med berörda förbund. Remisstid 2006-11-13 t om 2006-11-24

Barn- och utbildningsförvaltningen Fördelar och nackdelar Fler åldersgrupper Likvärdighet, gäller alla elever, vinnare/förlorare Ekonomi Minimala investeringsbehov En skola i centrum kan lättare läggas ner Minimala behörighetsproblem Nackdelar Minimala förändringar av spårtanken Fortfarande 2 stora enheter i centrum ca 450 elever Särskild hänsyn tas till; Trygghet för år 6 - lärarkontinuitet Trygga skolvägar - skolskjutsar Behov av förskola - mål 2008 Utveckling centrum - stor rörlighet

Barn- och utbildningsförvaltningen Tidsplan 13/11-24/11 Remiss Verksamhetsstyrelser/landsbygdsråd Rektor kallar verksamhetsstyrelsen till minst 2 sammanträden: 1. Rektor redovisar förslaget (13-15 nov) 2. Verksamhetsstyrelsen sammanställer ett gemensamt yttrande. Yttrandet ska mailas till Agnetha.stenlund@edu.boden.se senast den 24 november kl. 12,00 14/11 MBL §19 information 28/11 Presentation beredning inför BUN dec. 1/12 Presentation AU 5/12 MBL §11 förhandling 14/12 BUN beslut