”Ihmisen kokoinen ja elinvoimainen Loviisan seutu” 2010-2015 Livskraftiga Lovisa- nejden i människa-mått 2010-2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Styrkor Flen Centrum- och näringslivsutveckling
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Välkommen till Bevola Bevola har marknadens bredaste produktplattform för påbyggnad av lastbilar, släp och trailers. Våra lösningar skapas genom egna produkter,
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
En sammanfattning av vad två samhällsklasser kom fram till ht 2010.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Energibranschens ryktesstrategi Milka Kortet, Finsk Energiindustri rf.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Workshop Besöksnäringen
Arbetsplan för skolbiblioteket
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Ortsutveckling i Sparreholm Sparreholms Bygderåd 17 januari 2011.
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
PA Consulting group ab.
Trender inom statsförvaltningen
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Bisek – fortsatt forskning Henrik Swahn Biseks programledare Presentation vid seminarium 4/4-06.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Västra Götalands maritima strategi
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
LOVISA-NEJDENS NÄRINGSLIVSSTRATEGI Bilaga Den människonära och livskraftiga Lovisa-nejden.
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Tekes nyckeltal Tekes FoU-finansiering av sm-företag samt företag med färre än 500 anställda Finansieringen av grupprojekt har fördelats per grupp.
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
LEADER VÄXTLUST VÄRMLAND KARLSTAD 7 FEBRUARI 2013
Landsbygdsstrategin och Landsbygdssäkring Christina Nordin Landsbygdsdepartementet Sjöbo 15 oktober 2012.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
Visioner för vuxenutbildningen i Egentliga Finland Carola Bryggman.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
2 Trygga säkerheten 1.TRYGGA SÄKERHETEN Åtgärder för att uppnå målsättningen: Genom att sköta brådskande utryckningar och säkerställa viktiga funktioner.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Näringslivsstrategi Strategin ska omfatta följande: Avgörande kriterier och förutsättningar för att nya företag ska vilja etablera sig i Nacka och för.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Vision 2030 Resultat från medborgardialog. En vision i sitt sammanhang (schematisk) Vision 2030 Prioriterat område 1 Prioriterat område 3 Prioriterat.
Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet
Landsbygdens Bildningsförbund
på personer i behov av hjälp
Samrådsförslag.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
De finlandssvenska förbundens roll i medborgarsamhället
Grankulla stads strategi
Grankulla stads strategi
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Utfall/resultat och produkter så här långt
Förbättra klubbkvalitet
Patrik Lindfors kommunikationsdirektör Finsk-svenska handelskammaren
Presentationens avskrift:

”Ihmisen kokoinen ja elinvoimainen Loviisan seutu” Livskraftiga Lovisa- nejden i människa-mått

Branscher med tillväxtpotential: Utsläppsfri energi Turism Logistik och affärsverksamhet som utnyttjar trafiklederna Landsbygds- och småstadsnäringar: Service Vård och välmående Livsmedel och vidareförädling Bioenergi Läge: tillgänglighet och förbindelser Kvalitativt leverne och företagsamhet: kundrelaterad verksamhet, boendekvalitet, ren miljö, trygghet, närmat och närenergi Naturen: Lovisa vidsträckta skärgård, bruksområdet och de bördiga herrgårdskommunerna Mångsidiga näringar: traditionell storindustri, innovativa små och medelstora företag, livlig landsbygdsföretagsamhet Skapande lockelse: idyll, hantverk, kultur Tvåspråkighet Branscher med tillväxtpotential: Utsläppsfri energi Turism Logistik och affärsverksamhet som utnyttjar trafiklederna Landsbygds- och småstadsnäringar: Service Vård och välmående Livsmedel och vidareförädling Bioenergi Läge: tillgänglighet och förbindelser Kvalitativt leverne och företagsamhet: kundrelaterad verksamhet, boendekvalitet, ren miljö, trygghet, närmat och närenergi Naturen: Lovisa vidsträckta skärgård, bruksområdet och de bördiga herrgårdskommunerna Mångsidiga näringar: traditionell storindustri, innovativa små och medelstora företag, livlig landsbygdsföretagsamhet Skapande lockelse: idyll, hantverk, kultur Tvåspråkighet -Samverkan och öppet beslutsfattande (inkl den aktiva tredje sektorn) -Inriktad service och ett starkt kunnande TEMAN SOM SLÅR IGENOM TYNGDPUNKTER I NÄRINGSLIVSSTRATEGIN Mångsidiga näringar LOVISA-NEJDEN I FÖRÄNDRING DETTA VILL VI SATSA PÅ! NEJDENS TRUMFKORT: Förstarkande av imagen

Visioner och värden: Detta vill vi vara, detta tror vi på 3

Trender på individuell och kollektiv nivå, samt Lovisa-nejdens känslighet och vakenhet i att utnyttja nya trender som resurs i näringslivsutveckling Åldrandet och de äldre som konsumtionssegment (”de grå pantrarna”) Varierande utflyttning från huvudstadsregionen Ökningen av den ryska marknadens betydelse Blicken mot öster – vidder, kust och odlad natur Förändringar i arbete och arbetsliv: närarbete/distansarbete Frivillig enkelhet (”downshifting”), betoning på livskvalitet faktorer Närmat, närproducenter Konst, hantverk, kreativa näringar Nya medier, nya former av konsumtion och gemenskap, användning av nya informations- och kommunikationsteknik i sina uttryck Trender på individuell och kollektiv nivå, samt Lovisa-nejdens känslighet och vakenhet i att utnyttja nya trender som resurs i näringslivsutveckling Åldrandet och de äldre som konsumtionssegment (”de grå pantrarna”) Varierande utflyttning från huvudstadsregionen Ökningen av den ryska marknadens betydelse Blicken mot öster – vidder, kust och odlad natur Förändringar i arbete och arbetsliv: närarbete/distansarbete Frivillig enkelhet (”downshifting”), betoning på livskvalitet faktorer Närmat, närproducenter Konst, hantverk, kreativa näringar Nya medier, nya former av konsumtion och gemenskap, användning av nya informations- och kommunikationsteknik i sina uttryck Centrala verksamhetsformer för näringslivsverksamheten Styrkor Det geografiska läget Det mångbottnade området Svagheter Befolkningsstrukturen Den ensidiga utvecklingen av näringarna Det oorganiserade samarbetet Möjligheter Tvåspråkigheten – flerspråkigheten Turismpotentialen Utvecklingsbolaget som ett konkret verktyg för ett gemensamt programarbete Hot Den ekonomiska osäkerheten Minskning av den områdespolitiska rörelsefriheten Förflyttning av energiindustrin Lovisa 2010 Landområde 820 m² Vattenområde 900 m² Befolkningsmängd Finskspråkiga 56% Svenskspråkiga 43% Övriga språk 1% Lappträsk 2010 Landområde 329,91 m² Vattenområde 9,45 m² Befolkningsmängd Finskspråkiga 65% Svenskspråkiga 33% Övriga språk 2%

Genomgående utvecklingsteman 5 4. Förstärkande av dragningskraften -Marknadsföring av plats och invånare samt turism -Lockelse, imagen -Personlighet: fram med spjutspetsarna på havet och i land! -Mångsidighet -Kvalitativ basservice 4. Förstärkande av dragningskraften -Marknadsföring av plats och invånare samt turism -Lockelse, imagen -Personlighet: fram med spjutspetsarna på havet och i land! -Mångsidighet -Kvalitativ basservice

1. Samarbete och ett öppet beslutsfattande Vad bör vi lyckas med? Vad måste förändras? Sivu 6 FÖRÄNDRINGAR MÖJLIGHETER Utvecklingsbolaget, stabilisering av projektorganisationen, utformning av strategin och tillämpningen av den, som en del av näringsprogrammet Näringsstrategiseminarier gemensamma för företagare och kommun Företagsbruncher Utvecklingsbolaget, stabilisering av projektorganisationen, utformning av strategin och tillämpningen av den, som en del av näringsprogrammet Näringsstrategiseminarier gemensamma för företagare och kommun Företagsbruncher NUVARANDE VERKSAMHET OCH SPETS- PROJEKT Förverkligande av åtgärderna, utnyttjande av företagsregistret, t.ex. enkäter om företagsbelåtenhet Kundenkät som stöd för utvecklingsbolagets verksamhet – kundenkätens omfattning: service- och yrkesskicklighet, expertnätverk, tajmning, leveranssäkerhet och pålitlighet. Förverkligande av åtgärderna, utnyttjande av företagsregistret, t.ex. enkäter om företagsbelåtenhet Kundenkät som stöd för utvecklingsbolagets verksamhet – kundenkätens omfattning: service- och yrkesskicklighet, expertnätverk, tajmning, leveranssäkerhet och pålitlighet. ÅTGÄRDER UPPFÖLJNING

2. Mångsidiga näringar Vad bör vi lyckas med? Vad måste förändras? Sivu 7 FÖRÄNDRINGAR MÖJLIGHETER 1. Befintligt beslut om grundande av ett utvecklingsbolag och resursfördelning 2.Uppgörande av företagsregistret är påbörjat 3.SPETS-PROJEKT: 4.Närenergi 5.Närmat 6.Sirius Sport Resort 7.Logistik- och affärscentrum 8.Riksväg 6 och 7 ”Portprojekten” 9.Utvecklande av hamnarna (handels-, båt- och trålhamnen) 10.Fördjupande av båtleden 1. Befintligt beslut om grundande av ett utvecklingsbolag och resursfördelning 2.Uppgörande av företagsregistret är påbörjat 3.SPETS-PROJEKT: 4.Närenergi 5.Närmat 6.Sirius Sport Resort 7.Logistik- och affärscentrum 8.Riksväg 6 och 7 ”Portprojekten” 9.Utvecklande av hamnarna (handels-, båt- och trålhamnen) 10.Fördjupande av båtleden NUVARANDE VERKSAMHET OCH SPETS- PROJEK -Uppföljning av förverkligandegraden av utvecklingsbolagets verksamhetsplan och uppföljning av kundbelåtenheten -Landsbygdsnäringarnas gemensamma forum / möte/ tillställning -Förbättrande av mediebevakningen -Såsom ovan -Ordnande av ett gemensamt forum /seminarium, deltagarantal och respons -Se pkt. 5 -Uppgörande av plan och ibruktagande av densamma -Uppföljning av förverkligandegraden av utvecklingsbolagets verksamhetsplan och uppföljning av kundbelåtenheten -Landsbygdsnäringarnas gemensamma forum / möte/ tillställning -Förbättrande av mediebevakningen -Såsom ovan -Ordnande av ett gemensamt forum /seminarium, deltagarantal och respons -Se pkt. 5 -Uppgörande av plan och ibruktagande av densamma ÅTGÄRDER SUPPFÖLJNING

3. Allokerad service och ett starkt kunnande Vad skall vi lyckas med? Vad skall förändras? Sivu 8 FÖRÄNDRINGAR MÖJLIGHETER Grundande av ett utvecklingsbolag och resursfördelning, affärsplanen i bruk VERKSA´MHET OCH SPETSPROJEKT OUTPUT -kundantal (per bransch/servicetyp, segment) -skolningsdagar -informationskampanjer -Marknadsföringsåtgärder RESULTAT -kundbelåtenhet -utvecklingsbolagets del i startande av företag -upplevd nytta och mervärde -processens snabbhet och ekonomi EFFEKTIVITET -förnyelse av affärsverksamheten -utveckling av omsättning och lönsamhet OUTPUT -kundantal (per bransch/servicetyp, segment) -skolningsdagar -informationskampanjer -Marknadsföringsåtgärder RESULTAT -kundbelåtenhet -utvecklingsbolagets del i startande av företag -upplevd nytta och mervärde -processens snabbhet och ekonomi EFFEKTIVITET -förnyelse av affärsverksamheten -utveckling av omsättning och lönsamhet ÅTGÄRDER UPPFÖLJNING

4. Förstärkande av dragningskraften Vad skall vi lyckas med? Vad skall förändras? Sivu 9 FÖRÄNDRINGAR MÖJLIGHETER Start av utvecklingsbolagets verksamhet som en del av marknadsföringen av området NUVARANDE VERKSAMHET OCH SPETS-PROJEK 1.Output 2.Deltagarantal, respons, deltagarnas belåtenhet 1.Output 2.Deltagarantal, respons, deltagarnas belåtenhet ÅTGÄRDER UPPFÖLJNING

SKATTKISTAN – MODIGA ÖPPNINGAR Sivu 10