Att skriva en debattartikel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Utredande text - källkritik.
Argumentation.
Källkritik.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Gymnasiearbetet p..
Att skriva en krönika Hur och vad.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Anneli och Christians Datorskola
Begreppsschema – Krönikor
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Högtidstal Retorik.
Informationssökning & Källkritik
Formellt, skarpt och snyggt
Intervju inför ViV-projektet.
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Att skriva en artikel.
Artikel – reportage - debattartikel
Debattartiklar.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Övning nationella prov svenska
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
1. Uppgiften presenteras
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
Debattera.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Informationssökningsprocessen:
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Bygg ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Retorik – Läran om konsten att övertyga
En guide för arbeten i SO
Att argumentera.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Åsikt och argument.
”strid” med ord, meningsbyte
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Referat Vad är det?.
Formellt, skarpt och snyggt
Argumenterande tal.
Att skriva en insändare
Olika texter du behöver känna till
Så bygger du ett argumenterande tal
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Så bygger du ett argumenterande tal
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Argumentations- analys Mo 06. Argumentera = att leda i bevis, d.v.s. bevisa att det man påstår är rätt.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att diskutera och argumentera!
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Presentationens avskrift:

Att skriva en debattartikel Hur och mall

Debattartikeln Syfte med debattartikel: Din åsikt ska övertyga läsare. Representanter för politiska partier, organisationer eller företag brukar ha sina texter i närheten av tidningens åsikt. Debattartikeln brukar innehålla följande saker: Tes – Din huvudsakliga åsikt. Artikeln bör inledas med din tes, du förklarar helt enkelt vad du tycker om något, och övertyga läsaren om att du har rätt!

Debattartikeln Argument – Här ska du då beskriva varför du har rätt. Tes – Din huvudsakliga åsikt. Artikeln bör inledas med din tes, du förklarar helt enkelt vad du tycker om något, och övertyga läsaren om att du har rätt! Argument kan delas in i känsloargument (egna tankar och känslor) och faktaargument (Objektiva och tydliga tankar). Till faktaargument är det bra om §du kan visa källor för dessa. Till argument bör också motargument tas med. Vilka anledningar kan motståndare ha invändningar mot? Visa varför dessa inte stämmer. Du ska besegra eventuella motargument med egna argument! Avslutning – Ge en överblick/sammanfattning av texten. Sammanfatta det viktigaste och upprepa ditt starkaste argument. Avslutningen bör vara kortfattad, men övertygande!

Debattartikeln Till argument bör också motargument tas med. Vilka anledningar kan motståndare ha invändningar mot? Visa varför dessa inte stämmer. Du ska besegra eventuella motargument med egna argument! Avslutning – Ge en överblick/sammanfattning av texten. Sammanfatta det viktigaste och upprepa ditt starkaste argument. Avslutningen bör vara kortfattad, men övertygande! Ett bra tips för en debattartikel – Visa med källor var du hämtat din information. Om du hämtat information från respekterade myndigheter eller respekterade personer får artikeln mer effekt. Det är en stor skillnad på om du hämtar din fakta från Vägverket, jämfört med tankar från Flashbacks forum och användaren Lolcat

Uppgift, att debattera + ”blogga/logga” Utifrån den tes ni blivit tilldelade, ska ni nu, både individuellt och i grupp, samla argument och förbereda er för debatt. Ni ska ha med: tes, argument (känslo- och faktaargument) och en avslutning. Allt detta ska tillsammans täcka fem minuter (per grupp!) Under processen ska ni också dokumentera det ni gör. Som en slags blogg eller loggbok, där ni skriver ner vad ni söker och varför ni tittar på det området. Detta ska lämnas in individuellt (och också skrivas individuellt!). Debatten kommer gå av stapeln tisdag 2/10 för TP10B, Onsdag 3/10 för TP10A

Regler för debatten + ämne: Alla ska vara förberedda, om en är sjuk ska de andra ändå kunna vara så pass inlästa att det fungerar. Alla ska prata i debatten! Inga personliga påhopp eller liknande, då skrotas hela debatten och ni får skriva istället! Teman och ämnen som ni ska vara för eller emot är.. Wait for it… 20-års gränsen på Systembolaget! Och Kärnkraften!

Exempel på loggboksskrivande 25/9. 10.00-1050: Vi har blivit tilldelade att vara för 20-årsgränsen på Systembolaget. I gruppen delade vi upp ämnet och jag tittar närmare på ungdomar och alkoholkonsumtion, eftersom vi vill veta mer om detta, då ungdomar är en stor riskgrupp och vi vill då veta hur pass skadligt det är.