Projekt Kortare Väntetider - mål Tillgänglighet till vård och behandling ska följa regionens vårdgarantier Patienterna ska erhålla överenskommen tid för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Patientens väg genom vården
Årsuppföljning LSO.
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
Samordnad vårdplanering
Flödesmodellen & Tillgänglighet Landstinget Blekinge
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Tommy Skau, vårddirektör, Universitetssjukhuset i Linköping
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Mottagningen för logopedi och foniatri SU/Sahlgrenska
Styrning hälso- och sjukvård 2003 – 2005 Anslags- baserad finansiering  2006 – Prestations- baserad finansiering.
Samarbetsrådet för hjälpmedel i Västra Götaland.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdval ur ett patient/brukar- perspektiv Ola Johansson Hälso- och sjukvårdsfrågor, PRO.
Pressträff 26/ Framtidens hälso- och sjukvård och en ekonomi i balans.
Patientupplevd vårdkvalitet
Välkommen till Ledardagen!
En presentation av enheten
Fördröjt återbesök efter tumör i ett öga
Brister i vården, fokus de äldre Efter 35 år i sjukvården, 17 på sjukhus och med ansvar för äldre förvånas jag av att: 1. Inget gjorts för att korrigera.
Behov av habilitering och rehabilitering
Modell för Utveckling av ledningssystem
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
1 Statens beredning för medicinsk utvärdering. 2 SBU:s uppgift att vetenskapligt utvärdera tillämpade och nya metoder ur (ett samlat) medicinskt, ekonomiskt,
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Det ständiga förbättringsarbete
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Presentation februari 2015
Handlingsplan för uppföljning om vården som ges är jämlik Anke Samulowitz
Vårdinformation och informationsöverföring
Årsrapport 2013 RMPG Rehabilitering och smärta. Aktiva grupper 2014 Ryggmärgsskador FoU Smärta.
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Uppföljning av nationella riktlinjer för förmaksflimmer via audit
Produktionsplanering en viktig
Detta är God Vård
VG Primärvård Dialogforum 5 december Frågor att ta upp: HSU- seminarium Träff med politiker Granskningar Akutmottagningar Aktuellt från VG PV-kontoret:
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Regionledningen CVPA/SR Konflikteffekter och tillgänglighet.
1 Teamet för personer med FlerfunktionshinderOrupssjukhusetSUS.
Landstingets ledningskontor Väntetider i vården – mars 2015 Primärvård, specialiserad vård Vård inom 60 dagar Vårdgaranti.
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Okänd primärtumör Ny medicinsk riktlinje. Okänd primärtumör Definition En heterogen sjukdomsgrupp med histopatologiskt bekräftad metastatisk cancer där.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Standardiserat vårdförlopp Lungcancer. Lungcancer I Sverige upptäcks ca 3500 nya fall av lungcancer/år. Inom VGR ca 600 nya fall av lungcancer/år. STANDARDISERAT.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården Korta väntetiderna och minska de regionala skillnaderna i cancervården Skapa en mer jämlik cancervård.
Regionstyrelsen Tillskriva Västra nämnden - klart Tillskriva Hälso- och sjukvårdsstyrelsen angående engångskostnader helikoptern - avvakta resultat.
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Kvalitetsdag 12 oktober 2017 Primärvården i Västmanland Vad har hänt sen sist ! Vad händer framöver !
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Lagen om Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Patientsäker vårddokumentation
Rökstopp i samband med operation
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Barn och ungdomspsykiatriska kliniken
Kortare väntetider i cancervården – SVF
Vårdgaranti.
Presentationens avskrift:

Projekt Kortare Väntetider - mål Tillgänglighet till vård och behandling ska följa regionens vårdgarantier Patienterna ska erhålla överenskommen tid för besök respektive behandling Enhetliga medicinska indikationer och prioriteringsgrunder ska gälla i regionen

RR-GRUPPENS UPPDRAG Modell för prognos och behovsbedömning av planerad vård

RR-GRUPPENS UPPDRAG forts Underlag för nämndernas beställningar Underlag för Vårdslussen Underlag för garanti/valfrihetsfrågor Underlag för regionala jämförelser

RR-GRUPPENS UPPDRAG forts Information till HSU och Hälso - och sjukvårdsnämnder Medicinska indikationer och prioriteringar Fortsatt metodutveckling Projektgrupp från HSK och Regionkansliets Hälso och sjukvårdsstrategiska avd

Vårdslussens ”10-i topp”

Besöksgaranti

Kvalitetssäkring av väntelistor - kritiska faktorer för framgång kvaliteten i remissen/vårdbegäran mottagandet av remiss/vårdbegäran fördelning - prioritering rutiner vid registrering koppling vårdkontakt - remiss/vårdbegäran uppdatering av väntelistor rutiner för avvikelseregistrering kommunikation - patient, inremitterande/vårdgivare

Handlingsprogram - per sjukhus Mål för sjukvårdens tillgänglighet och tillträde till väntelista Acceptabla väntetider per specialitet Definition av akutfall och dess handläggning Tidbokningsrutiner Riktlinjer för prioritering

Riktlinjer för kommunikation med patienter och remitterande Beskrivning och definition av uppgifter som registreras System för granskning och validering av registrerade uppgifter Former för publicering Hantering av patienter som väntat eller riskerar få vänta länge Strategier när målen ej nås Uppföljning och utvärderingsplaner Handlingsprogram forts….

Kvalitetssäkring av väntelistor - rensning av väntelistor, en köteoretisk ansatts Vanlig observation - köer tenderar att vara ostabila Två motverkande intressen vid stabil kö: - patienten vill stå så kort tid som möjligt i kön - sjukhuset vill utnyttja sina resurser så ekonomiskt som möjligt Är en stabil kö önskvärd?

Kvalitetssäkring av väntelistor - rensning av väntelistor, en köteoretisk ansats Nej - genom system med ständiga och i tiden inplanerade kökortningsåtgärder kan kötiden hållas på en acceptabel nivå samtidigt som personalresurser används effektivt. En tillfällig resursinsats ger resultat under tiden satsningen pågår men klingar av snabbt. Däremot planerade och upprepade aktiviteter exempelvis rensning av vl eller ökning av åtgärder kan ge resultat över tiden.

Frågeställningar Varför kan det skilja mellan att 0% och 89% kommer in till specialistmottagningsbesök beroende på vilket sjukhus man går till? Varför är det fortfarande ca 5000 patienter som väntat mer än 6 månader på behandling trots att stora satsningar har gjorts för denna grupp? Varför finns det så stora skillnader i indikationer för vården - mellan klinikerna men också inom? Varför finns det ett motstånd för kösatsningar trots att erfarenheterna visar att dessa ger resultat?