Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vårdgaranti.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vårdgaranti."— Presentationens avskrift:

1 Vårdgaranti

2 Kort historik 1992: Behandlingsgaranti för 12 insatser : Besöksgarantin i primärvården 0 – 7 dagar 1998: Besöksgaranti specialiserad vård dagar 2005: Utvidgad garanti i specialiserad vård dagar 2010: Vårdgarantin blir lag: 0 – 7 – 90 – 90 Vårdgaranti: 1992: första vårdgarantin för behandling. Gällde 12 insatser. Omfattade endast 20% av operationerna. Denna behandlingsgaranti togs bort : start för mätning av väntetider inom den specialiserade vården 2002: start för väntetidsmätningar inom primärvården Koncernkontoret

3 Lagstadgad vårdgaranti
Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) anger antal dagar en patient kan vänta som längst 0 – Kontakt med primärvården samma dag 3 – Medicinsk bedömning inom primärvården Gäller samtliga legitimerade yrkeskategorier – Förstabesök till specialiserad vård 90 – Operation/ behandling Vårdgaranti: 0 - Kontakt med primärvården samma dag (via telefon eller genom besök) 3 - Medicinsk bedömning i primärvård inom tre dagar. Gäller för samtliga legitimerad yrkeskategorier, om en patient bedöms ha ett nytillkommet medicinskt problem, oväntad/kraftig försämring av tidigare känt medicinskt problem eller utebliven behandlingseffekt efter nyligen genomförd behandling 90 - Förstabesök i specialistvård inom 90 dagar samt behandling inom 90 dagar. - Patientlagen innebär att vårdgarantin gäller för en Utvidgad personkrets: kvarskrivna enligt folkbokföringslagen och som stadigvarande vistas inom landstinget SAMT personer som har rätt till vårdförmåner enligt vad som följer av förordning (EG) nr 883/2004. KRAV: ”Intyg om rätt till vård i Sverige” - När en patient utifrån valfrihet söker utanför sitt hemlandsting kan inte en patient åberopa vårdgaranti. Undantag region Halland som VGR har samverkansavtal med. Koncernkontoret

4 Regionala vårdgarantier
Barn- och ungdomspsykiatri (BUP): förstabesök, fördjupad utredning, start av behandling – 30 dagar Neuropsykiatrisk utredning för vuxna: dagar Vid välgrundad misstanke om cancer och när standardiserat vårdförlopp (SVF) saknas: vuxna 14 dagar, barn 2 dagar Vårdgaranti - Neuropsykiatrisk utredning vuxna – (beslut i HSU ) Koncernkontoret

5 Vårdgivarens skyldighet
Vad framgår i hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) om vårdgivarens skyldighet att uppfylla vårdgarantin? Om landstinget inte uppfyller garantin, ska landstinget se till att patienten får vård hos en annan vårdgivare utan extra kostnad för patienten. Koncernstab hälso- och sjukvård

6 Hantering av vårdgarantin
Väntetiden räknas från det datum då patienten och läkaren fattar beslut om att skicka en vårdbegäran/remiss = beslutsdatum. Väntetiden för egen vårdbegäran/egenremiss räknas från ankomstdatum till mottagning. Vårdbegäran/remisser ska bedömas och prioriteras utifrån medicinska behov. Patienter folkbokförda i annat landsting ska tas emot utifrån samma medicinska villkor som bosatta i VGR. Koncernkontoret

7 Forts. hantering…. Tid till förstabesök/behandling ska ske i överenskommelse med patienten, det vill säga patienten ska acceptera föreslagen/bokad tid. För patient som vill omboka en erbjuden tid t.ex. via kallelse, finns ingen gräns för hur många gånger ombokning kan ske. Koncernkontoret

8 Forts. hantering ….. Om vårdgivaren inte kan boka tid inom vårdgarantins tidsgränser – ska patienten aktivt erbjudas vård hos annan vårdgivare Dessutom – ska patienten inte behöva vänta garantitiden ut innan vårdgivaren aktivt erbjuder patienten vård hos annan vårdgivare Koncernkontoret

9 PvV - Patientvald väntan – avser förstabesök och första operation/åtgärd
När en patient tackar nej till vård hos någon annan och därmed väljer att stå kvar vill träffa en särskild läkare, trots att väntetiden överstiger tidsgränsen vid bokning på webben (t.ex. Mina Vårdkontakter) väljer en tid bortom garantitiden vill omboka en överenskommen/avtalad tid, men ny tid kan inte ges inom tidsgränsen Koncernkontoret

10 Medicinsk orsakad väntan MeS/MoS
När en patient drabbas av akut sjukdom/skada som bedöms att avsevärt förlänga väntetiden När en bakomliggande allvarlig sjukdom upptäcks under väntetiden och som bedöms att avsevärt förlänga väntetiden Tillfällig sjukdom av relativt övergående slag som verksamheten bedömer hindrar planerad vårdkontakt och ny tid inom tidsgränsen KAN INTE erbjudas. Koncernkontoret

11 Medicinsk orsakad väntan MeS/MoS
Patienten ska genomgå behandlingar i omgångar under en längre tid enligt särskilt vårdprogram (t.ex. gomspaltoperationer, TS-operationer, ”trattbröst”, nedläggning av stomi, hudtransplantationer efterbrännskada, vissa plastikkirurgiska rekonstruktioner). Registrering som väntande möjliggör verksamhetens långsiktiga planering. OBS! Registrering av MeS/MoV kan INTE ske för den inledande operationen/åtgärden – enbart de efterföljande Koncernkontoret

12 Tillämpningsanvisningar och informationsfolder till patient
Informationsfolder- vårdgaranti och valfrihet i vården Koncernkontoret

13 GOD VÅRD I RÄTT TID En långsiktigt hållbar och god tillgänglighet kräver ett samlat arbete inom flera olika områden. Det är inte en åtgärd som är lösningen utan ett samspel av parallella åtgärder inom flera aktivitetsområden. Utvecklad produktions- planering och logistik Rätt patienter till rätt vård Sprida kunskap och skapa motivation Underlätta, inte hindra vårdflödet Kvalitetssäkrad information och redskap för styrning Från väntelista till planeringsinstrument Koncernkontoret

14 Remissregler Regional medicinsk riktlinje för remiss inom hälso- och sjukvård Koncernkontoret

15 Valfrihet i vården

16 Valfrihet i vården - öppenvård
Valfrihet i vården är patientens möjlighet att aktivt välja vård hos annan vårdgivare I patientlagen (2014:821) regleras valfrihet för öppenvård En patient som omfattas av ett landstings ansvar för hälso- och sjukvård ska inom eller utom landstinget få möjlighet att välja utförare av offentligt finansierad öppenvård. Koncernstab hälso- och sjukvård

17 Valfrihet i vården Gäller all offentligt finansierad öppenvård: primärvård, öppen specialistvård inklusive högspecialiserad vård och nationell högspecialiserad vård (rikssjukvård) samt dagkirurgi Även privata vårdgivare/utförare som har avtal omfattas Patienten kan ta del av vårdutbudet som finns i det landsting som patienten sökt vård i, även om vårdutbudet inte finns i hemlandstinget Vården i annat landsting ska ges utifrån medicinska behov på samma villkor som för bosatta Koncernkontoret

18 forts. Valfrihet i vården
Remisskrav måste följas om ett hemlandsting eller ett vårdlandting har krav på remiss Möjlighet att ”lista” sig på vårdcentral i annat landsting Patienten kan inte kräva vårdgaranti (undantaget Region Halland) Resa och uppehälle ersätts inte utanför VGR. Undantaget är vård i Halland och för viss vård i Värmland Koncernkontoret

19 Mer information om patientlagen
På vårdgivarwebben finns information om patientlagen Koncernkontoret

20 Valfrihet i vården - slutenvård
I ”Riksavtalet för utomlänsvård” omnämns slutenvård Förbundsrekommendation – sluten vård 4.2 Patienten ska erbjudas möjlighet att i andra landsting välja att få sin behandling i sluten vård vid sjukhus inom länssjukvården*, efter det att behovet har fastställts i hemlandstinget. Det krävs ett godkännande i förväg av hemlandstinget. * Godkännande kan inte ges för region-/ högspecialiserad vård Koncernkontoret

21 Valfrihet i vården - slutenvård
Medicinska riktlinjer För ett godkännande krävs det att vårdlandstingets medicinsk riktlinjer stämmer överens med hemlandstingets. Koncernkontoret


Ladda ner ppt "Vårdgaranti."

Liknande presentationer


Google-annonser