Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Föräldramöte Ht
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Hovstaskolans styrdokument
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkomna till Edboskolan
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Retorik- Konsten att tala
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Nämndplan 2015.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Exempel på skriftligt omdöme
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkommen till svenska 1
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen Alla har förutsättningar att lyckas

Styrdokument Skollagen anger skolans grundläggande uppdrag samt de övergripande målen för skolans verksamhet. Läroplan anger skolans värdegrund och grundläggande riktlinjer och mål. Kursplaner och betygskriterier anger kraven i utbildningen. Stordammens arbetsplan anger de lokala målen.

Regeringens motiv till IUP Att stärka uppföljningen på individnivå i skolan Att bidra till en bättre måluppfyllelse i skolan En möjlighet för skolan att tillsammans med föräldrar och elever tidigt uppmärksamma och komma överens om behov och gemensamma åtgärder för att eleven skall nå målen.

Skolans nya kunskapsuppdrag Skolan i kunskapssamhället står nu inför uppgiften att förmedla kunskaper i vidare mening än tidigare. Vi har gått från en regelstyrd till en målstyrd skola där elevens resultat står i fokus. Eleverna måste tillägna sig begrepp och strukturer från olika ämnesområden på ett sätt så att de kan användas som intellektuella verktyg i andra sammanhang.

Skolans nya kunskapsuppdrag Kunskapsbegreppet Kognitiva – intellektuella – – estetiska – förmågor Fakta Begrepp Färdigheter Mätbart Bedömningsbart

Syftet med IUP Ge eleven en ökad kunskap om och inflytande över det egna lärandet och den egna utvecklingen. Ge eleven ökad möjlighet att ta ansvar för och påverka sina studier. Konkret beskriva vilka insatser som bör vidtas för att eleven skall utvecklas mot målen. Stärka elevens och vårdnadshavarens delaktighet i den individuella planeringen. Skapa kontinuitet vid byte av lärare, grupp och skola.

Kompetenser för att nå målen Utifrån läroplanen (Lpo –94) består kunskap av förmågan att använda fakta, begrepp, metoder för att skapa förståelse, beskriva, förklara, jämföra, lösa problem, skapa osv. Dessa kompetenser är viktiga för eleven för att nå målen.

Mål år 2 svenska

Mål för de äldre eleverna

Utvecklingsplan En utvecklingsplan ska beskriva hur man inom undervisningen och tillsammans med elever och föräldrar ska arbeta för att utveckla önskade kvalitéer och förmågor hos eleven. Den ska vara framåtsyftande. En utvecklingsplan: utvärderar bedömer hur eleven ska arbeta vidare för att nå målen. innehåller kort- och långsiktiga mål för elevens lärande utifrån läroplanen, kursplanen och arbetsplanens mål att uppnå och mål att sträva mot.

Lärprocessen

Utvecklingssamtal Erfarenheterna visar att ett utvecklat samarbete mellan skola och föräldrar är nödvändiga både för Framgångsrika studier Social utveckling För att skolan ska kunna förebygga att elever slås ut. ur Utvecklingssamtal och skriftlig information - kommentarer Utvecklingssamtalet är en del av lärandet. Därför kan förberedelser av detta samtal bli en del av undervisningen och få ta lektionstid. Det är även viktigt att elev och föräldrar förbereder samtalet tillsammans. Utvecklingssamtalet ska i huvudsak vara framåtsyftande.

Inför utvecklingssamtalet Hej ____________________________________ med föräldrar! Välkommen på utvecklingssamtal ________ dagen den ________ kl. ________   Viktigt! Fyll i frågorna nedan och lämna in senast 3 dagar innan samtalet. Era svar kommer att vara utgångspunkten för utvecklingssamtalet. Tack! ___________________________________________________ Berätta om nuläget i skolan. Exempel på frågor ni kan diskutera hemma: Vad gör att du trivs i skolan?, Vad trivs du inte med i skolan?, Vad gör att du ansvarar för ditt arbete i skolan (läxor, komma i tid)?, Vad är det som gör att du ansvarar för vår gemensamma värdegrund på Stordammen?,     Hur lär du dig bäst?     Vilka förutsättningar/möjligheter behöver vi ordna för dig för att du ska lära dig bäst? Ur IUP lärarmapp

Skolans styrning Målen för det offentliga skolväsendet är av två slag: Mål som skolan ska sträva efter att eleverna når – mål att sträva mot Mål som skolan ska se till att alla elever kan uppnå – mål att uppnå

Mål att sträva mot och mål att uppnå Mål att sträva mot i läroplanen Ex. i svenska ”skolan ska sträva efter att varje elev utvecklar ett rikt och nyanserat språk samt förstår betydelsen av att vårda sitt språk.” Mål att uppnå i läroplanen ”skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola behärskar det svenska språket och kan lyssna och läsa aktivt och uttrycka idéer och tankar i tal och skrift.”

Mål att sträva mot ur kursplanen ” Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven utvecklar sin fantasi och lust att lära genom att läsa litteratur samt gärna läser på egen hand och av eget intresse.” ”eleven utvecklar en språklig säkerhet i tal och skrift och kan, vill och vågar uttrycka sig i många olika sammanhang…”

Mål att uppnå ur kursplanen år 5 Eleven skall Kunna läsa med flyt både högt och tyst och uppfatta skeenden och budskap i böcker och saklitteratur skrivna för barn och ungdom, kunna samtala om läsningens upplevelse samt reflektera över texter.

Mål att uppnå ur kursplanen år 5 Elevens skall ”Kunna muntligt berätta och redogöra för något så att innehållet blir begripligt och levande.”

Utdrag ur Stordammens arbetsplan ” Skolan skall ge eleverna stöd och stimulans i deras språk- utveckling… Skolan skall ge eleverna goda läsvanor som bidrar till att eleven utökar sitt ordförråd, lär sig skriva och förstå det svenska språkets grundläggande mönster. Litteraturläsning ger också förståelse för omvärlden och utvecklar deras kreativitet och tänkande.”

Utdrag ur Stordammens arbetsplan Mål i svenska ”Vi vill att eleverna ska kunna läsa barn-, ungdomsböcker och faktatexter anpassade efter ålder.”

Utdrag ur Stordammens arbetsplan För att nå målen använder vi oss av olika metoder som t.ex: Läsmaraton eller lästid varje dag, högläsning för att inspirera eleverna, modersmålsundervisning och SVA, regelbundna biblioteksbesök och tematiskt arbete med författare. Vi utvärderar och dokumenterar elevens utveckling genom: Läsutvecklingsschema (LUS), språket lyfter, skolverkets diagnos för år 2 samt nationellt prov i svenska för år 5.

Stordammens mål med IUP Våra mål läsåret 2006-2007: Vi introducerar en enhetlig IUP från år F-6. Vi bjuder in elever och föräldrar för att tillsammans lära känna IUP:n Elever och föräldrar får kännedom om läroplanens strävansmål och uppnåendemål. Vi reflekterar kring lärande.