Mål- och resultatstyrning (samt info om årets kvalitetskommun 2013) Ver. 2 sept 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Processorienterat förbättringsarbete
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Folktandvården Norrland
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Mål- och resultatstyrning
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Haparanda Stads Kvalitetssatsning
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
EFörslag - Haparanda Offentliga rummet 31 maj. Bakgrund & Syfte Värde ord: Demokrati, Dialogen, Nya sätt… Diskuterat olika sätt SKL- Nätverk e-petitioner.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun fr o m !
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Vision ”Skaraborgssamverkan ska initiera och stimulera ett frivilligt samarbete mellan kommunerna i Skaraborg i syfte att uppnå bättre ekonomi”
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Nämndplan 2015.
Framtidskartläggning
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Beslut i kommunfullmäktige
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Heby kommuns kvalitetspolicy
Strategi för Bästa Heby
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Medelvärde, samtliga utvärderingar 2010 – 2017
Processen för Balanserad Styrning
Park- och naturförvaltningen
Förbättra klubbkvalitet
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Mål- och resultatstyrning (samt info om årets kvalitetskommun 2013) Ver. 2 sept 2012

MÅLSTYRNING – TYDLIG MODELL Politiskt styrd organisation VISION 2020: gemensam framtidsbild med Tornio KF-Inriktningar: Riktningen för 3 år framåt Nämnderna sätter Mål ett år framåt utifrån Inriktningarna Verksamheterna Åtar sig att uppfylla målen Ända ned på respektive medarbetare - Tydlig gränsdragning Politik – Verksamhet - Planering, uppföljning och rapportering i IT Stödet Stratsys (17/4: 658 reg. Användare)

KÄRNAN – IDEÈRNA Vad är vårat förhållningssätt, när vi gör vårt jobb (representerar Haparanda stad)? Vad är vårat gemensamma uppdrag? Hur ska jag vara som ledare? Hur ska jag vara som medarbetare? -Värdegrund -Varje medarbetare skapar kvalitet varje dag - Självkritisk till våra arbetsprocesser: Processbaserat arbetssätt (”Lean”) - Dialog med kund, synpunkter/klagomål till verksamheten -Dialog med medborgare, förslag till politiken, debatt -Ständiga förbättringar

Definiera mål: Sträva efter SMARTA - Mål Specifika: Tydlighet i vad som ska uppnås Mätbara: Har vi lyckats? Något att mäta målet mot (tid, kostnad, kvalitet, nöjdhet) Accepterade: Delaktighet i framtagandet – kommunicerad, känd - motivation att jobba mot målet Realistiska: Möjligt att nå målet - ska vara lätt att se möjligheten att nå fram Tidsbundna: Tydlig start- och slutpunkt BUN, 2 exempel: -Andelen med slutbetyg från gymnasieskolan skall vara minst 85% [2012] (– OK!) -Utveckla ett kvalitetssystem för att säkerställa en näringsrik mat och trivsam miljö ( – Mindre OK!) SN, 2 exempel: -Frisknärvaron bland anställda ska öka. För nämndens verksamhetsområde är målet att frisknärvaron skall uppgå till 96 % [2012] (– OK!) -En miljöplan för förvaltningen upprättas tillsammans med kommunens klimatstrateg ( – Mindre OK!)

MÅL & RESULTATSTYRNING -Ekonomi i ordning (grunden) och att vi har tydliga mål -Måste kompletteras med att vi mäter om vi nått våra mål, resultat av det vi gör -Kompletterar våra ekonomiska resultat med kvalitativa resultat (Nöjdhet, Brukarundersökningar…) - Vad är det vi faktiskt åstadkommer för effekter/resultat -Vi får resultat och analyserar dem, lär oss av det som funkar och förbättrar det som inte funkar ska kvalitetsmått kopplas mot mål -Arbetet med resultat i verksamheterna hösten/vintern Vi kallar kvalitetsmåtten för Indikatorer Resurser Arbets- processer Resultat

Mäta våra mål med Kvalitetsindikatorer Inga resultat - ingen kunskap Vilka mått, vad mäter, hur mäter, när mäter vi…??? Olika typer av mått behövs: -Resursmått (kr, tid, antal tj.) -Arbetsprocess- /aktivitetsmått (”göranden”) -+ kvalitets-/resultatmått (nöjdhet, effektivitet, tjänstekvalitet) ”Indikatorer” Gäller att hitta bra indikatorer kopplade till våra mål: -Över tid, flera år -Intressanta för medborgare -Intressanta för förtroendevalda -Intressanta / ska leda till förbättringsarbete i verksamheterna -Jämförbara med andra kommuner Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) – en början: –Tillgänglighet, Effektivitet, Information/delaktighet, Samhällsbyggare, Trygghet –Nätverk av 160 kommuner –Gemensamma kvalitetsindikatorer, ca 40 st –(Stratsys: ”Meny” – flik, Kommunens kvalitet i korthet)

STYRMODELLEN - INTERN KONTROLL -Koll på att vi följer lagar och föreskrifter, egna riktlinjer/instruktioner/policys… -”Efterhandskontroll”, - MEN också en förmåga att bedöma sårbarheten: risker och konsekvenser inom organisationen i förväg: Klarar vi av de mål som satts upp? Vilka risker finns att inte nå målen? Vilka konsekvenser kan riskerna orsaka? Kan vi påverka/förebygga riskerna? Vad ska prioriteras? -Ger också snabb förmåga att ställa om.

Några nycklar till fortsatt utveckling Styrmodellen struktur på plats… Verkstad!? Hur får vi alla med? Utveckla medarbetarskapet - mer frihet under ansvar är kärnan i styrningen -Arbetet med processbaserat arbetssätt införs och Interkontrollen ska utvecklas -Kvalitetsresultat kopplade till KF- Inriktningar och nämndsmål tas fram och beslutas. Bättre process i nämnderna / politiken / budgetberedningen och i samarbete med tjänstemännen - Kommunikation: Kunskap om dessa ska spridas internt och till allmänhet och bli en naturlig del av vår verksamhetsutveckling

Sammanfattning -Tydliga politiska inriktningar och mål gör att vi vet VAD som ska göras… -… och verksamheterna kan planera HUR detta ska göras och ÅTAR sig att uppfylla den politiska viljan… -Vi genomför uppdragen med ett förhållningsätt som alltid har kunden / medborgaren i fokus, skapar bästa möjliga värde för dem -Vi vill och tycker om att mäta våra resultat, för att detta ger oss verktyg för att förbättra oss där det krävs eller behövs -Mer info: stad/kommun-och-politik/kvalitet-och- uppfoljning/kvalitetssatsningen.html

Årets kvalitets kommun 2013 – vad är det? En tävling vartannat år, frivillig ansökan Arrangörer: SKL, Kommunal, Saco, TCO, Swedbank, Dagens Samhälle Vi tävlar i fyra grenar: Demokrati, Verksamheter, Arbetsmiljö och Samhällsbyggande 3 steg: Egenutvärdering och - beskrivning Kommunkompass Nominering - Resultatvisaren

Steg 1: Egenutvärdering, egenbeskrivning 50 Kryssfrågor… + egenbeskrivning på max 4 A4 Steg 2: Kommunkompassen -Bokas hos SKL -2-3 utvärderare kommer till kommunen för att på plats granska och intervjuar Kommunkompassens områden: 1. Offentlighet och demokrati 2. Tillgänglighet och brukarorientering 3. Politisk styrning och kontroll 4. Ledarskap, ansvar och delegation 5. Resultat och effektivitet 6. Kommunen som arbetsgivare - personalpolitik 7. Verksamhetsutveckling 8 Kommunen som samhällsbyggare Årets kvalitets kommun 2013 – vad är det?

Intervjuer:, t ex: Gruppintervjuer Kommundirektör, ekonomichef, informationschef, personalchef, IT-chef, näringslivschef, kvalitetschef eller andra som kan bedömas lämpliga att företräda ett kommunövergripande ledningsperspektiv. Kommunalråd och andra ledande politiker. Förvaltningschefer Representativa resultatenhetschefer från kommunens olika verksamheter Representanter för fackliga organisationer (Ca 1 timme). VI har bokat in Kommunkompassen december Detaljschema i november Steg 3: Blir vi nominerade kommer även Resultatvisaren att genomföras Expertteam från Sveriges Kommuner och Landsting, som samlar in resultatdata, gör platsbesök och analyserar hur resultatinformation används för att åstadkomma framtida förbättringar. Vinnaren utses till Kvalitetsmässan i november 2013 Årets kvalitets kommun 2013 – vad är det?

eriges_kvalitetskommun_2011/kvalitetsmassan_2011_1 ommunkompassen Mer info om Kvalitetskommun: