BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning 2011-10-20 - 21.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Pedagogisk verksamhetsidé
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kvalitetsarbetet och redovisningen
- Parterna ser det som naturligt att en ändrad arbetsorganisation som leder till förbättrade resultat och ökad måluppfyllelse, oavsett skolform, ska ge.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Genomlysning av vår organisation
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Skolutveckling tillsammans, Topp
Förhållningssätten.
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning

Uppföljningsuppdraget Utmaning 1 - Resultatförbättring pågår

Utmaning 2 - Öka inflytande, delaktighet och ansvar

Utmaning 3 - ”I förvägsystem”

Tidig och tydlig information till föräldrar Utmaning 4 -

Utmaning 5 - Likvärdig förskola och skola

Uppföljningsuppdraget

Utmaning 1 Resultat- och kvalitetsförbättring Pågående förbättringsarbete kopplat till resultat och analys Resultatredovisning BUN Resultatanalys Fc-Vc-rektorer /förskolechefer

Utmaning 2 Öka inflytande, delaktighet och ansvar Mötesplatser Processförståelse Intervjuer

Utmaning 3 ”I förvägsystem” Kvalitativ uppföljning: Intervjuer Enkäter Kvantitativ Uppföljning: Betyg Nationella prov Kortsiktig plan: Process i verksamhet Utveckling Långsiktig plan ALLA nivåer involverade Statliga och kommunala Uppdraget

Utmaning 4 Tidig och tydlig information till föräldrar Föräldamöten – fokus uppdraget Utvecklingssamtal – fokus elevens utveckling kopplat till mål och resultat Uniqum – Informationskanal hemmen Nollmätning – Enkät till samtliga hushåll i Falkenberg Infofoldrar till hemmen – skolstart, förksola etc.

Utmaning 5 Likvärdig förskola och skola Kompetenstrappan: -Omedvetet inkompetent - Medvetet inkompetent - Omedvetet kompetent -Medvetet kompetent

Nöjdhet med En-till-En satstning

Vilka årskurser?

Framtida satsningar?

Vägen till högre måluppfyllelse.. Nollmätning Betyg Intervjuer Enkäter Analys Åtgärder DIALOG - KOMMUNIKATION ALLA SKA LYCKAS! REFLEKTION ANSVAR Arbetsmiljö Bemötande Samtal Värderingar

Verksamhetschefens uppdrag – roll Förbättra resultaten och öka måluppfyllelsen Öka likvärdigheten i kommunen Ge rektorer/ förskolechefer stöd i att genomföra uppdraget -Likvärdigheten -Fokus på: *uppdraget *resultat - mål *barns lärande -Pedagogisk ledning -Goda exempel -Mer närhet-relation -Samsyn och samplanering ökat -Förskolan ett lyft -Tillgänglighet/stöd -Kvalitetshöjning -Ta tillvara allas kompetens -Bollplank -Se mig! -Sammanhållande kraft -Avlastning: lokaler etc -Vc ute i verksamheten -Ej bett om hjälp/stöd -Respons kan bli bättre! -Bygger diken/väggar -Mitt i processen-jobbigt -Vc en administratör

Vc som förebild: Professionellt förhållningssätt Tydlig Lyhörd Driven Utmanare Visionär Kompetent Positiv energi Humoristisk Tar sig tid Diskussionspartner Prestigelös Modig Trygg Bra på att möta andra Öppen Rak Behov som rektor idag? Annat stöd: inköp, lokaler.. Assistentstöd Hemmasittare – lösning? Ekonomifrågor Vid konflikter Tydlighet i organisationen Resurser barn i behov.. Coaching Information - varför Långsiktig planering Närvarande chef Tillit till min chef Någon som kompletterar mig Vc mer ute i verksamheten Träffa andra skolformerna Arbetsmiljöfrågor Systematiska kvalitetsarbetet

22 intervjuer Tre skolformer: förskolan – grundskolan – gymnasiet Tre olika förutsättningar Grundskolan – är på gång – behöver justera och förbättra -de flesta nöjda! ”Det har blivit bättre än jag förväntade mig…” ”Inget har blivit bättre” Gymnasiet – håller på att hitta sina former – behöver tid med sin vc! Förskolan – Ny vc – nya tag!