Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
SÄTTA MÅL.
Härnöstudier.
Individuella utvecklingsplaner
Källbystugans kvalitetsarbete
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
- Älta skola med fokus på lärandet -
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Individuell utvecklingsplan på gymnasiet. Hur kan idrottsgymnasierna sätta individen och dess utveckling i centrum? Hur vet vi att de verkligen utvecklas?
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
1. Uppgiften presenteras
Formativ bedömning i itslearning
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Skriva noveller.
Medarbetarundersökning 2012
Läroplansträff Välkomna!.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
PGSA.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Exempel på skriftligt omdöme
Elev loggbok.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Presentationens avskrift:

Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling Synliggör elevens starka sidor och det som ska förbättras Tydliggör elevens mål och måluppfyllelse LTA SKOLA

Portfoliometodiken Ett sätt att undervisa så att elever med hjälp av sina portfolios lär sig att se närmare på, reflektera över och att kritiskt värdera sitt eget arbete. Ett värdefullt redskap i den didaktiska arsenalen under förutsättning att lärare förstått den fulla vidden av de förändringar som krävs för att sätta elevens lärande i centrum LTA SKOLA

Lära att lära / utvärdera Tydliga mål / förväntningar så att elever kan ta ansvar för processen ( vägen dit) Diskussioner kring vad det innebär att KUNNA och hur vet du att du KAN Tydliga strukturer för lärandet Tid för reflektion och utvärdering LTA SKOLA

Portfolio inte bara ett samlande av arbeten som eleven är nöjd med. Det tar tid att få reflekterande, kunskapande elever som tar ansvar för sitt lärande. För detta behövs vägvisande pedagoger som ger tydliga strukturer. Viktiga frågor till pedagogen: Hur lär vi elever att reflektera kring sitt lärande och sätta för dem rimliga mål? Hur blir eleverna medvetna om vilka krav och förväntningar som ställs på dem?

Portfolioarbetet handlar om tre saker Lärarens stöd Tydliga mål Planering Utvärdering LTA SKOLA

Mål: Det egna lärandet Kan sätta egna mål för arbetet Kan planera eget arbete och ta ansvar för att det blir färdigt Kan arbeta koncentrerat en längre stund utan att störa andra Tränar på sådant jag behöver och gör mina läxor Talar om när jag inte förstår och ber om hjälp Utvärderar mitt arbete utifrån uppsatta mål

Sätta mål planera åtgärder Vår grundprincip för förbättringsarbetet PDSA hjulet Sätta mål planera åtgärder Förbättra Utvärdera Analysera Genomföra LTA SKOLA

PDSA-hjulet i användning med elever Nuläge – analys Vad uppnår eleven idag? Svårigheter? Plan Elev och lärare går igenom information och resultat, sätter mål Kortsiktiga och långsiktiga Act Sätter nya mål. Skriver en ny individuell utvecklingsplan Study Elev och lärare utvärderar resultatet. Hur gick det? Är målet nått? Hur vet vi det? Do Eleven arbetar efter den utvecklingsplan och de mål som satts upp

Tydliga Mål Målen måste vara kända av eleven då arbetsmomentet startar Eleverna måste känna till vilka förväntningar som ställs på dem Vilka mål som finns i läroplaner, kursplaner och betygskriterier LTA SKOLA

Läraren sätter mål tillsammans med eleven ”Smarta mål” S Specifika M Mätbara A Accepterade R Realiserbara T Tidsbegränsade A Avgränsade LTA SKOLA

Individuella mål Sociala mål Hur jag ska nå målen…. Kunskapsmål Ex. Ett trevligt uppförande, Ordning, ansvar för studierna Sociala mål Ex. följa klassens regler, Samarbeta bättre Hur jag ska nå målen…. Kunskapsmål Förbättra mina kunskaper i…..

Målsättning Datum:……. Mål nr 1: ………………………… För att uppnå mitt mål ska jag: ………………………………………………… Jag vet att jag nått målet när:………………. Lärarens signatur:……………………... LTA SKOLA

Reflektion 1. Över handling Hur gick det? Kunde jag ha gjort någonting bättre? Lärde jag mig det som jag satt upp som mål? 2. I handling Reflektion under arbetets gång. Arbetar jag på rätt sätt? Behöver jag hjälp? Stöd? 3. Inför handling Vad lärde jag mig vid förra arbetet? Vilka erfarenheter kan jag ta med mig?

Namn:………………………. Datum…………….. Jag har valt: ……………………………………………..…………………………………………………………………………………………………. Därför att: ………………………………………………………………….. ………………………………………………………………….. Nästa gång ska jag tänka på att:………………………….. Lärarkommentar:……………………………………………………………..

Självvärdering Vad har du gjort för att nå dit? Namn: ………………….Datum:…………. Bedöm dig själv på en skala 1 -10 Arbetsinsats - Resultat 10 1 Vad har du gjort för att nå dit? Vad behöver du förbättra?

Bokrecension / redovisning Titel: Författare: Förlag: Några ord som beskriver boken:….. Berätta vad boken handlade om Förklara den viktigaste händelsen i boken Beskriv hur något som händer i början av boken påverkar en händelse längre fram 4. Gör en kort beskrivning av huvudpersonen 5. Beskriv någon av bifigurerna och hur den personen påverkar handlingen 6. Vilken av personerna tyckte du bäst / sämst om? 7. Illustrera en händelse i boken 8. När och var äger berättelsen rum?