Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Advertisements

Välkomna på information om gymnasievalet!
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Källbystugans kvalitetsarbete
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
SYV Studie- och yrkesvägledning
Kristina Bäck VFU-handläggare
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Pedagogiskt ledarskap
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Hej och välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Instruktioner BF12A – BF12B
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Introduktion till matematik studierna på LTH
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Studie- och yrkesvägledare
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
VFU.
Information till LU-lärare
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Koh-I-Noor Berg av ljus
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Eller som den allmänt kallas Serviceassistentutbildningen Funktionshindrades rätt till arbete 1 Projektets namn.
Nätverk kursplanepiloter
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Välkommen till gymnasiet Skolans hemsida. 6 perioder, , , , , Läsåret Skoldagen
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
Information från Kristina och Angelica Inriktningsmöte för ÖLU i förskolan 24 mars 2015.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015

Dagens agenda Rundan –Hur är ÖS/ÖFS-läget hos er? Ekonomi – vår projektekonom Angelica Hedlund informerar Kristina informerar om förslag om ÖS/ÖFS:s utvecklingspeng (från ht 15) Förbättringscykeln (Demingcirkeln) ett verktyg Organisation Information Inriktningsmöten Studenters förslag till ÖS/ÖFS Förslag från LU-lärare under workshopen den 25 september 2014 Seminarier (och föreläsningar) Utvärderingar Studentplaceringar lå 15/16 Steg 2, vad händer? Handledarutbildning Övrigt(maila gärna innan) Riskanalysen – behöver vi uppdatera denna?

ÖS/ÖFS:s utvecklingspeng Att förfoga över i ÖS/ÖFS Baserat på antal studenter som gjort VFU-kurs i verksamheten Från ht 15 ( första årets omkostnader stora) Terminsvis Former för hantering i kommunerna Återraportering nödvändig

Förbättringscykeln (Demingcirkeln) ett verktyg Viktigt att få en klar bild av delarna i projektet Synliggör dåtid, nutid och framtid Funkar även om vi hunnit olika långt i olika verksamheter

Organisation LTU: Styrgrupp, inriktningsansvariga, samt support Styrgrupp, möts frekvent (behov initialfas) Inriktningsansvariga och PL möts en gång i månaden Huvudmannagrupp möts 1 gång per termin Inriktningsansvariga möter verksamheten 2 ggr/termin Hur ser det ut med organisation kring ÖS/ÖFS hos er ute i verksamheten? (Forum för ÖS/ÖFS-dialog)

Information Möten Handledarutbildningen ÖS/ÖFS-hemsidan Inriktningsansvarigas möten Verksamheterna bjuder in LTU -Inte tillräckligt! Hur kan vi fylla luckorna?

Inriktningsmöten Vilka behov och önskemål ser ni? Hur jobbar vi vidare?

Studenters förslag till ÖS/ÖFS Hur tycker ni att en bra introduktion på VFU- skolan/förskolan ska se ut? Vad är bra handledning under VFU ur studentperspektiv? Hur kan studenten på ett bra sätt få ta del av hela skolans verksamhet? Övrigt ni vill lyfta.

Hur ska en bra introduktion vara? Först och främst att man känner sig inbjuden och visad runt på arbetsplatsen, introducerad till arbetskamrater och elever. Behövs det nycklar, inloggning till eventuellt nätverk på skolan, schema. Gärna träffa rektorn så att man vet vad det är för policy som gäller på skolan. Helt enkelt att man känner sig redo och förberedd på vad som komma skall.

Vad är bra handledning under VFU? Kontinuerlig handledning, erfarenhetsutbyte, två­vägskommunikation, konstruktiv kritik åt båda hållen och att kunna känna sig trygg att göra det, samt om jag kommer med kritik så får man också feedback på det. Avsätta tid med studenterna. Tydliga förväntningar vad som krävs av dig som student. Delaktighet. Tydlig information. Stöttning. Öppenhet.

Hur kan studenten på ett bra sätt få ta del av hela skolans verksamhet? Att få vara med på det mesta, även det som inte har direkt med klassrummet och undervisningen att göra. Utredningar, rätta prov, det mesta, så länge det inte inkräktar på elevernas integritet. Att alla arbetslag öppnar för studentens behov och bemötande. Det gäller även att LU läraren har tilltro till studentens förmåga.

Övriga synpunkter? För att VFU:n skall bli så bra som möjligt krävs det att hela skolan skall vara insatt i vad uppdraget som övningskola innebär och att det skall finnas klara riktlinjer för vad som förväntas av handledaren men också övrig personal. Uppdraget som handledare kräver att det finns tid avsatt för pedagogen som kan ägnas åt kontinuerlig handledning med studenterna under hela VFU­-perioden och inte bara i slutet. Vi skulle önska att det var obligatoriskt att både ha ett inledande samtal och ett utvärderande avslutande samtal tillsammans med rektor på övningskolan för att få en bättre förståelse för skolans verksamhet men också för att VFU-­verksamheten inte ska bli något som bara åläggs den enskilda handledaren utan att det också skapas en förståelse hos skolans ledning för hur VFU:n fungerat och vad som kan förbättras.

Förslag från LU-lärare under workshopen den 25 september 2014 Att få vara med och se över när VFU ligger Samverkan med LTU med t ex bättre insyn i lärarutbildningen Förhoppning om att projektet ska öka statusen för lärarutbildningen och lärarprofessionen Synliggöra delar av professionen som inte är uppenbara i studierna Information för LU lärarna: erbjudande, planering Resurser till de verksamheter som tar emot studenter (huvudmännens ansvar) Tydligheten i progressionen i VFU (kurser med egna kursplaner) Bättre kommunikation, nätverk

Seminarier (och föreläsningar) Ordinarie VFU-föreläsningar Seminarieserie (3 föreläsare 20 min + 15 min diskussion) för LU-lärare (vilka?) och studenter PSÄ-seminarier varje månad (se ÖS/ÖFS-hemsidan) Examensarbetsseminarier (studenters utvecklingsarbeten) separata utskick Under inriktningsansvarigas möten finns önskemål om skolforskningsföreläsningar (LTU-lärare inbjuds)  Önskemål att era yrkesskickliga kan komma in i seminarieserier och lektioner (teoretiska delar av utbildningen). Rekognosera hos er.  Annat?

Kompetensutvecklingshjulet VFU-föreläsning Ulla Wiklund 4 feb ÖS/ÖFS-seminarium VFU-föreläsning ÖS/ÖFS-seminarium K-dagar ht 2016: aug 31 okt – 2 nov 9 dec Handledarutbildning för estetlärare 20 augusti Piteå *Inriktningarnas möten planeras 2 ggr/termin PSÄ-seminarier varje månad, ÖS/ÖFS-hemsida Redovisning av Examensarbeten se separata utskick -Förskollärarstudenter samt ämneslärare i KPU: lp 3 -Grundlärare f-3 samt 4-6, ämneslärare Gymnasiet: lp 4

Kompetensutvecklingshjulet VFU-föreläsning ÖS/ÖFS-seminarium VFU-föreläsning ÖS/ÖFS-seminarium K-dagar vt 2017: 9 jan 29 maj juni *Inriktningarnas möten planeras 2 ggr/termin PSÄ-seminarier varje månad, ÖS/ÖFS-hemsida Redovisning av Examensarbeten se separata utskick -Förskollärarstudenter samt ämneslärare i KPU: lp 3 -Grundlärare f-3 samt 4-6, ämneslärare Gymnasiet: lp 4

Utvärderingar Innehåll, organisation och genomförande Genomförande I tilläggsavtalet ser jag att följande behöver utvecklas: Uppsägning Tydlighet kring ekonomin Annat? Utvärderas efter lå 14/15 På vilket sätt ska utvärderingen göras? Kan vi redan nu bestämma när och var?

Studentplaceringar lå 15/16 -se era anteckningsunderlag Program Termin i utbildningen Förskollärar- programmet campus fältstudier VFU hp Treparts- samtal fältstudierVFU hp VFU hp VFU hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Grundlärar- programmet F- år 3 Skolförlagd kursuppgift VFU hp Treparts- samtal VFU hp fältstudier VFU 3 15 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Grundlärar- programmet år 4-6 Skolförlagd kursuppgift VFU hp Treparts- samtal VFU hp fältstudier VFU 3 15 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Ämneslärar- programmet gymnasieskolan ant. tom Ht 2012 VFU hp Treparts- samtal VFU hp VFU 3 15 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Ämneslärar- programmet gymnasieskolan ant. from Ht 2013 Skolförlagd kursuppgift VFU hp Treparts- samtal VFU hp VFU 3 15 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp

Steg 2, vad händer? Förfrågan utskickad till övriga kommuner och ett antal fristående verksamheter i Norrbotten Planera – Gör- Gällivare, Kiruna och Arvidsjaur kommuner har avböjt deltagande Övriga för Kristina dialog med – kommer att besöka Fristående verksamhet (förskola) i Kiruna är mycket intresserad

Handledarutbildning Uppdragsutbildning 7,5 hp(P0037P) vt 15-ht 15 Fristående kurs 7,5 hp (P0037P) ht 15- vt 16 (Lightutbildning, 1,5 hp, B0003P) Ev. Introduktion till handledarutbildning för estetlärare augusti Introduktion till VFU för nya- och nygamla LU-lärare (september)

Övrigt Riskanalysen – behöver vi uppdatera denna?