Hållbar utveckling Köpa läsk
Uppgiften - uppdelad i två delar - en gruppuppgift och en enskild Din klass ska vara med och ordna en fest på skolan. Ni har utsett en festkommitté som ska köpa läsk och tilltugg. Eftersom elevrådet och skolan bestämt att skolan ska arbeta med hållbar utveckling ska inköpen vara så miljövänligt som möjligt.
Förutsättningar: Kunskap/information om: - vilka råvaror som används för tillverkning av olika läskförpackningar - var råvarorna kommer ifrån - hur aluminium, glas och plast tillverkas För – och nackdelar Fokus - MILJÖtänk
Vad bedöms? - din förmåga att ta ställning och motivera -3 hållplatser
Hållplats 1 - du kan göra ett eget ställningstagande - du kan motivera ditt ställningstagande
Hållplats 2 Du kan göra ett eget ställningstagande. Du kan motivera ditt ställningstagande…med sakliga argument. Du kan beskriva och utveckla dina argument.
Hållplats 3 Du kan göra ett eget ställningstagande. Du kan motivera ditt ställningstagande med sakliga argument…såväl för- och emot. Du skiljer mellan argument som baseras på fakta respektive värderingar. Du kan utveckla dina argument. Du kan beskriva tänkbara konsekvenser av olika ställningstaganden.
Lycka till!