Hållbar utveckling Köpa läsk. Uppgiften  - uppdelad i två delar  - en gruppuppgift och en enskild  Din klass ska vara med och ordna en fest på skolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
3. Material och sammanfogning
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Vad är teknik?.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Med rätt teknik kan vi rädda miljön
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
 Eftersom Nikolas är humanist och Edina muslim kommer dom inte ha ett ’’vanligt’’ religiöst bröllop och måste tänka på vissa grejer innan dom ingår äktenskapet.
Riktlinjer för presentationer
En fördjupning i en samhällsfråga
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Att samtala med ungdomar om tobak
Betyg och förmågor.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Diskussionsmöte i Södertälje Frågeställningar som diskuterades: Vad har Ni som medlemmarnas för synpunkter på Svenska Rottweilerklubben/AfR.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Nöjd Skol- & Förskoleindex med delfrågor
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Dagens lektion 13/ Mål: Metod: Tid:
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Etik Moral Filosofi.
Bygg ett argumenterande tal
OLIKA FORMER AV ETIK.
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Varför reklam? Öka försäljningen
Att skriva en debattartikel
SKOP Tullinge skolor - Trädgårdsstadsskolan - Trädgårdsstadsskolan åk 7 1 Nöjd Skol- & Förskole-index SKOLA: Hur nöjd eller missnöjd är Du på det hela.
Hållplats 1Hållplats 2Hållplats 3 Eleven kan beskriva eller förklara ett fenomen eller ett samband i vardagliga termer och utifrån egna erfarenheter,
En guide för arbeten i SO
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Att argumentera.
Interaktion Bild klass 8.
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Vad skiljer partierna åt?
Varför?.
Vad kan du göra för att minska ditt ekologiska fotavtryck?
Form och funktion Designprojekt TK år 7.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Läroplansträff Välkomna.
Biologiperiod klass 8 Vecka 2-4 och Vecka 6-7 Vecka 2-4 och Vecka 6-7.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Nationer, ideologier och folkmord genom
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Att skriva en resonerande text
Framgångsrika lärprocesser
Använd sluten tank /slamavskiljare
Framföra dåliga nyheter
Presentationens avskrift:

Hållbar utveckling Köpa läsk

Uppgiften  - uppdelad i två delar  - en gruppuppgift och en enskild  Din klass ska vara med och ordna en fest på skolan. Ni har utsett en festkommitté som ska köpa läsk och tilltugg. Eftersom elevrådet och skolan bestämt att skolan ska arbeta med hållbar utveckling ska inköpen vara så miljövänligt som möjligt.

Förutsättningar:  Kunskap/information om:  - vilka råvaror som används för tillverkning av olika läskförpackningar  - var råvarorna kommer ifrån  - hur aluminium, glas och plast tillverkas  För – och nackdelar  Fokus - MILJÖtänk

Vad bedöms?  - din förmåga att ta ställning och motivera  -3 hållplatser

Hållplats 1  - du kan göra ett eget ställningstagande  - du kan motivera ditt ställningstagande

Hållplats 2  Du kan göra ett eget ställningstagande.  Du kan motivera ditt ställningstagande…med sakliga argument.  Du kan beskriva och utveckla dina argument.

Hållplats 3  Du kan göra ett eget ställningstagande.  Du kan motivera ditt ställningstagande med sakliga argument…såväl för- och emot.  Du skiljer mellan argument som baseras på fakta respektive värderingar.  Du kan utveckla dina argument.  Du kan beskriva tänkbara konsekvenser av olika ställningstaganden.

Lycka till!