Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Exempel utifrån ett antal målområden
Vad vi jobbar med • Folder på anslagstavlan • Veckobrev • Bloggen Hur tycker ni det fungerar med bloggen?
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Rapportskrivning – rep.
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!.
- Konsten att ge feed-back
Riktlinjer för presentationer
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Eller formativt lärande…
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lärares planeringsarbete!
Ett arbetsområde om poesi
Att övertyga ! Disposition och mall.
Läroplansträff fritidshem
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Argumenterande text.
Utmaningar i arbetet med BfL
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Resultat av klassrumsbesök
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Svenska som andraspråk 3
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Tips för det praktiska ledarskapet
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams - Klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och kriterier för framsteg

Lärandemål Hur presenteras lärandemålen idag? Blir det ”mål för gallerierna”? Hur förstår eleverna sina lärandemål? Hur utvecklar vi denna förmåga hos pedagogerna?

Lärandemål Tas med fördel fram tillsammans med eleverna Matriser är ett bra exempel där kvalitativa lärandemål kan presenteras och tydliggöras. Viktigt att de inte blir för detaljerade så att målet blir för ”snuttifierat”

Vilka är svårigheterna? Förväxlat lärandemål Förtydligande lärandemål Kontext Kunna skriva anvisningar om hur man byter ett cykeldäck Kunna skriva tydliga anvisningar Byta ett cykeldäck Kunna framföra argument för eller emot att ta emot aktiv dödshjälp Kunna framföra argument för eller emot ett emotionellt laddat problem Dödshjälp Veta vad Imamen gör inom den islamiska religionen Känna till religiösa ledare plikter och ansvar Muslimske Imamen Kunna sammanställa och analysera att formulär om vem som röstar på vilket parti Konstruera frågeformulär och analysera uppgifter Politiska partier Skapa ett experiment för att ta reda på i vilken miljö gråsuggor trivs Skapa rimliga tester för ett vetenskapligt förhållningssätt Livsmiljöer för gråsuggor

Skilj lärandemål från aktiviteter Vad ska eleverna lära sig idag? Inom arbetsområdet? ” Idag ska vi göra det här…..” och nämner en aktivitet i stället för ett mål Lätt att tänka ut roliga och intressanta aktiviteter Svårare att tänka ut vad de ska lära sig för förmåga med aktiviteterna

Vad behöver man känna till? Uppgiftsspecifika matriser eller allmänna matriser för ämnet? Produktfokuserade eller processfokuserade kriterier? Officiellt språk eller elevvänligt? Praktiska tekniker för att konstruera lärandemål

Exempel Lärandemål - att skriva om en persons karaktär Produktfokuserad - Läsarna ska känna det som om de kände personen du beskriver Processfokuserad - Beskrivningen innehåller minst två av dessa punkter - Personens hobby och intressen - Personens inställning till sig själv och andra - Exempel på personens personlighetsdrag - Exempel på vad personen tycker och respektive inte tycker om

Praktiska tekniker Utgå från elevarbeten och låt eleverna diskutera kvalitén på arbetet utifrån kriterier - 5 labbrapporter och diskutera svagheter och styrkor. Låt eleverna rangordna dem - Låt grupperna redovisa - Konstruera en matris utifrån de eleverna har sett som styrkor i en bra labbrapport - Sammanfatta i en lista ” så här ska vi inte skriva!” Läraren använder sin ämnesdidaktiska kompetens att leda diskussionen i rätt riktning enligt kunskapskraven

Varför ägna tid åt detta?? Eleverna har lätt att hitta fel och brister i andras arbeten Därefter använder eleverna dessa kunskaper när de själva gör sin labbrapporter

Ett exempel till Alla elever skriver en text om Sveriges politiska system Visa eleverna tre bra exempel som tidigare elever gjort Diskutera vad som är fördelarna i dessa tre arbeten Låt eleverna revidera och skriva om sina egna arbeten utifrån resultaten av diskussionen

Slutsats Viktigt att kommunicera lärandemålen med eleverna så att de förstår Eleverna måste förstå hur god kvalité ser ut inom olika ämnen och arbeten. Ett bra exempel att tydliggöra detta på är via elevarbeten Lärarna måste bygga upp en verktygslåda för hur man kan konstruera lärandemål När lärandemålen är tydliga kan man som lärare börja samla bevis för elevernas kunnande……

Pedagogiskt ledarskap Hur borde vi som pedagogiska ledare agera utifrån detta? Göra klassrumsbesök med detta fokus? Hur ger vi pedagogerna feed-back utifrån denna kunskap? Hur höjer vi pedagogernas kompetens inom detta område? Hur ska ni och era piloter använda detta efter nästa pilotträff?