MORIA: Frihet och utlitarism

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Etik och moral Vad innebär det?.
Hur vet vi vad som är rätt/fel?
LSO på skadeplatsen.
Demokrati & diktatur.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Straffteori.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Fattigdom och ett gott liv
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Etik- Modet att välja!.
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Etik.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Semantik Orden och deras betydelse (Sema = tecken på grekiska)
MORIA: David Hume.
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
MORIA: Immanuel Kant.
Etik Moral Filosofi.
Patienten som kund? Torbjörn Tännsjö Stockholms universitet
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Moria: Tidig feminism.
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
MORIA: Nietzsche. Nietzsche ( ) Slavmoral och Herremoral Resentment, samvete och skuld Det genetiska felslutet (Gud är död.
Del 2 – de österländska religionerna
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Konsekventialism Elin Palm.
Etik.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.
Tiggarna på våra gator – hur ska vi förhålla oss?
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Konsekventialister säger att moraliskt rätt handlande = maximerandet av värde. Vissa (dock inte alla) K hävdar att det relevanta värdet i fråga är välfärd.
Etik och moral.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Normativa moralteorier är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett.
Etik och framsteg. Intuitionism vs. det moraliska sinnet Intuitionisterna (Samuel Clark under talet; följer Cudworth, Henry More; Cambridge Platonisterna)
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Etik – vad är det? Grundläggande problem och modeller med utgångspunkt i Inledning till etiken.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Och hur ska man göra rätt?
Maximera lyckan – minimera lidandet
Olika teorier om yttrandefrihet
Presentationens avskrift:

MORIA: Frihet och utlitarism

Bentham, Mill och Sidgwick Yttrande- och livsstilsfrihet The harm principle Handlingsutilitarism (aktutilitarism) Regelutilitarism

Mill (och Taylor): Om friheten ”My freedom to swing my fist ends where your face begins” Relationen mellan stat-medborgare Människor vet själva vad som är bäst för dem Paternalism: att göra något mot någons vilja för denne persons skull Bättre samhälle om så många livsstilar som möjligt tillåts (experiments of living)

The harm principle En persons frihet får endast begränsas i syfte att förhindra skada på andra människor negativ frihet Immidiate risk of substantial harm Vad är skada? Att ett beteende är stötande är inte tillräckligt olika personer tar upp av olika saker Vad samtyckande vuxna gör i enskildhet angår ingen annan

Yttrandefrihet The harm principle reglerar även yttrandefriheten Förbjuda falska påståenden? Om åsikten inte tillåts kan den inte refuseras offentligt Kan finnas korn av sanning Ger oss anledning att granska våra egna ståndpunkter för att veta vilka påståenden som är falska måste man veta att man har rätt. Vi är inte felfria

Utilitarism Benthams principle of utility Tillskriver lycka och lidande en fundamental roll i människors liv En handling är rätt/fel i relation till hur den leder till lycka/lidande Konsekvenser i termer av lycka och lidande Jämställer gott med lycka (pleasure) och ont med lidande (pain) Antar att lycka och lidande är kvantifierbart och alltså kan mätas

Mäta lycka Benthams (kalkyl)förslag Intensitet: (hur intensiv (stark) är lyckan) Varaktighet: (hur länge varar lyckan) Säkerhet/osäkerhet: (hur (o)sannolikt är det att lyckan kommer följa?) Närhet i tid: (hur snart kommer lyckan?) Fruktsamhet: sannolikheten att mer av samma känsla kommer Renhet: sannolikheten att känslan inte kommer åtföljas av sin motsats Omfattning: Hur många kommer att påverkas

Benthams indirekta argument Utilitarismen kan bäst förklara våra moraliska regler Vanliga regler: håll löften, döda inte, stjäl inte, ge till de fattiga osv. Utilitarismen ger stöd till att dessa regler generellt sett åtföljs men bekräftar också att det finns undantag

Mills argument Något är önskvärt endast om människor önskar det för dess egen skull Lyckan önskas för sin egen skull (av enskilda personer) Lycka är det enda som önskas för sin egenskull Alltså: Lycka är det enda önskvärda Lycka är önskvärt för enskilda personer Moralen gäller för alla personer Alltså: lycka för alla personer är moraliskt önskvärd Dvs hedonistisk utilitarism är sann

Andra ordningens principer Omöjligt att använda lyckokalkyl inför varje enskilt beslut Tar en evig tid Bentham: följ generella tumregler men ha alltid lyckokalkylen i åtanke Mill: betonar starkare att de härledda principerna ska följas Sidgwick: tänk oftast inte på lyckokalkylen utan följ tumreglerna istället ger bättre utfall i praktiken Lyckokalkyl endast när tumreglerna krockar?

Varför regelutilitarism? Tre problem för handlingsutilitarism Enskilda handlingar kan vara monstruösa men bidra till ökad lycka Svårt att värdera effekterna av enskilda handlingar Mellanmänskliga relationer (vänskap, kärlek) Istället för att värdera en handlings riktighet efter dess effekter ska man utvärdera handlingen i förhållande till hur väl reglerna maximerar lyckan och minskar lidandet Hur ser reglerna ut? Konflikt mellan reglerna?