VISION ”Visionen ska vara uppnåbar till 50-70%, och resten ska vara som en stimulerande utmaning.” (Så tänds eldsjälar i praktiken) Senaste pedagogiska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Coachande ledarskap som mentor
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Individuellt lärande tillsammans
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Värdegrund 1.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Första Hembesöket Viktiga steg för att skapa en förtrolig relation och göra en professionell bedömning De små detaljernas betydelse i samtalet Mötet som.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Konsten att leda sig själv
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Vad vet ni om Freud?.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
”Lär dig säga jag och nej”
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Nordstjernen Film og TV De tysta barnens röst Dialog- och informationsfilmer om och med barn till föräldrar med en psykisk sjukdom.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Prestation, stress, motivation & hjärnan Njuter du av ditt arbete?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Idrottspsykologi.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Lärenergi När jag känner :
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
HUR PÅVERKAS VÅRA BARNS LIV AV HUR VI MÖTER DEM?
Socialpsykologi.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Självkänsla.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Presentationens avskrift:

VISION ”Visionen ska vara uppnåbar till 50-70%, och resten ska vara som en stimulerande utmaning.” (Så tänds eldsjälar i praktiken) Senaste pedagogiska caféet, 3:e november i fjol.

Färsingaskolans personals gemensamma prioriteringar bland entreprenöriella kompetenser hos eleverna (okt-nov -14): Självkänsla och självförtroende (17) Ansvarstagande (17) Tålamod och uthållighet (13) Motivation och framtidstro (13) Handlingskraft (13)

Med grund i dessa fem (?) kompetenser skapar vi gemensamt Färsingaskolans vision. Efter fikan, fram till lunch. Pedagogiskt café på måndag eftermiddag.

UR Samtiden – Framtidens läromedel Kunskapskanalen Föreläsning – med pennan i hand! Stockholmsmässan 8 okt 2014

James Nottingham, fd lärare och skolledare, Storbritannien: att skapa en utforskande, nyfiken och lustfylld lärmiljö i klassrummet hur man som lärare kan utveckla elevernas förmåga att reflektera över sitt lärande

Vad var mest intressant i detta? Dela era tankar med varandra! ------------------------------------------ Efter fikan: en i varje grupp har sin dator med sig.

Vår vision… Utveckla kompetenser hos våra elever: självkänsla och självförtroende ansvarstagande tålamod och uthållighet motivation och framtidstro handlingskraft

Lite teori?

Utbildning under åtta dagar i nov och dec (tors – sön) ”Family-Lab Seminarie- och Familjehandledare”

Family-Lab: svenska delen av Jesper Juuls internationella utbildnings- och rådgivningsorganisation. Jesper Juul: dansk familjeterapeut och författare.

Ditt kompetenta barn (1995) utgiven på 13 språk blivit känd för att göra upp med traditionella uppfattningar och värderingar inom barnuppfostran.

INTEGRITET <-> SJÄLVKÄNSLA <-> PERSONLIGT ANSVAR Inre, existentiell nivå INTEGRITET <-> SJÄLVKÄNSLA <-> PERSONLIGT ANSVAR SAMARBETE <-> SJÄLVFÖRTROENDE <-> SOCIALT ANSVAR Yttre, social symtomnivå

Barn som mår dåligt, problem i den ”inre nivån” Barn som mår dåligt, problem i den ”inre nivån”. Visar sig som symptom i den ”yttre nivån” som ändrat beteende. Vård och skola: behandling för att ändra beteendet – glömmer ofta bort orsaken!

Alternativet: stötta de inre egenskaperna Alternativet: stötta de inre egenskaperna! INTEGRITET <-> SJÄLVKÄNSLA <-> PERSONLIGT ANSVAR SAMARBETE <-> SJÄLVFÖRTROENDE <-> SOCIALT ANSVAR

Föräldraledarskap Förr: Alternativ nu: rollspel autenticitet auktoritärt sparring kontroll kontakt straff dialog kritik/beröm erkännande begränsning avgränsning

Pedagogledarskap Förr: Alternativ nu: maktutövning involvering disciplin dialog/samtal fokus på fokus på beteende relationen

BARN ÄR KOMPETENTA: Barns reaktioner är alltid meningsfulla Barn är födda med social förmåga och behov Barn kan ta personligt ansvar (Det betyder dock INTE att de kan allt och vet allt!)

Integritet Samarbete Integritet = att känna sig hel och oberoende, okränkbarhet, att handla självständigt och ärligt.

Integritet Samarbete Samarbete: barn anpassar sig, kopierar, efterliknar betydelsefulla vuxna. Rättvänt och spegelvänt. (Lyder och trotsar)

Kränkning av barns integritet Barn som blir kritiserade blir kritiska eller självkritiska Barn som uppfostras med våld blir våldsamma eller självdestruktiva Barn som utsätts för kränkningar blir kränkande eller självdestruktiva

Men: Barn som behandlas med respekt svarar med respekt Barn som blir väl omhändertagna tar väl hand om andra Barn vars integritet inte kränks kränker inte andra

Självkänsla Självförtroende Självkänsla = hur väl jag känner mig själv, hur jag förhåller mig till det jag känner, min kärna och mitt centrum. Varandet.

Självkänsla Självförtroende Självförtroende = det jag kan, det jag är duktig på och det jag kan prestera. Görandet.

Sund självkänsla: En nykter, nyanserad, accepterande syn på sig själv Sund självkänsla: En nykter, nyanserad, accepterande syn på sig själv. Duger som jag är, och tycker andra duger som de är. Låg självkänsla: Prestationsångest, inlärningssvårigheter, skryt, osäkerhet, uppblåsthet, skuldkänsla osv.

Lågt självförtroende: Praktiskt-pedagogiskt problem, kan lösas med saklig feedback om självkänslan är ok. Om inte – börja med självkänslan! Beröm och kritik – bra eller inte?

Som förälder stöttar du barns självkänsla när du: Tillåter dig att vara personlig och öppen om dig själv Intresserar dig lika mycket för vem barnet ÄR som vad det GÖR Bekräftar det nya du upplever hos barnet …som pedagog?

Personligt ansvar Socialt ansvar Personligt ansvar: för vårt liv, vår psykiska och fysiska hälsa och utveckling.

Personligt ansvar Socialt ansvar Socialt ansvar: för varandra, i familjen, samhället, gruppen, världen.

När det personliga ansvaret stärks från början växer det sociala ansvaret av sig själv! Risker: Barn som får ta socialt ansvar för att vuxna inte tar det, förlorar personligt ansvar. ”Curlade” barn oförmögna till ansvar.

Vår vision Utveckla kompetenser hos våra elever: självkänsla och självförtroende ansvarstagande tålamod och uthållighet motivation och framtidstro handlingskraft

Uppgift i grupp: Prata om en kompetens i taget i ett givet antal minuter, ställ klockan! Skriv ner era formuleringar till vår vision för hand på pappret. Byt papper med gruppen efter när klockan ringer. Ställ tiden och gör likadant med resterande kompetenser. När ni har sista pappret, skriver ni all text som står på pappret, och skickar i ett mail till: anna.lundquist@sjobo.se