Välfärdsteknologi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bakgrund Två typer av utvecklingsområden 1. Förskrivningsprocessen;
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Brukarfokus i biståndshandläggning
Klicka här för att ändra format LOV att välja Klicka här för att ändra format LOV att välja LOV i norra Bohuslän ur brukarens perspektiv Välkomna till.
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Lite siffror om Nackas äldre befolkning
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
E-hemtjänst Hemtjänst på nytt sätt
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Bengt Andersson Hjälpmedelsinstitutet
Centrala innehåll och kunskapskrav
Vårdsamverkan Fyrbodal
eTjänster inom socialtjänsten, tester i Hudiksvall
Exempel på analys och handlingsplan
Teknikupphandling Börje Nord En teknikupphandling är en anbudsprocess som ska stimulera och skynda på utveckling och användning av effektivare teknik.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Ramverk för patientmedverkan
”Vägen mot e-samhället”
Länsgemensam ledning i samverkan
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Bilder för lokal utbildning
Anhörigstödets verksamhet Nacka kommun
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
processorienterad verksamhetsutveckling
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Stöd till införandet av nationella riktlinjer om sjukdoms- förebyggande metoder Projektledare Iréne Nilsson Carlsson
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Välkommen till LD Hjälpmedel
Trygghetsskapande teknik – när brukarna själva får välja Mats Rundkvist Strateg välfärdsteknologi och e-hälsa Sociala nämndernas förvaltning Västerås stad.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Regeringsuppdrag, Digitala tjänster och välfärdsteknologi inom socialtjänst och hemsjukvård Maria Gill.
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Ramverk för patientmedverkan
Kvalitet i särskilt boende
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Alternativ telefoni Uppsala
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Digital plattform Delaktig kommunikation
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Omställningen av hälso- och sjukvården
KPR april 2018.
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Mona-Lisa Lundqvist Regional samordnare e-hälsa
Konferens E-kommunikation 2017
Interreg eTeam Personalens upplevelse av digitalisering och ny teknik
Enheten för uppföljning och utvärdering
Presentationens avskrift:

Välfärdsteknologi

2-årigt uppdrag Beslut i vuxennämnden jan 2014: - ta fram en plan för ökad användning av välfärdsteknologi Förstudie med förslag till plan (april -15?) Införande i verksamheten - projektform?

Boel Bolwig Senaste 15 åren Strateg i Sociala nämndernas stab/förvaltning i Västerås Delaktig i ”Västerås’ resa inom området” 25 år inom Eskilstuna kommun

Välfärdsteknologi – enligt Wikepedia är kunskapen om och användandet av teknik som kan bidra till ökad trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet för personer med äldre personer och deras anhöriga. Välfärdsteknologi kan även stödja eget boende och förebygga eller komplettera vård- och omsorgsbehov. Välfärdsteknologi kan också bidra till bättre resursutnyttjande och kvalitet inom välfärdssektorn samt vara samhällsekonomiskt lönsamt.

Begreppet välfärdsteknologi kan också användas i vidare mening och innefatta all teknik som på ett eller annat sätt förbättrar livet för de som är i behov av den. För exempelvis personer med funktionsnedsättning kan välfärdsteknologi innebära möjligheten att på lika villkor delta i ett demokratiskt samhälle  

Välfärdsteknologi är ett paraplybegrepp för kunskap och användning av teknik inom följande områden: Hjälpmedel som efter behovsbedömning kan förskrivas av hälso- och sjukvårds personal. Produkter och IKT-tjänster (Informations och Kommunikationsteknik)som finns på den öppna marknaden som underlättar vardagslivet för personer med funktionsnedsättning. Produkter och IKT-tjänster som erhålls genom bostadsanpassningsbidrag. Produkter och IKT-tjänster som erhålls genom kommunalt biståndsbeslut. Hjälpmedel, produkter och IKT-tjänster för personer med funktionsnedsättning i skola och utbildning. Hjälpmedel, produkter och IKT-tjänster för personer med funktionsnedsättning i arbete och sysselsättning. Produkter och IKT-tjänster som stödjer personal som arbetar med personer med funktionsnedsättning. Produkter och IKT-tjänster som stödjer anhöriga till personer med funktionsnedsättning. (Wikepedia)

Innovationer inom Välfärdsteknologin

Videotillsyn dag/natt - Nattfrid Tillsyn – direktsändning - på avtalade tider Ingen inspelning Ingen röstkontakt Kräver bredband

Meddelandehanterare Meddelande- och informationstjänst i TV:n Kommunicerar via GSM- nätet Tar emot sms, mms och e-post Skickar röst- eller textmeddelanden

Mobil fjärrstyrd videotelefoni Mobil fjärrstyrd bildtelefoni Styrs från inbjuden dator - kan vara både personal och familj Testas f.n. i Torshälla EU-proj.VictoryaHome

E-hemtjänstens fyra funktioner i Västerås Text- och bildmeddelanden Fast bildtelefoni Mobil fjärrstyrd bildtelefon Tillsynskamera

E-hemtjänst -implementering av ett nytt arbetssätt

Vem kan få e-hemtjänst? Alla åldrar Eget önskemål Hemtjänst eller boendestöd Ordinärt boende E-hemtjänst ger bättre stöd

Vinster för den enskilde Integritet Trygghet Frihet Rättvisa Delaktighet

Införandet Råd från dem som börjat Tre roller för kommunen Möjliggöra för medborgarna Samverka med innovatörer Använda välfärdsteknologi Involvera målgruppen/brukarna Ta fram metoder för e-hemtjänst Fråga HUR inte om Testa/inför i ett par hemtjänstgrupper Undvik genvägar

Frågor att ta ställning till framöver Hur får man ”e-hemtjänst”? Biståndsbeslut? Riktlinjer Stödfunktion – befintlig verksamhet? Ekonomi; - avgifter för den enskilde - ersättning till utföraren

Utvecklingsområden som berörs användnings- områden tekniska lösningar upphandling utbildning behov avgifter juridik ersättningar arbetssätt

”Du har öppnat en ny värld för mig!”

Genom teknik ge ökad möjlighet till aktivering/kommunikation ”You made my day!”