Välfärdsteknologi
2-årigt uppdrag Beslut i vuxennämnden jan 2014: - ta fram en plan för ökad användning av välfärdsteknologi Förstudie med förslag till plan (april -15?) Införande i verksamheten - projektform?
Boel Bolwig Senaste 15 åren Strateg i Sociala nämndernas stab/förvaltning i Västerås Delaktig i ”Västerås’ resa inom området” 25 år inom Eskilstuna kommun
Välfärdsteknologi – enligt Wikepedia är kunskapen om och användandet av teknik som kan bidra till ökad trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet för personer med äldre personer och deras anhöriga. Välfärdsteknologi kan även stödja eget boende och förebygga eller komplettera vård- och omsorgsbehov. Välfärdsteknologi kan också bidra till bättre resursutnyttjande och kvalitet inom välfärdssektorn samt vara samhällsekonomiskt lönsamt.
Begreppet välfärdsteknologi kan också användas i vidare mening och innefatta all teknik som på ett eller annat sätt förbättrar livet för de som är i behov av den. För exempelvis personer med funktionsnedsättning kan välfärdsteknologi innebära möjligheten att på lika villkor delta i ett demokratiskt samhälle
Välfärdsteknologi är ett paraplybegrepp för kunskap och användning av teknik inom följande områden: Hjälpmedel som efter behovsbedömning kan förskrivas av hälso- och sjukvårds personal. Produkter och IKT-tjänster (Informations och Kommunikationsteknik)som finns på den öppna marknaden som underlättar vardagslivet för personer med funktionsnedsättning. Produkter och IKT-tjänster som erhålls genom bostadsanpassningsbidrag. Produkter och IKT-tjänster som erhålls genom kommunalt biståndsbeslut. Hjälpmedel, produkter och IKT-tjänster för personer med funktionsnedsättning i skola och utbildning. Hjälpmedel, produkter och IKT-tjänster för personer med funktionsnedsättning i arbete och sysselsättning. Produkter och IKT-tjänster som stödjer personal som arbetar med personer med funktionsnedsättning. Produkter och IKT-tjänster som stödjer anhöriga till personer med funktionsnedsättning. (Wikepedia)
Innovationer inom Välfärdsteknologin
Videotillsyn dag/natt - Nattfrid Tillsyn – direktsändning - på avtalade tider Ingen inspelning Ingen röstkontakt Kräver bredband
Meddelandehanterare Meddelande- och informationstjänst i TV:n Kommunicerar via GSM- nätet Tar emot sms, mms och e-post Skickar röst- eller textmeddelanden
Mobil fjärrstyrd videotelefoni Mobil fjärrstyrd bildtelefoni Styrs från inbjuden dator - kan vara både personal och familj Testas f.n. i Torshälla EU-proj.VictoryaHome
E-hemtjänstens fyra funktioner i Västerås Text- och bildmeddelanden Fast bildtelefoni Mobil fjärrstyrd bildtelefon Tillsynskamera
E-hemtjänst -implementering av ett nytt arbetssätt
Vem kan få e-hemtjänst? Alla åldrar Eget önskemål Hemtjänst eller boendestöd Ordinärt boende E-hemtjänst ger bättre stöd
Vinster för den enskilde Integritet Trygghet Frihet Rättvisa Delaktighet
Införandet Råd från dem som börjat Tre roller för kommunen Möjliggöra för medborgarna Samverka med innovatörer Använda välfärdsteknologi Involvera målgruppen/brukarna Ta fram metoder för e-hemtjänst Fråga HUR inte om Testa/inför i ett par hemtjänstgrupper Undvik genvägar
Frågor att ta ställning till framöver Hur får man ”e-hemtjänst”? Biståndsbeslut? Riktlinjer Stödfunktion – befintlig verksamhet? Ekonomi; - avgifter för den enskilde - ersättning till utföraren
Utvecklingsområden som berörs användnings- områden tekniska lösningar upphandling utbildning behov avgifter juridik ersättningar arbetssätt
”Du har öppnat en ny värld för mig!”
Genom teknik ge ökad möjlighet till aktivering/kommunikation ”You made my day!”