Helsingfors stad, svensk dagvård Värdegrundsarbete 14-15

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Den svenska förskolan.
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Lagar och överenskommelser
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Läroplansträff fritidshem
Utvecklingsplanen för tjänster inom småbarnsfostran Vision för tjänster inom småbarnsfostran Småbarnsfostran ger en god start för barnets tillväxt,
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
”Ledarskapet- en tur till framtiden”
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Hälsofrämjande och hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
Integritet läroplansanalys.
på personer i behov av hjälp
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Utveckling och lärande
Välkomna till föräldramöte VIK P09:1
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Helsingfors stad, svensk dagvård Värdegrundsarbete 14-15 ”Nya tillblivelser”

Svenska dagvårds strategi Nationell strategi Stadens strategi Svenska dagvårds strategi Verksamhetsplan och berättelse Nationell värdegrund Stadens värdegrund Svenska dagvårds värdegrund Enhetens plan för småbanrsfostran

Nationella värdegrunden: Grunderna för småbarnsfostran Centrala, internationella avtal om barns rättigheter, nationella bestämmelser och övriga styrdokument på området formar värdegrunden i småbarnsfostran i Finland. I konventionen om barns rättigheter4 ställs barnets människovärde i främsta rum. I anslutning till det här grundläggande värdet anges fyra allmänna principer: – förbud mot diskriminering och ett krav om att barnen skall behandlas jämlikt – barnets bästa – barnets rätt att leva och att utvecklas harmoniskt – barnets åsikt skall beaktas. De viktigaste principerna inom småbarnsfostran, d.v.s. principerna som konkretiserar barnens rättigheter, går att härleda i de grundläggande rättigheterna i Finland, i övriga rättsnormer och i bestämmelser på lägre nivå. Barnet har rätt till – trygga människoförhållanden – att växa upp, utvecklas och lära sig i trygga förhållanden – en trygg och hälsosam miljö i vilken det är möjligt för barnet att leka och fungera på ett mångsidigt sätt – att bli förstådd och uppmärksammad enligt sin ålder och utvecklingsnivå – få specialstöd i den mån som sådant behövs – egen kultur, eget modersmål, egen religion eller livsåskådning.

Helsingfors stads värdegrunden 2013-2016

Helsingfors plan för småbarnsfostran 2011 En helhet av vård, fostran och lärande Mål för barnen Fostringsgemenskap Mål för vårdnadshavarna Utvärdering och utveckling av prof. kunskap Kvalitetsmål Att vara helsingforsare, finländare och mångkulturell Verksamhetsmål

Förmåga att tänka och lära sig Kulturell och kommunikativ kompetens Förskolan Försklans läroplan och verksamhetsidé Verksamhetsidén stöda individuell och samhällelig utveckling vilja och glädje över att lära sig god grund för livslångt lärande sund självkänsla Förskolans mångsidiga kompetenser 2016 En helhet som består av kunskaper, färdigheter, värderingar, attityder och vilja. Innefattar också förmåga att använda kunskaper och färdigheter på de sätt som situationen kräver Förmåga att tänka och lära sig Digital kompetens Kulturell och kommunikativ kompetens Vardags kompetens Multiliteracitet Att delta och påverka

Universitetets värdering, tankar om framtidens btl Helsingfors universitets värdegrund för btl utbildningen demokrati, rättvisa och jämlikhet vetenskapligt kritiskt tänkande och tvärvetenskaplighet kulturell mångfald och internationalism. Tyngdpunktsområden är Flerspråkighetsfostran Identitet Mångfald Estetisk fostran Identitet Estetisk fostran Mångfald Flerspråkighetsfostran Demokrati

Utbildningsverket: Linjen för svensk dagvård och utbildning Stadens strategi Välmående… Livskraftigt… Fungerande… Ekonomin i balans & gott ledarskap Demokrati och delaktighet Utbildningsverket Temaår Temaår 2014 Säkerhet Temaår 2015 Kvalitetsutveckling Resultatmål: Välmående: Egenvårdarsystemet Livskraftgit: samarbete mellan daghem och förksola förstärks Fungerande: Effektivering av verksamheten Ekonomi: Ekonomin i balans Gott ledarskap: korta sjukfrånvarona minskar Linjen för svensk dagvård och utbildning en naturlig kontinuitet…. en helhetssyn på barnets vård, tillväxt och inlärning att stärka förvaltningen av den svenska servicen att uppnå synergifördelar genom att förena de ekonomiska resurserna/lokalerna elevvården som en helhet för svenska barn i åldern 0-15 att stärka fostran och undervisning i de svenskspråkiga enheterna att stöda barnets språkliga/kulturella utveckling Svensk dagvård

Samarbete mellan daghem och förksola förstärks Nationell strategi Egenvårdarsystemet Samarbete mellan daghem och förksola förstärks Effektivering av verksamheten Ekonomin i balans Korta sjukfrånvarona minskar med Barnaögon Språket Leken Verksamhets- plan och berättelse Trygga förhållanden Hälsosam miljö Egen kultur och språk Ett Välmående, Livskraftigt, Fungerande, Demokratiskt Helsingfors Svenska dagvårdens värdegrund Enhetens plan för småbanrs fostran

Grunderna för planen för småbarnsfostran Grundern ger den allmänna värdegrunden, principerna och de viktigaste innehålls-områdena Stadens plan för småbarnsfostran samt def. av svenska dagvårdenv Stadens plan definierar värdegrunden samt de allmänna linjedragningarna och principerna för småbanrsfostran Svensk dagvård; med barnaögon, språket och leken. Definiera värdegrunden! Enhetens plan för småbarnsfostran Verksamhetsplan Enhetens värderingar och linjedragnignar för småbarnsfostran De säregna dragen för enheten/området beskrivs Planen är konkretare än den på stadens nivå. Den ska spelga de värden och mål enheten vill uppnå. Verskamhets-berättelse Skapa Verskamhetsplanen görs för ett år i taget och beskriver hur man tänker nå de målen som man valt att utgå ifrån självklart påverkar barngruppen valet av målen Fosrtingsgemen-skapen beaktas här. Dialog mellan teoretiska mål, fostringsgemenskap och barngruppen I verksamhets-berättelsen beskriver man kort hur de uppnådda målen verkställts under året och ur de gynnat barnrgupperna och barnen. Läroplan för förskole undervisningen i Helsingfors 14 stöda individuell och samhällelig utveckling vilja och glädje över att lära sig god grund för livslångt lärande Sund självkänsla nybörja-utbildning förskola dagvård

Gemen-samt behov, av utvecklings-mål Process våren 2015 Mål färdigt våren 2015 i brukttagande hösten 2015 Arbets-grupp Referens-grupp Utbildningen coachinggrupperna Gemen-samt behov, av utvecklings-mål områdes-grupperna Gemensam värdegrund och verksamhetsplan och -berättelse för Helsingfors svenska dagvård Behov hösten 2014 Processen

Hur binda ihop värden och strategier samt olika nivåer Hur binda ihop värden och strategier samt olika nivåer? Arbetet fortsätter våren 2015 genom att skapa en verksamhetsplan på enhetsnivå. med Barnaögon/ Identitet / Förmåga att tänka och lära sig Estetisk fostran Estetisk fostran/ Digital kompetens Mångkultur/ Mångfald/ Kulturell och kommunikativ kompetens Lärmiljöer Vardags kompetens Språket/ Flerspråkighets-fostran/ Multiliterasitet Fostrings-gemenskap/ Demokrati/ Att delta och påverka