Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Enkät kursslut chef ,5%
Varför förlorade jag mitt favoritjobb?
Barnets rättigheter från teori till praktik
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Coachande ledarskap som mentor
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Nulägesanalys genom frågor
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Individuellt lärande tillsammans
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Patientenkät sommaren -13
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Källbystugans kvalitetsarbete
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Mål- och resultatstyrning
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Hälsoteket ska förbättra hälsa och välbefinnande hos de boende i Angered genom att: skapa möjligheter för människor att ta ett större eget ansvar.
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
SEPARERA, REPARERA eller FÖREBYGGA?. MORA-PROJEKTET föräldrastödsprojekt universell prevention samarbete landsting - kommun evidensbaserad metod – PREP.
Personalpolitisk inriktning
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Nämndplan 2015.
Nonviolent Communication
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Bilaga 2 Äldreomsorgens värdegrund Trygghet Engagemang Hushållning.
Barnkonventionen i förskolan
Coaching.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Presentationens avskrift:

Lärande i arbetslivet

kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll över sitt eget lärande bygger upp en arbetsorganisation till stöd för detta.

Lärande i arbetslivet LiA-projektet ger kommunala förvaltningar i Fyrbodal stöd att utveckla lärande miljöer i sina arbetsorganisationer

Lärande i arbetslivet Citat från deltagare: ”Jag kände att jag fick en större karta efter att vi lyft mitt case i dialoggruppen”

Lärande i arbetslivet Huvudman för projektet är Ljungskile folkhögskola Fyrbodals kommunalförbund Högskolan Väst Grebbestads folkhögskola Dalslands folkhögskola

Lärande i arbetslivet

Citat från deltagare: ”Vi kanske måste beskriva ’nu ska vi ägna lite tid till att prata om detta, vi kanske inte kommer fram till ett resultat idag’”

Lärande i arbetslivet

dialog reflekterande grupp delaktighet

Lärande i arbetslivet Liaprojektets mål

Lärande i arbetslivet Citat från deltagare: ”Jag tror att det kan bli jättebra, nu är ju alla chefer med och det bildar en grund för en fortsatt diskussion. Hur kan vi använda detta vidare och vad är det som vi känner att vi behöver?”

Lärande i arbetslivet Lärande miljöer bidrar till mer delaktiga, mer kompetenta och mer nöjda medarbetare som mår bättre och skapar ett större mervärde för kommuninvånarna.

Lärande i arbetslivet Vi arbetar både med den problembaserade och den styrkebaserade grunden till utveckling.

Lärande i arbetslivet Liaprojektets mål

Lärande i arbetslivet

Citat från deltagare: ”Vi visste egentligen inte vad LiA skulle innebära, vi hade inga förväntningar, men vi tycker att det har varit väldigt givande dagar. Det finns en respekt för vår verksamhet och vår vardag”

Lärande i arbetslivet Kommunikation Regional kompetensplattform Forskarmiljö Lärandemiljöer Kommunikation Lärandemiljöer LiA-koncept Regional kompetensplattformRegional kompetensplattform Forskarmiljö

Lärande i arbetslivet

Citat från deltagare: ”Jag kände att jag fick en större karta efter att vi lyft mitt case i dialoggruppen”

Lärande i arbetslivet Liaprojektets mål

Lärande i arbetslivet

process värdegrund förhållningssätt

Lärande i arbetslivet Citat från deltagare: ”Dagen blev fantastiskt bra och ständigt lärande nämndes ett flertal gånger och var med som en viktig värdering i testresultaten”

Lärande i arbetslivet Citat från deltagare: ”Vi ska förändra våra stora möten utifrån dialogmetodiken, utöka tiden så att vi kan använda dialog i smågrupper och öka delaktigheten”

Lärande i arbetslivet Liaprojektets mål

Lärande i arbetslivet ansvar lärande hälsa

Lärande i arbetslivet Citat från deltagare: ”Jag har försökt att knyta ihop det och säga att det här är en ytterligare bonus vi får nu, vi får ännu en skjuts framåt, det är egentligen samma sak bara ännu en förstärkning”

Lärande i arbetslivet Liaprojektets mål