VISPH-projektet 2012-01-27 Benny Johansson Maria Jansson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Datajuridik i vardagen av betydelse för kvalitetsregister
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Datafångst, IT-system och koder
Nu har turen kommit till oss presentation av kommunikationsmaterial om Sammanhållen journalföring + Nationell Patientöversikt, NPÖ.
Samordnad vårdplanering
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Sjukvårdsrådgivningen SVR AB Det nya informationsflödet
Dick Stockelberg Medicinsk chef, Inera AB
1.
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
1 EiRA – svenskt bibliotekskonsortium för hälso- och sjukvård samt socialtjänst Monica Moberg 2012.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Enligt Regionstyrelsens beslut: Etablering av Regiongemensam Funktion
Juridik och beslutsstöd - vad gäller?
IT-tjänster VG Primärvård
Vårdval ur ett patient/brukar- perspektiv Ola Johansson Hälso- och sjukvårdsfrågor, PRO.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Nationell Patientöversikt NPÖ i Sörmland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Västra Götalandsregionen PDL
NPÖ - Västra Götaland NPÖ - Västra Götaland.
1.
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
Medrave Software AB, aug 2008
Sammanhållen journalföring och Nationell Patientöversikt med stöd av Patientdatalagen Liselotte Sjöqvist Enhet:
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Direktöverföring från journal till kvalitetsregister
Bakgrund och Erfarenheter NPÖ Örebro läns landsting och Örebro kommun
Internat Ehälsa 9-10 september, Villa Brevik, Lidingö.
E-hälsa och strategisk IT
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Uppsala dagar efter uppsalabornas tillgång till sin journal Leif Lyttkens.
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Nationell patientöversikt
Kompetenslyftet eHälsa Vitalis Alexander Hedman Distriktsläkare Processhandledare Carina Martinsson Sjukgymnast Processhandledare Ann-Marie.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Aktiv transfusionsrapportering
Landstingets kansli Resultat säkerhetskulturenkät 2009.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Nätverksträff eHälsa Välkomna !!. Lokaka eHälsosamordnare Dagordning Föregående minnesanteckning Nulägesrapport/erfarenhetsutbyte era projekt Info.
Rolf Forsman stf hälso- och sjukvårdsdirektör Läget på Gotland allmänt Liten ökning av befolkningen Svagt ökande födelsetal Ökning av antalet gästnätter.
Läkarförbundets arbete för bättre Vård-IT. Vård - IT- kartan – rapport januari 2011 Enkätundersökning av Users Award 2004 och 2010 Antal Svarsfrekvens.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Handlingsplan för uppföljning om vården som ges är jämlik Anke Samulowitz
Kommuner i samverkan – Anna projektet
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
KIV KIV är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en enhetlig informationsmängd.
(Profdoc Medical Office)
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Stöd och Behandling nyutveckling Integration av visuell kommunikation och vårdsystem 1 Rita Bodin/Maria Berglund.
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
Den nationell läkemedelslista – så ser förstudien ut
NPÖ
Jan Hellberg Crister Blom
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Framtidens vårdinformationsmiljö
Presentationens avskrift:

VISPH-projektet 2012-01-27 Benny Johansson Maria Jansson

Bakgrund Primärvården och Habiliteringen & Hälsa - ca 6000 användare Befintliga system ej utvecklingsbara Följer ej nationella riktlinjer Avtalen löper ut Dom från förvaltningsdomstolen hösten 2008 att ”Skyndsamt upphandla enligt LUO” Avsaknad av enhetliga rutiner och riktlinjer 220 databaser - Medidoc - Journal III

Faktorer som påverkar upphandlingen.. Verksamhetens behov Juridiskt perspektiv Användbarhet LOU VGR - riktlinjer Patientsäkerhet VISPH Befintligt IT-stöd som finns i drift på marknaden Effektivitet Nationella IT-strategin Utvecklingsbarhet Marknaden – balans i krav VG PV Kostnad PDL, lagar

Utvärderingsgrund

Avtal Avtal tecknat 2011-03-03 med Lorensbergs Communication AB 2,5 års arbete och ca 25 MKr

Vad har vi fått? Lagligt avtal – upphandlat enl LOU Uppfyller lagkrav - PDL Avtal upp till 14 år; 8 + 6 år Upphandlat en Tjänst Systemet Asynja

Styrande dokument VISPH Projektdirektivet (för projektet) Kravspecifikation – krav och VGR´s visioner Svarsbilaga – 732 skall/bör och beskrivningar, bilagor Införandeplan Betalplan Avtalen – skallkrav – accepteras i sin helhet Huvudavtal UUS Leverans Konsult Källkod

ASYNJA – EN TJÄNST ASYNJA Medidoc Take Care Journal III PMO

ASYNJA Visph – EN TJÄNST Lorensberg Communication AB levererar Asynja till VGR som är en TJÄNST som består av den bästa funktionaliteten av olika komponenter ur CGM´s produktportfölj: Asynja, PMO, Take Care, Journal III och Medidoc. Lorensberg Communication AB är en del av CGM; Compu Group Medical

Tidplan 2011  v 34 v 36 v 39 v 42 v 47 v 50 v 4 v 7 v 10 1:a pilot Utvecklingskrav kopplat till svarsbilaga från CGM Tomt testprogram Produktionsstart Tom databas Övningsmiljö 3:e leverans av kravuppfyllelse Produktionsmiljö klar Övningsmiljö klar 1:a leverans av kravuppfyllelse 2:a leverans av kravuppfyllelse 4:e leverans av kravuppfyllelse v 8-9 v 47 Pilotansvariga Utbildning 1.a pilot Information pilot Strukturerad journal Konvertering

Piloter 2012 Tidaholms vårdcentral - vecka 10 Vuxenhabiliteringen - vecka 14 Partille vårdcentral – vecka 18

Verksamhets-referens-grupper Olika beslutsfattare o. referensgrupper IT-rådet Juridik Besluts-grupp Inköp Styrgrupp GW BJ Allmän Medicinskt Sektorsråd Sektorsråd Laboratoriemedicin VISPH Chefs-läkare Ref.grupp-läkare RIG Lisa VGR-IT Register- centrum Verksamhets-referens-grupper ICC LAB Termer Arkitetur-grupp VGPV Kassa

Uppföljning och statistik

Läkartidningen 2011-11-25 Marie Närlid Vården brister när det gäller patienters möjlighet till journalspärr. Det visar en granskning som Datainspektionen gjort av samtliga landsting och fem av landets största privata vårdgivare. Myndigheten utvidgar granskningen och tittar nu på de stora journalsystemen.   Datainspektionen inledde i maj i år en granskning av landets samtliga landsting och fem största privata vårdgivare avseende patienters möjlighet att spärra journalinformation. Resultaten från denna undersökning visar att patienter inte kan spärra information såsom Patientdatalagen föreskriver. De flesta landsting och privata vårdgivare saknar rutiner för att leva upp till Patientdatalagen. – Vi utvidgar därför granskningen, säger Maria Bergdahl, projektledare Datainspektionen. Fokus ställs nu på de stora huvudjournalsystemen. – Vi har skickat ut begäran om komplettering till de 27 vårdgivare som ingår i projektet. Vi vill en gång för alla ta ett stort grepp för att se hur det ser ut i Sverige i dag när det gäller IT-system i hälso- och sjukvården, säger Maria Bergdahl. – Många av de stora IT-systemen saknar stöd för spärrar. – Av vad vi sett hittills är det av de större systemen bara Take Care som inte har brister. Med Take Care ska patienter kunna spärra all vårddokumentation. I övriga system finns brister av olika dignitet, säger Maria Bergdahl. Senast den 23 januari ska Datainspektionen ha fått in kompletterande uppgifter. Patientdatalagen från 2008 ger patienter rätt att spärra uppgifter från att lämnas såväl mellan olika vårdenheter inom samma vårdgivare som mellan olika vårdgivare i »sammanhållen journalföring«.

Varför - Nationellt?

Gösta Malmer SKL 2007

Vårdråd på webb är idag Mina Vårdkontakter + 1177.se

Nationella PatientÖversikten

NPÖ i VGR 2011-2012

Och sen då? Nationella IT-strategin övergår till eHälsa! invanare_far_snabbt_allt_battre_ehalsostod_2.pdf