Vad är barn- och ungdomslitteratur? FD Maria Lassén-Seger
Hur definiera barnlitteratur? Enligt: Författare statusfråga att skriva för sitt ”inre barn” Publik riktig eller implicit?
(1998)
Hur definiera barnlitteratur? Enligt: Författare statusfråga att skriva för sitt ”inre barn” Publik riktig eller implicit? crosswriting är all barnläsning barnlitteratur? Praktiska omständigheter
(1991) (1986)
Hur definiera barnlitteratur? forts. Enligt form och innehåll: Allt som handlar om barn? Perry Nodelman om barnlitteraturens “sameness” i The Pleasures of Children’s Literature (1992)
Barnlitteraturen är (enligt Nodelman): enkel mer handlings- än personorienterad presenterad ur naiv synvinkel allvetande vuxenröst det naiva perspektivet tillåter: lek med barn- och vuxenperspektiv
Barnlitteraturen är (enligt Nodelman): enkel mer handlings- än personorienterad presenterad ur naiv synvinkel allvetande vuxenröst det naiva perspektivet tillåter: lek med barn- och vuxenperspektiv skapa ironi/opålitlig berättare subjektiv realism multipla jag-berättare
Hur definiera barnlitteratur? forts. optimistiska lyckliga slut
Hur definiera barnlitteratur? forts. optimistiska lyckliga slut från episk till polyfon
Hur definiera barnlitteratur? forts. didaktisk upprepande i retorik och struktur
Hur definiera barnlitteratur? forts. didaktisk upprepande i retorik och struktur ???
Barndomsbegreppet och barnlitteraturen Är barndomen en absolut kategori, oförändrad i olika tider och kulturer? Vad vet vi om barndomens historia? Philippe Ariès Barndomens historia (1962)
Barndomsbegreppet och barnlitteraturen forts. Är barndomen en absolut kategori, oförändrad i olika tider och kulturer? Vad vet vi om barndomens historia? Philippe Ariès Barndomens historia (1962) Nicholas Orme: Medieval Children (2001) Colin Heywood: A History of Childhood (2001)
Barndomsbegreppet och barnlitteraturen forts. Upplysningens devis: undervisa och underhålla! Rousseaus Émile (1762) Motstridiga syner på barnet demonisering/idealisering Historiska, sociala och psykologiska aspekter ”barn” vs. ”vuxna” (Chris Jenks) den moderna myten om barnet (Marina Warner) håller barndomen på att försvinna? (Neil Postman)
Barnlitteraturforskningen Maktfrågor Barnlitteratur en omöjlighet? Jacqueline Rose: The Case of Peter Pan or The Impossibility of Children’s Fiction (1984) Barnet som ”den andra” (Perry Nodelman) Bör barnlitteraturforskningen skapa egna analysinstrument? Childist criticism (Peter Hunt) Barnlitterär estetik (Vivi Edström)
Relevanta frågor för barnlitteraturforskningen Barnlitteraturen ingår i ett dubbelt system Adaptation Tilltal/barnböckernas implicita läsare Enkelt/dubbelt tilltal (Zohar Shavit) Dubbelt/singulärt/dualt tilltal (Barbara Wall) Barnlitteraturens duplicitet/ambivalens (Vivi Edström) Problem eller rikedom? Naivismens kraft i barnlitteraturen
Relevanta frågor för barnlitteraturforskningen forts. Berättelser om konsten att växa upp Maria Nikolajeva Maktfrågor Skriven av vuxna för barn Barnlitteratur skapas i spänningsfältet mellan vuxenvärlden och barnens värld (David Rudd) Modern subversiv/grotesk barnbok
(1986)
(2004)
Relevanta frågor för barnlitteraturforskningen forts. Berättelser om konsten att växa upp Maria Nikolajeva Maktfrågor Skriven av vuxna för barn Barnlitteratur skapas i spänningsfältet mellan vuxenvärlden och barnens värld (David Rudd) Modern subversiv/grotesk barnbok Status
Barnlitteraturen är ingen homogen litteratur! Barnlitteraturen är ingen genre!
Hur definiera barnlitteratur? Barnlitteratur är litteratur skriven, publicerad, marknadsförd och behandlad av experter med barn som dess huvudsakliga publik. (Maria Nikolajeva: Barnbokens byggklossar, 2004)
containing or controlling it, questioning or overturning it). Children’s literature consists of texts that consciously or unconsciously address particular constructions of the child, or metaphorical equivalents in terms of character or situation (e.g. animals, puppets, undersized or small or underprivileged grown-ups), the commonality being that such texts display an awareness of children’s disempowered status (whether containing or controlling it, questioning or overturning it). Adults are as caught up in this discourse as children, engaging dialogically with it (writing/reading it), just as children themselves engage with many “adult” discourses. But it is how these texts are read and used that will determine their success as “children’s literature”; how fruitfully they are seen to negotiate this hybrid, or border country. Rudd, David (2004) “Theorising and Theories: The Conditions of Possibility of Children’s Literature”, in P. Hunt (ed.) International Companion Encyclopedia of Children’s Literature. Vol. 1. 2nd ed. London: Routledge, 29-43.
Lennart Hellsing: Tankar om barnlitteraturen (1963/1999) All konst ska krasa mellan tänderna Barn- och vuxenlitteratur är två av många grenar på konstens träd Lennart Hellsing: Tankar om barnlitteraturen (1963/1999)
Harry Potter och barnlitteraturens genrer Hur bär vi oss för att identifiera en genre? Är barnlitteraturen en genre? Hur bär vi oss åt för att bestämma att en viss bok tillhör en viss genre?
Vilken genre tillhör? Aladdin och Mästerkatten i stövlar Tom Sawyers äventyr Anne på Grönkulla Pippi Långstrump Emil i Lönneberga Häxan och lejonet Mio min Mio Kitty-böckerna Janne min vän
Genrer och motiv typiska för barnlitteraturen: Folksaga och konstsaga Fantasy Science fiction Djurberättelse
Antropomorfa djurkaraktärer Beatrix Potter: The Tale of Peter Rabbit (1902)
(1999)
(1999)
(2002)
Ian Falconer (2001)
Genrer och motiv typiska för barnlitteraturen: Folksaga och konstsaga Fantasy Science fiction Djurberättelse Leksaksberättelse Rackarungebok
Genrer och motiv typiska för barnlitteraturen forts. Äventyrsberättelse deckare mysterier spökhistorier skattsökning sjörövarhistorier flygböcker indianböcker etc.
Genrer och motiv typiska för barnlitteraturen forts. Pojkbok Mark Twain The Adventures of Tom Sawyer (1876) episodiska pojke centralfigur medelklassmiljö på pojkhjältens sida samhällskritik
Genrer och motiv typiska för barnlitteraturen forts. Flickbok Louisa M. Alcott Little Women (1868) hemmet känslor och moral anpassning
Genrer och motiv typiska för barnlitteraturen forts. L.M. Montgomery Anne of Green Gables (1908)
Pojk- och flickbokens mönster huvudperson pojke utomhusmiljö hem = fängelse vuxna negativa kort handlingstid episodisk handling handlingsorienterad statisk huvudperson yttre fokalisering huvudperson flicka inomhusmiljö hem = trygghet vuxna förebilder lång handlingstid progressiv handling personorienterad dynamisk huvudperson inre fokalisering
Genrer och motiv typiska för barnlitteraturen forts. Historisk skildring Vardagsrealism Formellitteratur/paralitteratur Äventyr Romans Deckare Idrottsböcker Hästböcker
Genrer och motiv typiska för barnlitteraturen forts. Internatskolebok Thomas Hughes Tom Brown’s Schooldays (1857) Ungdomsbok J.D. Salinger The Catcher in the Rye (1951)
Genrer och motiv typiska för barnlitteraturen forts. Ungdomsbok … forts. mellan barndom och vuxenliv begreppet tonåring samtidsnära – snabbt föråldrad idyllofobisk? identitetssökande stilexperiment
Genrer och motiv typiska för barnlitteraturen forts. Ungdomsbok … forts. Roberta Seelinger Trites: in parentis in loco parentis in logos parentis Maktkamp Oedipala mönster
Genrer och forts motiv typiska för barnlitteraturen. Bilderbok genre eller medium? ikonotext
Genrer och forts motiv typiska för barnlitteraturen. Rim, ramsor Poesi Dramatik Faktaböcker
Hur genrebestämmer vi… Pippi Långstrump Emil i Lönneberga Harry Potter
Intertextualitet Direkta referenser, allusioner, citat Kopplingen till en genre…
Karneval Högt och lågt Makthierarkier inverteras – temporärt! Är karnevalen subversiv? ”Time out”
Sagoterminologi Saga – folksaga – konstsaga Saga – sägen – myt – legend Den fantastiska berättelsen är sagans utlöpare i modern tid (Ying Toijer-Nilsson)
Sätt att studera sagor Historiskt-komparativt Strukturalistiskt Psykoanalytiskt Sociologiskt & historiskt Läsar-orienterat
Sagans persongalleri Hjälten Den falska hjälten Sändaren Givaren Hjälparen Antagonisten eller skurken Sökobjektet (t.ex. Prinsessan)
Sagans funktioner (ett urval) Frånvaro Förbud Överträdelse av förbud Skada eller brist Avresa Givarens prov Anskaffande av ett magiskt föremål Kamp Seger Förföljelse Räddning Svår uppgift Lösning Bestraffning av skurken Belöning av hjälten
Sociologiska och historiska studier Sagan som: avspegling av sin tid avspegling av syn på barnet avspegling av maktstrukturer
(1981)
Övergångsriter Grundmönster: separation – initiation – återvändo Hjälten lämnar hemmet Får meddelande om sitt uppdrag – kallelsen Får hjälp Går över tröskeln Styckas eller tillintetgörs Utsätts för prov Möter gudinnan och initieras i sexualitet Försonas med fadern Segrar och får belöning Återvänder hem
Individuation enligt Jung Det undermedvetna stadiet – prelapsarisk tillvaro Det medvetna stadiet, splittring och ångest över jaget Det medvetna och omedvetna förenas Mytens och sagans terapeutiska kraft?
Vad är fantasy? Vad är skillnaden mellan… fantasy och saga? fantasy och science fiction? fantasy för barn och vuxna? ”seriös” fantasy (”kvalitetsfantasy”) och ren underhållningsfantasy?
Vad är fantasy…forts. Är fantasy eskapism? Vilket är fantasyns hemland? ETA Hoffman ”Nussknacker und Mausekönig” (1816) England Hur lång är fantasy-traditionen? Är fantasy en genre?
Fantasylitteraturens typiska motiv Fantaseme = motiv typiska (unika) för fantasy Rummet sluten värld (”high”/”heroic” fantasy) sekundär värld eller mytiskt universum öppen värld implicerad värld
Fantasylitteraturens typiska motiv forts. Tiden Magiska/övernaturliga varelser, föremål och händelser Förflyttningen mellan världar eller i tid Magiska varelser, föremål eller händelser i primära världen Fantasy är till sin karaktär allålderslitteratur
Motiv som förekommer i fantasy och i andra genrer Kampen mellan gott och ont Sökande efter personer eller föremål
Edit Nesbits ”magiska kod” Magin förklarars aldrig Magin är begränsad Den primära tiden står stilla medan man reser Man kan inte påverka historiens gång Vuxna märker inte följder av magin Barn förstår språket vart än de reser
Fem barn hittar ett troll Five Children and It (1902) Bokens tid och miljö Huvudpersonerna Den magiska medhjälparen Önskningarna
Bilbo The Hobbit (1937) Saga eller fantasy? Bokens tid och rum Kollektiv eller individuell huvudperson? Fadersgestalten Gandalf Kampen mellan gott och ont Ringens betydelse Tolkiens inflytande på senare fantasy
Häxan och lejonet The Lion, The Witch and the Wardrobe (1950) Bokens tid och rum Landet Narnia Huvudpersonerna Kallelse Aslan Häxan Kampen Bokens intertexter Berättarrösten
Mio min Mio (1954) Huvudpersonen Miljö Hjältesagans formel Berättaren Riddar Kato Slutet?
Jämför… Häxan och lejonet Kollektiv huvudperson Handlingsorienterad Allvetande berättare Cirkulär resa Primärvärlden oviktig Lyckligt slut Absolut ondska Mio min Mio Individuell huvudpers Personorienterad Opålitlig jag-berättare Lineär resa Primärvärlden viktig Öppet slut Relativiserad ondska
Diskutera Vad är skillnaden mellan en saga med manlig protagonist (Aladdin) och kvinnlig protagonist (Askungen) Håller sig HP-böckerna till det manliga eller kvinnliga sagomönstret? Kan HP-böckerna läsas som övergångsrit? Barnlitteraturens grundmönster upprepas i varje HP-bok. Tycker du att Harry blir mognare för varje bok eller är han en statisk figur? Prins Mio stannar i landet fjärran när hans prövning är över och i den sista Narnia-boken stannar barnen i Narnia. Var tror du J.K. Rowling lämnar sin hjälte i den sista boken? Läs till nästa gång artiklarna om Harry Potter! 5 grupper: varje grupp presenterar en artikel.