§ Patientens upplevelse och värdering av vårdkvalitet – En jämförelse före och efter kommunalisering av hemsjukvården.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
”En kommunal budget ska räcka till god kvalitet i skola, vård och omsorg, gator och vägar ska underhållas, det ska finnas fritidsaktiviteter och Piteå.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Förbättrat omhändertagande av pneumonipatienter i slutenvård Problematik: Ökande antibiotikaresistens ställer krav på att vi ger rätt antibiotikaterapi.
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Viktiga utgångspunkter
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Program Genomgång av Synpunkten
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer.
Patientupplevd vårdkvalitet
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vad har vi för nytta av ett mäta???
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
Förbättrad hemsjukvård för Primärvårdens mest sjuka äldre
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Värdegrunden som hävstång
Informationsöverföring mellan kommun och landsting - en tryggare väg för Linnea.
Systematisk uppföljning UIV
Januari 2015 Sid 1 Regional/lokal samverkan för att klara vattendirektivet S ve nskt Vatten Tage Hägerman Va-chef Smedjebacken Energi & Vatten.
Riva murar – Bygga broar
Projektledare Åsa Bruhn, Högskolan Dalarna
Maria Jansén Länsmuseernas samarbetsråd, Länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet.
Hemsjukvårdskartläggning SLSO Elisabet Linder 2007.
Helene Kastemyr, hälsovalschef, LD
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Landstingets kansli Resultat säkerhetskulturenkät 2009.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Dalarna och Hedmark – grannar i samverkan Förstudie om sjukvård och social omsorg.
Mer sammanhållen vård och färre återinläggningar
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Svenska Palliativregistret
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Maria Hamlin, Monica Jemsson, Ann-Sofie Rahm
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Medicinsk vårdplanering VPL Solveig Wanland Distriktsläkare Vårdcentralen Tidan.
Förbättringsområde folkhälsa Matvanor hos föräldrar till minderåriga barn och vissa utvalda övervikts- och/eller diabetespatienter.
Region Östergötland Rätt kompetens på rätt plats- Arbetsterapeut som ansvarig för vårdplaneringsprocessen Emelie Larsson, Arbetsterapeut, Ortopedkliniken,
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
Hjälpmedelsutredningen
Snabbspår vid misstänkt höftfraktur - Fallskadeprocessen vid Sjukhuset i Varberg Glenn Larsson Verksamhetsutvecklare Ambulanssjukvården Halland.
Granskning av studie Annelie och Sofie.
Mobilt Estherteam Huskvarna
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Bättre brukarinflytande 2017
Barn och föräldraperspektiv vid missbruk och beroende
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Samordningssköterskans uppdrag
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
VÅRDPLANERING UTIFRÅN PATIENTENS PERSPEKTIV
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

§ Patientens upplevelse och värdering av vårdkvalitet – En jämförelse före och efter kommunalisering av hemsjukvården

Enkätstudien genomfördes med deltagare från Dalarnas samtliga 15 kommuner. Vi använde oss av instrumentet KUPP (Kvalitet ur Patientens Perspektiv) 416 patienter bjöds in, 162 tackade ja till deltagande (38,9%) Medelålder 79,3 år

Syfte Undersöka hur hemsjukvårdspatienter och patienter med regelbundet planerade hembesök upplever och värderar vårdkvalitet i kommunal hemsjukvård, identifiera förbättringsområden ur patientens perspektiv samt att jämföra resultatet av studien med motsvarande studie gällande landstings­ ansluten hemsjukvård som gjordes 2012.

Frågeställningar Hur upplever patienterna kvalitet i hemsjukvården? Hur värderar patienterna betydelsen av olika kvalitetsaspekter i hemsjukvården? Vilka förbättringsområden kan ses för att förbättra vårdkvaliteten ur patientens perspektiv? Vilka likheter och skillnader finns, vid jämförelse med den föregående studien som gjordes 2012?

Vad är åtgärdsindex?

Patienternas värdering av vårdkvalitet i hemsjukvården

Slutsats Patienterna var nöjda med bemötande av patient och anhöriga samt tillgång till nödvändiga hjälpmedel Områden där brister kan ses rörde delaktighet i den egna vården, patientinformation och hjälp med symtomkontroll. En tydlig satsning på personcentrerad omvårdnad skulle kunna öka patienternas upplevelse av vårdkvalitet, för att åstadkomma detta behöver hela organisationen (vårdpersonal, chefer och politiker) sträva mot samma mål.

Tack för oss! Kontaktuppgifter: Maria C Brodén, Kerstin L Sandgren,