Välkommen till Braås skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Nulägesanalys genom frågor
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
SET Social Emotionell Träning
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
The big 5 1.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Förskoleklassen Torpshammar
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Välkomna till Edboskolan
Tyresö förskola och skola
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Läroplansträff Välkomna!.
BFL Bedömning för lärande
Göran Svanelid.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Välkomna till föräldramöte för klass 5B
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Att jobba språkutvecklande
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Fritidshem på Knappekulla
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
DET-Uppgifter.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Välkommen på föräldraråd
Presentationens avskrift:

Välkommen till Braås skola

VI STRÄVAR EMOT ÖKAD MÅLUPPFYLLELSE

Vad krävs för ett bra resultat? Elevernas svar v 34 Mat och sömn, energi Plugga på läxor och prov Vara redo för lektion Engagerade lärare Arbetsro Koncentration Fokus Positiv inställning Gott humör Disciplin

Källa bild: http://www.appleseedministry.com/meeting-big-5 THE BIG FIVE

Viktiga förmågor enligt läroplanen Analysförmåga Kommunikativförmåga Metakognitivförmåga Procedurförmåga Begreppslig förmåga

Metoder Resultaten och undervisningen i fokus Kontinuerlig uppföljning av elevresultat – Skolans val Förändrad schemastruktur Förstelärare med uppdrag att utveckla det entreprenöriella lärandet Ledarskapet i klassrummet och mötet med eleven

EPA = Samarbetslärande En generell metod i tre steg á la Vygotskij för att utveckla elevers språk, tänkande och lärande: Ett återkommande ”språkligt stöd” för elevers lärande Eget tänkande Par- eller grupptänkande Allas tänkande Källa: Göran Swanelid

Entreprenöriellt lärande Entreprenörskap är så mycket mer än att bli framgångsrik i affärer, det handlar om en inställning och ett förhållningssätt till sig själv och till sin omgivning. Några exempel på egenskaper som ryms inom förhållningssättet: Söka lösningar istället för problem Kreativitet Handlingskraft Samarbetsförmåga och förmågan att kommunicera med andra Tydlighet, nyfikenhet och ett öppet sinne http://www.youtube.com/watch?v=97oh6RNoFpk Christer Westlund

Resultat Ökat meritvärde för årskurs 9, 187 216 Färre elever i årskurs 9 som saknar gymnasiebehörighet 10 5 Kartläggning av trygghet och studiero, mycket positiv utveckling En kvalitativ förbättring av den pedagogiska dokumentationen och kommunikationen med eleverna kring kunskapsutveckling.

Pedagogisk grundsyn – vad kan du förvänta dig av Braås skola? Vi har höga förväntningar på att alla elever kan och vill lära sig. Vi möter alla elever med respekt och tror på allas förmåga att ta ansvar. Vi skapar lärsituationer som berör och väcker intresse och vi använder många olika uttrycksmedel för att möta olika inlärningsstilar. Vi tar ansvar för alla elevers rätt till en lugn och trygg arbetsmiljö.

Pedagogisk grundsyn – vad kan du förvänta dig av Braås skola? Vi låter varje elev ta konsekvenserna av sina handlingar och tillämpar personligt ansvar för att främja lärande och social utveckling. Vi möter eleverna utifrån individuella förutsättningar och behov vilket ibland betyder olika vägar mot samma mål. Vi skapar pedagogiska planeringar med tydliga kopplingar till kursplanerna och tydliga bedömningsgrunder för att skapa förutsättningar för elevinflytande.

Pedagogisk grundsyn – vad kan du förvänta dig av Braås skola? Vi tillämpar likvärdig bedömning och betygssättning genom att använda överenskomna kriterier. Vi anser att utvecklingssamtalet är skolans viktigaste planerade samtal där tydlig uppföljning av elevens kunskaper och sociala utveckling sker. Vi erbjuder de elever som behöver särskilt stöd en studiesituation där berörda pedagoger är samordnade och drar åt samma håll.

Samarbete med Volvo

Valmöjligheter Språkval Franska Tyska Spanska Förstärkt svenska/engelska Elevens val Bild Musik Idrott & hälsa Textilslöjd Trä- & metallslöjd Hem- & konsumentkunskap

Kontakt Ewa Wånehed, rektor 0474-62 20 03 eva.wanehed@vaxjo.se Linda Wågström biträdande rektor 0474-62 20 02 linda.wagstrom@vaxjo.se Andrea Håkansson, förstelärare andrea.hakansson@skola.vaxjo.se