DRAMATURGI OCH PROBLEMLÖSNING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
RYMDEN.
Advertisements

Linjära funktioner & ekvationssystem – Ma B
Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
Nulägesanalys genom frågor
- Stycken, objektiv, svåra ord
Ett Liv i Lärjungaskap Del 1 – Frälsningens Mysterium
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Radical Collaboration - självkännedom, problemlösning och samarbete
Härnöstudier.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Alla har inneboende.
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Film och filmanalys.
NOVELL.
Relationer i Strindbergs tragedi Fröken Julie
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Repetition och tillbakablick
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Vägen till en bra novell
Klok filosofi … ?.
Dramaturgin i august strindbergs tragedi fröken julie
Strukturen i en berättelse
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Novell & Krönika.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är Peak Oil? En utblick i nådens år 2011 Olov Fahlander.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Vi undersöker kraft och rörelse
omniensen i monoteismen
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
GÅ I FÖRSVAR.
- att läsa & skriva noveller
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
- Atommodellen & periodiska systemet
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Elektricitet Vad är det egentligen?.
Troubleshooting Your Network (Felsökning) Troubleshooting And The Helpdesk (Helpdesk och felsökning)
INTUITION OCH INTENTION. Intentionen arbetar som drömmen. Freud menar att vi bearbetar problemet genom att röra oss i en cirkelrörelse runt problemets.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Identitet Vad formar oss till oss?.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Parti och ideologi.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Hälsa och Ledarskapsprogrammet Framtidens utbildning!
VAGN I BOX. Arbetsprocess Tre steg där varje steg innehöll enkäter, intervjuer och diskussioner med tänkta användare från bland annat öppna förskolan.
Berättande text.
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Mälarhöjdens IK 2010 Vi har chans att ta tre poäng i varje match
Effektiva möten Börja mötet med att klargöra mål. Vad ska ha hänt när mötet är slut för att det ska vara värt tiden? Fånga ”guldkorn” som hänt sedan vi.
SUA – Skriva.
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
KRIMINALFILM & BERÄTTARTEKNIK
Lös rebusen för att få reda på vad Veckans fördjupning handlar om!
Narration och dramaturgi
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
ANSLAG- man får ledtrådar
Novellanalys.
Filmtajm!.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Berättande text.
Simhallen När, vem, vad, var Rubrik
Träff 11 Välkomna!.
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Presentationens avskrift:

DRAMATURGI OCH PROBLEMLÖSNING

Den klassiska västerländska dramaturgin har lärt oss hur vi kan lösa problem.

Berättelsens uppbyggnad beskriver vägen från konflikt till upplösning.

Om vi gör om linjen till en cirkelrörelse ser vi att dramaturgin beskriver problemlösning på samma sätt som Freud menar att vi löser problem när vi drömmer.

Huvudpersonerna i den typiska berättelsen rör sig i en cirkelrörelse runt problemets kärna.

Anslaget (1:a varvet) Huvudpersonerna möter problemet men vill inte se vidden av det, vill inte se faran.

Exposition (2:a varvet) Vi får lära känna huvudpersonerna och det liv de lever. Vi blir presenterade för alla viktiga personer och omständigheter som omger problemet eller konflikten.

Komplikation (3:e varvet) Problemet skapar fler och fler konflikter Komplikation (3:e varvet) Problemet skapar fler och fler konflikter. Vi når en vändpunkt då huvudpersonerna inser hur mycket som står på spel. De inser också att det aldrig kan bli som förr.

Katharsis Huvudpersonerna blir mer och mer inträngda i ett hörn Katharsis Huvudpersonerna blir mer och mer inträngda i ett hörn. Till slut står de inför det de fruktar allra mest. De står mitt i faran. Och de ser problemets slutgiltiga lösning.

Berättelserna lär oss att vi kan lösa de svåraste konflikter om vi vågar möta det som skrämmer oss.

Berättelserna lär oss att när vi ser problemets kärna kan vi också se lösningen.

Berättelserna får oss att tro på lyckliga slut.