Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Resultat Avtalsförhandlingarna 2013 mellan Saco-S och Arbetsgivarverket
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
och aktuella handikappolitiska frågeställningar
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Miljömålsberedningen Miljömålen i förändring – exemplet långsiktigt hållbar markanvändning Rolf Annerberg Miljömålsberedningens ordförande.
BYGGBRANSCHEN I SAMVERKAN
LSS-kommittén – bred översyn av personlig assistans
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
”Varför betalar man svart?”
I huvudet på en gammal fastighetsförvaltare.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Vad kan du göra för att underlätta för patienter/brukare/…….. så att de kan få ett avlönat arbete. De flesta svaren handlade om vad som erbjuds i era respektive.
Arnes kurs 2009 Rolf Rundfelt.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Funktionshinderspolitiken
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Per-Erik Wellstedt, Know IT
Vad händer på LSS-området 1 Lagrådsremiss (propp) utifrån LSS-kommitténs betänkande Ändrade föreskrifter för arbete i enskilt hem (AMV) Ändrad biståndsbedömning.
Om utformningen av statlig tillsyn
LSS-utredningen.
Ersättningen för personlig assistans
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Sveriges 4H – lära genom att göra. Sveriges 4H Internationell organisation: 80 länder 100 år gammal organisation medlemmar i Sverige bred verksamhet.
Lokal Arbetsförmedling
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Delfinansiering vid begränsat ansvar Staten kan gå in med finansiering när: Verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren enligt skälighetsbedömning (10 kap)
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Tidsrapportering för personlig assistans i Skellefteå
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Undersökning av förtroendevalda i Norrbottens läns landsting 2008 Anders Lidström Umeå universitet.
MÖDRAHÄLSOVÅRD HÄLSOVAL SKÅNE.
Löneförhandlingskommunikation
Synpunkter, klagomål och beröm
1 Bli medlem i ett Saco-S-förbund Nytt pensionsavtal PA16
KOLL PÅ JOBBET. PVF UTBILDNING Utbildningskontrakt öppnar vägen för ett yrkesbevis Yrkesexamen timmar 600 timmar bonus när du klarat yrkesexamen!
1 Bli medlem i ett Saco-S-förbund Nytt pensionsavtal för unga akademiker
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Tjänstepension från din statliga anställning – enligt tjänstepensionsavtalet PA 16.
En ändamålsenlig kommunal redovisning (KomRed) Gunvor Pautsch.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Sid 1 September 2016 Egen arbetsgivare Efterskottsbetalning och egen arbetsgivare.
Tjänstepension från din statliga anställning
Hjälpmedelsutredningen
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Kvalitet i särskilt boende
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Information på Uppföljningsmöte
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Tjänstepension från din statliga anställning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Information på Uppföljningsmöte
Enhetlig myndighetsutövning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Ekonomi Vårdval fysioterapi
Presentationens avskrift:

Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder

Assistanskommittén Uppdrag och tidsplan Parlamentarisk kommitté med ledamöter från samtliga riksdagspartier Första samlade översynen sedan assistansreformen genomfördes 1994 Betoning på både kvalitet och kostnader Hela arbetet skall avslutas senast mars 2007 Delbetänkande november 2005: På den assistansberättigades uppdrag

Assistanskommittén På den assistansberättigades uppdrag (SOU 2005) Syfte: – att säkerställa god kvalitet i personlig assistans och ändamålsenlig användning av assistansersättning Förslag om: – avtal mellan assistansberättigade och anordnare – länsstyrelsernas tillsyn av kvalitet – Försäkringskassans uppföljning och kontroll av assistansersättning

Assistanskommittén En mångfald anordnare Den assistansberättigade kan välja mellan kommun, kooperativ, företag och att själv vara arbetsgivare för sina assistenter De flesta anlitar kommunen – men företagens andel ökar Drygt 330 företag och kooperativ anordnar assistans – såväl i storstäder som landsbygd Många företag och kooperativ är mycket små medan några arbetar på uppdrag av hundratals assistansberättigade

Assistanskommittén Skillnader i kvalitet Goda möjligheter till självbestämmande – men större möjligheter hos kooperativ och företag än hos kommunen Skillnader i självbestämmande mellan män och kvinnor – men större skillnader mellan äldre och yngre Vanligt med avtal mellan assistansberättigade och anordnare – men stora skillnader i bl.a. inflytande och uppsägningstid

Assistanskommittén Skillnader i kostnader Variationer i lönekostnader och avgifter för administration – men svårt att få överblick eftersom anordnare inte redovisar på ett enhetligt sätt Inget tyder på att assistansersättning i större omfattning används till fel ändamål – men myndigheter har mycket små möjligheter att ingripa när detta händer

Assistanskommittén Utgångspunkter för förslagen Den assistansberättigade har en nyckelroll för kontroll av den assistans som utförs – genom val/byte av anordnare och självbestämmande hos anordnaren Viktigt med en mångfald av seriösa anordnare – nya lösningar får inte bli för krångliga eller för dyra att hantera Staten måste ta sin del av ansvaret för att säkerställa assistansreformens trovärdighet

Assistanskommittén Förslag om avtal Assistansberättigade och anordnare ska alltid skriva avtal om uppdrag att utföra personlig assistans Avtalet ska alltid ange vad parterna kommit överens om på viktiga punkter: arbetsledning, kvalitetsarbete, arbetsmiljö, uppsägning, hantering av ersättning m.m. Avtalen är civilrättsligt bindande och har inga motsvarigheter på det sociala området

Assistanskommittén En tydligare och mer aktiv tillsyn (I) Länsstyrelserna ska ha tillsyn av alla assistansanordnare och kunna inspektera dessa Tillsynen ska handla om kvalitet ur den assistansberättigades perspektiv En viktig del av tillsynen ska gälla utformning och tillämpning av avtal om personlig assistans Viktigt att föra in och utveckla ett tydligt barnperspektiv också i denna tillsyn

Assistanskommittén En tydligare och mer aktiv tillsyn (II) Det ska krävas tillstånd för kooperativ och företag som anordnar personlig assistans Det ska gå att se på Internet vilka som har tillstånd att anordna personlig assistans – i dag är det svårt för den assistansberättigade att veta vilka anordnare som finns Assistansberättigade som själva är arbetsgivare för sina personliga assistenter ska anmäla detta till länsstyrelsen

Assistanskommittén Ökad uppföljning och kontroll av assistansersättning (I) Ersättning för personlig assistans ska endast få användas till kostnader för personlig assistans Ersättning ska alltid betalas ut till den eller de anordnare som har i uppdrag att utföra assistansen Försäkringskassan ska kunna granska verifikationer, kräva tillbaka ersättning som använts fel och i vissa fall stoppa utbetalningar

Assistanskommittén Ökad uppföljning och kontroll av assistansersättning (II) Alla anordnare ska årligen redovisa vad den samlade assistansersättning som de tagit emot Redovisningen ska avse lönekostnader och andra kostnader, bl.a. administration Minst 85 procent av den samlade ersättningen ska användas till löner och lönebikostnader för personliga assistenter – eller betalas tillbaka Försäkringskassan ska få ta del av Skatteverkets kontrolluppgifter för löner och lönebikostnader

Assistanskommittén Fortsatt arbete Hur fungerar assistansreformen i praktiken – uppfylls intentionerna med reformen? Tillämpning av dagens regler för personkrets och behovsbedömning? Kostnadsutveckling och konsekvenser av statens och kommunernas delade huvudmannaskap? Alternativ och komplement till personlig assistans, t.ex. IT, hjälpmedel och angränsande stödformer? Yrket personlig assistent?