En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
Samtalet På Arbetsplatsen.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Arbetsplan för skolbiblioteket
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Centrala innehåll och kunskapskrav
Cornelia Björk & Lena Kulin Contextio Ethnographic November 2012
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Läroplansträff Välkomna!.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Den individuella utvecklingsplanen
Välkommen till ESF:s seminarium
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Valideringsprocessen
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Reseproduktion och försäljning
Mervärden och aha-upplevelser
Samordnad Individuell Plan
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Marknadsföring och försäljning
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vilka är vi? Dotterbolag till Skådebanan Västra Götaland Gränssnittet mellan konsten och kulturen och andra samhällsarenor Policyarbete Utveckling av gränssnittet.
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Presentationens avskrift:

En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling

En resurs för kulturen i Västra Götaland Handbok för planering av kulturprojekt i skolan Kick-off, Västerås

En resurs för kulturen i Västra Götaland Bakgrund 1998 Artists in school (C.Sharp & K. Dust, 1997) Seminarier - ”Ja men Nej men Ja” Arbetsgrupp -Hur gör man för att få till ett dåligt kultur i skolan projekt? -Reversed brainstorming

En resurs för kulturen i Västra Götaland Handbok för planering av kulturprojekt i skolan Remiss

En resurs för kulturen i Västra Götaland Upplägg Två perspektiv -”skolan” = ledning, lärare, elever -”konstnär” = konstnärer ur alla olika discipliner Boken kan läsas ur två perspektiv, därav flera upprepningar Behöver inte läsas ”från pärm till pärm” Gör inte anspråk på att berätta ”hur det är”

En resurs för kulturen i Västra Götaland Rubriker Introduktion – ”läsanvisning och begreppsförklaring” Inför ett kulturprojekt – hur kommer man i kontakt med varandra? Vart vänder man sig för att få finansiering, stöd och råd?

En resurs för kulturen i Västra Götaland Konstnärens förberedelse – checklista Vad skolan behöver veta om dig och ditt arbete Din utbildning, yrkeserfarenhet och eventuella pedagogiska erfarenhet i arbete med barn och unga. Din meritförteckning/CV. Dina referenser och dokumentation av tidigare arbeten.

En resurs för kulturen i Västra Götaland Din konstform och det sätt du arbetar inom den. Den förmåga och de metoder du erbjuder och tillför undervisningen i skolan. Den eller de åldersgrupper du vill arbeta med. Om du vill eller kan tänka dig att arbeta med barn med särskilda behov..

En resurs för kulturen i Västra Götaland Din önskade arbetstid och dess fördelning (heldag, halvdag, löpande, koncentrerat). Din geografiska rörlighet, i rektorsområdet, kommunen, regionen. Ditt arvode. Önskemål om anställningsform: exempelvis frilansuppdrag mot faktura eller timanställning.

En resurs för kulturen i Västra Götaland Anspråk på eventuell reseersättning och traktamente. Betalningsönskemål: bankkonto, postgiro, skattesats etcetera.

En resurs för kulturen i Västra Götaland Skolans förberedelse – checklista ………… Nödvändig information till konstnären om skolan Skolans huvudman (kommunal eller privat) och vilka årskurser skolan arbetar med. Skolans inriktning, ledord och profil. Arbetssätt och pedagogik.

En resurs för kulturen i Västra Götaland Eventuella erfarenheter av tidigare kulturprojekt. Erfarenheter av andra projekt, som bidragit till skolans utveckling t. ex. värdegrundsarbete, genusperspektiv etc.?

En resurs för kulturen i Västra Götaland Nödvändig information till skolan om konstnären Utbildning, yrkeserfarenhet och tidigare pedagogiska erfarenheter bland barn och unga. Meritförteckning/CV. Referenser och dokumentation av tidigare arbeten. Konstnärens konstform och val av inriktning/arbetssätt.

En resurs för kulturen i Västra Götaland Förmågor och metoder konstnären kan tillföra undervisningen i skolan. Den eller de åldersgrupper konstnären vill arbeta med. Kan han/hon tänka sig att arbeta med barn med särskilda behov? Konstnärens önskade arbetstid och dess fördelning. (heldag, halvdag, löpande,koncentrerat) Konstnärens geografiska rörlighet, i rektorsområdet, kommunen, regionen.

En resurs för kulturen i Västra Götaland Konstnärens arvode. Konstnärens önskemål om anställningsform: exempelvis frilansuppdrag mot faktura eller timanställning. Konstnärens anspråk på eventuell reseersättning och traktamente. Betalningsönskemål: bankkonto, postgiro, skattesats etc. Ett särskilt utdrag ur polisens belastningsregister inför arbete med barn och unga.

En resurs för kulturen i Västra Götaland Kulturprojektet formuleras - fas 1 Det första mötet Vad som ska göras och vad som ska uppnås. Hur det ska organiseras vad gäller schema, lokaler, resurser och ansvar.

En resurs för kulturen i Västra Götaland Att diskutera och bestämma under första mötet Konstprojektets syfte och mål. Projektets koppling till skolans läroplan, kursplaner och skolans profil. Projektets målgrupp. För vilka elever är projektet avsett? Projektets tid och dess förhållande till schema. Vilka skolämnen som kommer att beröras. Roll- och ansvarsfördelning. Projektets budget. Arvode, material etc. Projektets behov av resurser: lärare, lokaler, material etc. Tider för avstämning, uppföljning och utvärdering bör beslutas/bestämmas.

En resurs för kulturen i Västra Götaland Fas 2 – det andra mötet Här ställs och besvaras frågorna om hur arbetet ska genomföras och med vilka. Konkretiseras idéerna till arbetssätt och en praktisk detaljplanering tar form. Fas 3 – det tredje mötet Konstnären – kanske i form av en workshop – ges tillfälle att introducera sitt arbetssätt för skolans personal.

En resurs för kulturen i Västra Götaland Kulturprojektet genomförs Kulturprojektet avslutas Möjliga vinster

En resurs för kulturen i Västra Götaland

När du vill veta mer Bilagor -Förslag på utformning av kontrakt -Matris för produkt- och processvärdering -Text om utvärdering -Text om estetiska lärandeformer -Graf med exempel på kulturprojekt

En resurs för kulturen i Västra Götaland