Den ekonomiska krisen och den ekonomiska politiken Lars Calmfors Föredragning för D.D.M.M. Konungen och Drottningen och H.K.H. Kronprinsessan Handelshögskolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 3 mars 2011.
Advertisements

Om stabiliseringspolitiken och stimulansåtgärder Martin Flodén Handelshögskolan i Stockholm SNS Frukostmöte, December 2008 Page 1.
Anm. Streckad linje avser IMF:s prognos oktober 2010.
Ulvik 2007.
För att jobben kan bli fler
Svensk finanspolitik Lars Calmfors Finansutskottet, 19/5-09.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Konjunkturer.
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
KONJUNKTURLÄGET 18 juni 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Per Jansson Framtida återgång till normal penningpolitik i västvärlden och faror på vägen.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Finansiell Stabilitet Juni Ökade kreditförluster största risken Svenska banker klarar ökade kreditförluster och är i en internationell jämförelse.
Penningpolitisk rapport juli 2009
Lägstalöner och lönespridning: Effekter på samhällsekonomin Lars Calmfors Svenskt Näringsliv 17/
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
KONJUNKTURLÄGET 27 augusti 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Har konjunkturcykeln ändrat karaktär? Mattias Erlandsson, Riksbanken
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Konjunkturläget Juni Prognosen i sammandrag (mars inom parantes) BNP4,2 (4,4)3,6 (3,9)3,7 (3,4)3,0 Sysselsättning1,9 (1,9)2,2 (2,2)1,2.
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Det aktuella ekonomiska läget Jönköping mars 2009 Vice Riksbankschef Svante Öberg.
Konjunkturnedgången och den ekonomiska politiken Lars Calmfors 20/1-09, LO.
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Blanchard kapitel Växelkurser, räntor och BNP
Det ekonomiska läget Svensk Inkasso 13 oktober 2011 Förste vice riksbankschef Svante Öberg.
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2009 Kerstin Hallsten. Djup lågkonjunktur Expansiv ekonomisk politik färre sysselsatta 2010.
Inledning om penningpolitiken Riksdagens Finansutskott 26 februari 2009 Riksbankschef Stefan Ingves.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Mina tankar om penningpolitik och finansiell stabilitet SEB 4 maj 2012
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Penningpolitisk rapport 2008:3. Reporäntan sänks till 3,75 procent Ytterligare sänkningar närmaste halvåret För att mildra effekterna på konjunkturen.
Penningpolitisk uppföljning december Reporäntan sänks till 2 procent Reporäntan bedöms ligga kvar på samma nivå under 2009 En kraftig sänkning av.
Konjunkturer.
Det ekonomiska läget KOMMEK augusti Vice riksbankschef Svante Öberg.
Penningpolitik med inflationsmål
Finansiell Stabilitet November Det svenska finansiella systemet har påtagligt påverkats av den globala finansiella krisen Myndigheters åtgärder.
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Offentliga finanser och penningpolitik Förste vice riksbankschef Svante Öberg SACO
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 23 februari 2012.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Kap 11. Investeringsefterfrågan
Marknad och politik: makroekonomi
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 26 februari 2008 Riksbankschef Stefan Ingves.
Penningpolitisk rapport oktober Sveriges ekonomi växer snabbt.
KONJUNKTURINSTITUTET
Styrräntor Procent, dagsvärden. Total skuldsättning Procent av BNP.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 augusti 2015 Konjunkturläget, augusti 2015.
Vice riksbankschef Martin Flodén Penningpolitiska överväganden i en ovanlig tid SEB, Västerås 7 oktober 2015.
BNP-gap Procent av potentiell BNP. Styrräntor Procent, dagsvärden.
Penningpolitisk uppföljning december Svensk ekonomi bromsar in och inflationstrycket är lågt.
Sverige och de globala utmaningarna. Är kriser en nödvändighet i den moderna ekonomin? Lars Calmfors Skånes ekonomidagar Kommunalekonomiska föreningen.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
BNP i världen, OECD och tillväxtekonomierna
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet
Inflationsmålet HT 2017 John Hassler.

Presentationens avskrift:

Den ekonomiska krisen och den ekonomiska politiken Lars Calmfors Föredragning för D.D.M.M. Konungen och Drottningen och H.K.H. Kronprinsessan Handelshögskolan 16/3-09

Fig. 1.1 Economic growth and Ifo economic climate for the world Sources: IMF, World Economic Outlook Database October 2008, Update January 2009 (GDP 2008, 2009 and 2010, EEAG forecast); Ifo World Economic Survey (WES) I/

Fig Sources: Eurostat; Ifo Institute calculations and forecast. Real GDP in the EU27 Seasonally adjusted data

Sveriges ekonomi 2009 VP08BP09JP09 BNP-tillväxt1,81,3-0,8 BNP-gap-1,8-1,7-4,5 Inflation2,82,4-0,2 Arbetslöshet6,16,47,8 Den offentliga sektorns finansiella sparande 2,51,1-1,1

Varför ska vi vara oroliga? Finansiella kriser i enskilda länder är normalt långvariga och innebär stora produktionsförluster Anledning tro att det kan bli värre när krisen är global Prognoserna har successivt reviderats ner – hela tiden värre än vi tidigare trott Obalanserna i det finansiella systemet har ännu inte värkt ut Vi har ännu inte sett mer än en del av de reala effekterna Konjunkturförsvagningen kommer att ge nya störningar i det finansiella systemet

Vad kan politiken göra? Penningpolitiken Finanspolitiken Arbetsmarknadspolitiken Lönepolitiken

Penningpolitiken Conventional wisdom: det instrument som ska användas för att stabilisera konjunkturen Överraskande snabba och stora sänkningar av central- bankernas styrräntor - nu nära noll Man vill uppnå kraftigt negativa realräntor - lägre räntor än inflationen Om priserna sjunker (deflation) går inte det Räntespreadar Kvantitativa begräsningar Quantitative easing?

Kronans kurs Stark kronförsvagning - inga reella skäl Försöker Riksbanken ”prata ner” kronan? Hjälp att motverka konjunkturnedgången - små inflationsrisker, motverkar deflation - parallell till 30-talskrisen - ”beggar-thy-neighbour”-politik - Sverige har inte drabbats hårdare än andra länder

Kronans växelkurs

Finanspolitiken Skepsis använda aktiv finanspolitik bland ekonomer - lätt feltajmad - lätt för stor offentlig skuldsättning Förlitan på de automatiska stabilisatorerna - automatisk minskade skatteintäkter och ökade utbetalningar av arbetslöshetsersättningar m m - svagare stabilisatorer än tidigare pga sänkningar av skatter och ersättningar - sämre skydd för arbetslösa - argument för aktiv finanspolitik i detta läge

Utrymmet för aktiv finanspolitik Finanspolitikens mål: finansiellt sparande på en procent av BNP i genomsnitt över konjunkturcykeln Vi har legat över målet under senare år Kraftig förbättring av de offentliga finanserna Sverige har jämförelsevis stort finanspolitiskt handlingsutrymme Vissa ytterligare stimulansåtgärder, fler kommer sannolikt i den ekonomiska vårpropositionen Debatt om hur mycket mer som kan göras Avvägning mellan önskan att stabilisera konjunkturen och rädsla att de offentliga finanserna ska försvagas för mycket Fortfarande strukturellt sparande över enprocentmålet

Skäl till oro för finanspolitiken i andra länder Sämre utgångsläge – underskott redan i goda tider Låg trovärdighet för ansvarsfull finanspolitik - USAs tidigare finanspolitik - urholkning av EUs stabilitetspakt Svår balansgång mellan behov att stimulera nu och risk för att bestående budgetunderskott kommer att driva upp de långa räntorna Många länder kan tvingas till finanspolitisk åtstramning under lågkonjunkturen om den blir långvarig - rädsla för det kan få hushållen att spara mer redan nu - jfr Sverige under 1990-talet

Finansiellt sparande i offentlig sektor (EU-kommissionen) Tyskland-0,1-2,9-4,2 Finland4,52,00,5 Frankrike-3,2-5,4-5,0 Grekland-3,4-3,7-4,2 Irland-6,3-11,0-13,0 Italien-2,8-3,8-3,7 Portugal-2,2-4,6-4,4 Spanien-3,4-6,2-5,7 Storbritannien-4,6-8,8-9,6 Sverige2,3-1,3-1,4 USA-5,3-7,2-9,0

Offentlig sektors bruttoskuld (EU-kommissionen) Tyskland65,669,6 Finland32,834,5 Frankrike67,172,4 Grekland94,096,2 Irland40,854,8 Italien105,7109,3 Portugal64,668,2 Spanien39,846,9 Storbritannien50,162,6 Sverige34,836,2 USA67,176,7

Räntor på 10-åriga statsobligationer RäntaRänteskillnad Tyskland3,13- Finland3,930,80 Frankrike3,680,55 Grekland5,702,57 Irland5,652,52 Italien4,541,41 Portugal4,521,39 Spanien4,231,10 Storbritannien3,230,10 Sverige2,93-0,20 USA2,86-0,27

Arbetsmarknadspolitiken Den kommer att ställas inför en omöjlig uppgift Nuvarande politik inriktad på att hantera bestående stock av långtidsarbetslösa i god konjunktur - matchningsåtgärder (jobbsökaraktiviteter) - stöd till dem som står längst från arbetsmarknaden (fasta tidsgränser) Nu kommer man att få hantera ett stort inflöde - prioriteringar mellan olika grupper - hur meningsfullt blir det med coachning och jobbsökaraktiviteter? Onödigt stor neddragning av arbetsmarknadsutbildningen Nyckelfråga – stöd till utbildning i företagen - OK om konjunkturkris - men kan också fungera som branschstöd som bromsar önskvärd strukturomvandling

Arbetsmarknadsutbildning Andel av arbetskraften (procent)

Lönepolitiken Avtalet mellan IF Metall och Teknikföretagen - möjligheter till lokala uppgörelser om ”arbetsdelning” och eventuellt utbildning - oförändrad lön per timme, men sänkning av löneinkomsten i proportion till minskad arbetstid Inte önskvärt med lägre löner per timme - real depreciering förbättrar vår konkurrenskraft men på bekostnad av andra - lägre prisökningar inte önskvärda: ingen ökning av efterfrågan eftersom Riksbanken inte kan svara med ytterligare räntesänkningar

Sammanfattning Sverige har bättre förutsättningar än de flesta andra länder att motverka nedgången Men politiken har ändå begränsade möjligheter att motverka så djup internationell nedgång - penningpolitiken snart uttömd - finanspolitiken kan göra lite mer - arbetsmarknadspolitiken står inför en hopplös uppgift Skäl till oro för andra länders möjligheter att upprätthålla effektiva finanspolitiska stimulanser om krisen blir långvarig