2010-06-22 1/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Varför fokus på nyanlända just nu
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Närvaro!!.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Pedagogiskt ledarskap
Planering.
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Världens bästa skola Linda Norberg.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Detta är gymnasieskolan 18 nationella program – 60 inriktningar 12 yrkesprogram och 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar p.
Lärares behörighet och användning efter utbildning
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Hur kan vi förstå begreppet?
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Verksamhetsuppföljning September 2017
Klagshamns rektorsområde
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Plan För Ökad Måluppfyllelse
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till nationella mål för verksamheterna. Uppföljning och utvärdering av skolors och skolformers resultat behöver dock utvecklas. Med en ökad kunskap om variationerna i måluppfyllelse för olika skolor, grupper och ämnesområden kan förbättringsinsatser och kompetensutveckling bättre styras utifrån behov. ( citat skolinspektionens beslut)

Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Kommunen och skolorna vet för lite om elevernas kunskaper (rubrik i pressmeddelande efter skolinspektionens beslut)

/X Bakgrund PODB – beslut, implementering Stora diskussioner - formativ/summativ bedömning, utformning kravnivåer etc Målstrukturen i läroplanen Bedömning av elever - betygsdebatten

Bakgrund Synvändan Bedömarkompetens Kommunövergripande ämnesgrupper – arbete utifrån elevexempel Öppna jämförelser – Lära av andra

/X Våren 2010 Beslut om gemensamt resultatuppföljningssystem Excel-ark Varje rektor rapporterar in sina resultat på sin flik efter läsårets slut

Våren 2010 Matematik och Svenska i år 1 Matematik, svenska, engelska i år 3 Alla ämnen från och med år 5 Alla skolor länkat till en kommunflik sammanställning över kommunens resultat kan ses

/X

Exempel analys ”Det är inte kontrollen i sig som ger resultat…det är analysen…vad man gör med det” Hur ligger vår skola jämfört med övriga skolor i kommunen? Bättre resultat än riket när det gäller betyg i år 9! Målet är mera än G….”trubbig profil”! Trenden är förbättring varje läsår, men mycket återstår! De ämnen som når bäst resultat i år 9 (ma, sv, en) är de som har sämst ”ämnesmedelvärde” 1-9?! Mera fokus på ma, en,sv? Bättre bedömningsstöd ? Nationella prov ?

Exempel analys ”Det är inte kontrollen i sig som ger resultat…det är analysen…vad man gör med det” Idrott – simning!? Historia…låg måluppfyllelse? En åk skiljer ut sig…år 7 ligger lägre i alla ämnen – riktade resurser fördelas hit G i NO: Bi 87%, Fy 86%, Ke 100%, Tk 97%? Pojkar/flickor…pojkars ledighet?

Exempel åtgärder resultatuppföljning Resultatuppföljning i alla ämnen, alla skolår Offentliggöra resultat Varje ämnesgrupp har i uppgift att analysera sina resultat Fokus på behörighet i det man undervisar i

Exempel åtgärder resultatuppföljning Samarbeta i ämneslag kring eleverna; ämneslag som arbetar i ett F-9- perspektiv och som ser hela bilden Gemensam pedagogisk grundsyn, synvändan, höga förväntningar, nära/goda relationer Utveckling även på organisationsnivå, t ex längre sammanhängande pass

Förväntade resultat Möjlighet att följa skola/grupp/individ över tid Möjlighet att jämföra ”ingångsvärden” med uppnådda resultat Möjlighet att ha med resultatuppföljningen som en parameter i diskussioner om resursfördelning

Förväntade resultat Möjlighet att jämföra skolor, ämnen etc Lärare med goda resultat….sprida goda exempel

Funderingar framåt Likvärdig och rättssäker bedömning/betygssättning Betygsinflation - kunskapskontroller? Lägga till språkutveckling? Hur följa barns utveckling och lärande i förskolan? Pedagogiskt ledarskap …(jfr Skolinpektionens kvalitetsgranskning)