Gunnar Alexandersson Transportstyrelsens temadag, Arlanda, 10 april 2013 Fjärde järnvägspaketet Synpunkter från Tågoperatörerna, CER och vägen framåt
Paketets 3 ”pelare” Tekniska delar och ERAs roll Marknadsöppning Organisation av infrastruktur och trafik
Tekniska delar och ERAs roll ERA som en "one-stop shop" för fordonsgodkännande, med stöd av nationella säkerhets- myndigheter BTO CER
Marknadsöppning Marknadsöppning överallt 2019 men med hänsyn till ekonomisk jämvikt för samhällsköpt trafik Krav på upphandling i konkurrens av all samhällsköpt trafik Maxstorlek på upphandlade kontrakt Ökade krav på sociala hänsyn vid upphandlingar BTO CER
Organisation av infrastruktur och trafik Full separering mellan infra- struktur och trafikering från 2019 Koncernmodell möjlig behålla (ej nyinföra efter 2019) men med stora begränsningar Rådgivande samverkans- organisation för infrastruktur- användare Nätverk av infrastrukturhållare BTO CER
Vägen framåt? Tågoperatörerna deltar aktivt i arbetet med CER:s förslag till justeringar Rådets förhandlingar inledda (tekniska delar) Parlamentet har inlett sitt arbete Kraven på vertikal separering och upphandling tydliga stötestenar Långa och hårda förhandlingar att vänta
Tack!