Nationella upphandlingsstödet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Enhetschef Fastighetsutveckling
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Hur länge har vi haft vi regler?
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Kommunförbundet Skåne Nätverksträff för upphandlare 25/ Daniel Moius
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Regionalfonden Västsverige
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
Sid 1 Strategisk upphandling. Sid 2 Om enkäten Syfte ­Underlag för projektet strategisk upphandling Metod och urval ­Webbformulär ­Formuläret har skickats.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Lantmäteriets informationsförsäljning
En vägledning för beställare och upphandlare av vård och omsorg
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping Anna Lipkin.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling med social hänsyn och Idéburet Offentligt Partnerskap: Möjligheter, metoder och process Jörgen Larzon och Lisbeth Ringdahl
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Malin Forssell, Karolina Henningsson
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg

Miljömålen består av tre slags mål
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Miljömålen består av tre slags mål
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

Nationella upphandlingsstödet Daniel Moius daniel.moius@kammarkollegiet.se Uppdraget Mål Finansiering Organisation Utgångspunkter Vision Aktiviteter framåt

Nationellt upphandlingsstöd NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Uppdraget ”§ Myndigheten ska utveckla och förvalta ett upphandlingsstöd samt driva utvecklingen av den elektroniska upphandlingen och delta i standardiseringsarbetet på området. I detta ingår att utveckla och sprida hjälpmedel och metoder. Arbetet ska ske i samverkan med berörda intressenter.” Förordning om ändring i instruktion för Kammarkollegiet (2008:1260). Nationellt upphandlingsstöd upphandlingsstöd eUpphandling + standardisering a) utveckla och b) sprida hjälpmedel och verktyg Intressenter Intressenter

NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Mål Nationella upphandlingsstödet ska bidra till en mer förenklad, effektiv, kvalitetsmedveten och rättssäker offentlig upphandling, där konkurrensen på marknaden bättre tas tillvara så att skattemedlen kan användas på bästa sätt till nytta för medborgarna, den offentliga sektorn och näringslivet.” stärka upphandlingens strategiska betydelse involvera verksamhetsnära kompetens att upphandling prioriterar hög kvalitet innovationsfrämjande upphandling underlätta för små och medelstora företag att delta i upphandlingarna långsiktigt hållbar utveckling

Vad är framgång för uppdraget? (återrapportering till regeringen) NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Vad är framgång för uppdraget? (återrapportering till regeringen) A. Att uppnå kvalitetsvinster vid upphandling B. Att uppnå effektivitetsvinster vid upphandling C. Att grundlägga och bedriva samarbete med intressenter D. Redovisning av vilka produkt- och tjänsteområdet arbetet skett med enhetliga förfrågningsunderlag

Tillvarata potentialen till goda offentliga affärer! NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Tillvarata potentialen till goda offentliga affärer! Medborgarnytta Tillväxt Offentliga finanser Näringslivs- utveckling 500 000 000 000 kr goda konkurrens-förutsättningar effektiva processer kvalitet låga kostnader Praktisk nytta + konkreta resultat !!

NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Nej Ja Utveckla systemstöd för den interna processen hos de upphandlande myndigheterna. Publika funktioner som förbättrar och förenklar på upphandlings-marknaden (se frivilliga delar i direktiven). Kammarkollegiet utfärdar och ”garanterar” förfrågningsunderlag färdiga att använda. Kammarkollegiet möjliggör kvalitetssäkrande arbetsprocesser och organisation att parterna kan ensa sig kring enhetliga underlag. Långa utredningar Konkreta resultat

NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Genomarbetade, välförankrade och välspridda metoder och hjälpmedel för upphandlingsprocessen, exempelvis mer enhetliga förfrågningsunderlag för olika produktkategorier. Ett förfrågningsunderlag: Allmänna uppgifter Formella krav Kommersiella krav Leverantörskrav Genomförandevillkor Specifikation Kammarkollegiet: kvalitetssäkrad arbetsprocess, organisation, struktur, teknisk plattform

Finansiering Budgetproposition för 2009: NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Finansiering Budgetproposition för 2009: Anslagsfinansering 12 + 10 mkr  22 mkr årligen Tillkommer öronmärkta pengar för vägledning inom vård och omsorgssektorn 2 – 4 mkr årligen.

NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Organisation

NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Utgångspunkter Servicefunktion åt både leverantörer och offentliga köpare (partsneutral) Tät dialog med intressenter Uppmuntra - men samordna initiativ - på området Pragmatisk helhetssyn Prioritering av aktiviteter: kostnad/nytta win-win konkreta resultat (små steg – upptrappad ambitionsnivå) tydligt efterfrågat Hög kommunikationsnivå och öppenhet i arbetet Kombinera drivkraft och initiativ med lyhörd samverkan

Pågående aktiviteter Definitionsfas (orientering) Kartbild NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Pågående aktiviteter Definitionsfas (orientering) Kartbild Uppdragsplanering (definiera mål och operationalisera genomförande) Rekrytering: Fas 1: jurister, upphandlare, specialist och koordinator Fas 2: IT-arkitekt, specialist vård/omsorg, information Referensgrupp Företrädare för intressentorganisationer Internationellt arbete Konferens eGovernment i Malmö 18-20 november PEPPOL Övertagande av vägledning vård och omsorg från NUTEK

Aktiviteter 2009 2009 NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Definition Operationalisering Genomförande 2009 Ordförandeskapet i EU Organisation Kartläggning / Dialog

Vision ”God upphandlingssed” Elektronisk marknadsplats för upphandling NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Vision ”God upphandlingssed” (partsgemensamt dokument som beskriver lämplighet/skälighet vid upphandling) Elektronisk marknadsplats för upphandling (lagstiftning: dynamiska inköpssystem, elektroniska auktioner m.m.) Officiell förteckning (leverantörer kan återanvända uppgifter mellan upphandlingar, LOU 11:16) Upphandlingsplattform för kunskaps- och kompetensöverföring (enhetliga förfrågningsunderlag, utvärderingsmodeller m.m.) Den goda affären i fokus! Att upphandling får en ökad strategisk betydelse (utveckla kompetens hos upphandlare)

NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Utmaning 1.. Till SOI:s årskonferens 2010 erbjuder sig Nationella upphandlingsstödet att komma och berätta om vilka konkreta åtgärder som är resultatet av arbetet. På vilka sätt har SOI utnyttjat möjligheten att engerat sig i arbetet i det Nationella upphandlingsstödet?

NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Utmaning 2.. Vilka praktiska och konkreta åtgärder ska vidtas av Nationella upphandlingsstödet? På vilket sätt skapas mest nytta av satsningen? Tänk fritt och stort! Epost: nu@kammarkollegiet.se Senast 15 april 2009 Målsättning är att 90% av mötesdeltagarna ger respons!!!

NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Dialog med intressenter kring uppgifter för Nationella upphandlingsstödet Luleå 26 maj Linköping 28 maj Stockholm 2 juni Göteborg 4 juni Sundsvall 9 juni Malmö 12 juni (Stockholm 16 juni)

Frågor, synpunkter, feed-back eller övrigt: NATIONELLA UPPHANDLINGSSTÖDET Frågor, synpunkter, feed-back eller övrigt: daniel.moius@kammarkollegiet.se 08-700 08 41 Förslag på aktiviteter och åtgärder för Nationella upphandlingsstödet : nu@kammarkollegiet.se 08-700 08 00