ÄR DU EN MÄSTARE PÅ FÖRÄNDRINGAR?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Individuellt lärande tillsammans
Vs..
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Aktör / Struktur.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
”Everyday Leadership”
Ett arbete med att etablera
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Förra måndagen gick vi igenom:
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Individuellt utvecklingssamtal - mall
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Processorienterat förbättringsarbete
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Patientsäkerhetsronder
Hur vet vi att vi lyckas? "Att leva är att välja. Men för att välja väl måste man veta vem man är och vad man står för, vart man vill komma och varför.
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Affärsidé - företagets vägvisare
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
i kommuner, landsting/regioner
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Mål- och resultatstyrning
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Att tillsammans påverka!
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
+ Projektledarens lilla blå
För att inkludera alla Ljusdal IF
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Förändring – hot eller möjlighet?
Hälsofrämjande arbetsplats
Socialpsykologi.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Förändringsarbete.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

ÄR DU EN MÄSTARE PÅ FÖRÄNDRINGAR?

“ATT GNÄLLA OM FÖRÄNDRING ÄR FRUKTLÖST” DU ÄR EN FÖRÄNDRINGSAGENT OCH DU FÅR BETALT FÖR ATT KÄMPA MED MILJÖUTMANINGAR OCH KRISER GENOM EN EFFEKTIV FÖRÄNDRING I LEDNINGEN MED BÖRJAN I DIN EGEN ORGANISATION

Struktur för sessionen Förändringens psykologi Varför förändringar? Vad driver förändringen? Hur förändra? Knappar för att sätta igång förändringen Slutsummering: Snabb avsökning om chanserna till förändring Exercise Exercise Exercise Individual Exercise Joint Exercise

INLÄRNINGSMÅL För att agera effektivt måste en förändringsagent Få insikt i de drifter som driver förändringen Bemästra igångsättningsknapparna Inneha sunda och goda kunskaper i förändringsarbete Kunna hantera förändringsporcesser Gradvis kunna anta organisatoriska uppdrag, strategier, resurser och projekt

Struktur för sessionen Förändringens psykologi Varför förändringar? Vad driver förändringen? Hur förändra? Knappar för att sätta igång förändringen Slutsummering: Snabb avsökning om chanserna till förändring Exercise

Förändringens psykologi Vi upplever förändringar fysiskt, mentalt och känslomässigt Vanligtvis är den subtil och långsam men den kan också vara snabb – störa oss i vårat arbete, försvåra våra relationer till andra människor eller förstöra vår fritid. Ibland kan vi utläsa ett mönster, ibland inte. Ibland kan vi förklara det men inte alltid. Förändringar involverar familjen; ibland omedvetet. Många av oss föredrar det som är bekant och känt sedan tidigare. Istället för att söka förändringar fortsätter vi att leva våra liv i väl inrutade mönster

Förändringens psykologi

Förändringens psykologi TROLIGA REAKTIONER PÅ FÖRÄNDRING (FRÅN GRUPPER AV MÄNNISKOR)  

FÖRÄNDRINGENS PSYKOLOGI TROLIGA FASER I EN ORGANISATION UNDER FÖRÄNDRING   Källa: Nick Fry och Peter Killing, Strategic Analysis and Action, Fourth Edition, Prentice Hall Canada, 2000

FÖRÄNDRINGENS HUS: DET FÖRNEKANDE RUMMET Säger Agerar “Har inget med oss att göra” “Det händer inte här” “Ingen annan kan göra vad vi gör” “Om det inte är trasigt, laga det inte” Förnekar det förflutna Försvarar det framtida Skyller på alla andra Går miste om budskapet

F H : DET FÖRVIRRADE RUMMET Säger Agerar “Vi kan inte göra någonting, det är redan beslutat” “Jag letar nytt jobb” “Ledningen bryr sig, de bara fortsätter gå på” “Vad kan vi göra?” Frustrerat Tillbakadragen Skyller på ledningen Ser inte riktningen

F H : DET FÖRNYANDE RUMMET Säger Agerar “Vi måste förbättra oss, arbeta smartare inte hårdare” “Vi är alla i samma lag” “Ja, vi kan göra det” Förstå och jobba mot målen Acceptera ansvar Vet vad vi försöker uppnå Söker ständig förbättring

Struktur för sessionen Förändringens psykologi Varför förändringar? Vad driver förändringen? Hur förändra? Knappar för att sätta igång förändringen Slutsummering: Snabb avsökning om chanserna till förändring Exercise

Varför förändringar? Vad driver förändringen? Är ditt företag kapabla till att komma på svar och lösningar till problem som inte har provats tidigare och som inte kan tacklas av botas med lösningar från det förgångna Om nej, det är dömt att förlora i effektivitet och att falla i glömska och som ingen har lust att betala för Om ja, förbered för förändringar

VARFÖR FÖRÄNDRINGAR?: TEORIER Ekonomisk teori: tävling, marknad, inovativ Psykologisk teori: uppfyllande av individuella behov Social teori: starka grupepr Kulturell teori: värderingar, myter, troende Biologisk teori: överlevnad av arten/planetem System teori: kriser framkallar förändringar Politisk teori: möjligheter för nya politiska åtgärder

PÅDRIVARE TILL FÖRÄNDRINGAR

PÅDRIVANDE FAKTORER I FÖRÄNDRINGSARBETET FLANDERS, BELGIEN Ny minister Utmanande politiskt program från De Gröna Förändring av värderingar och behov kontra hållbara transporter Personlig hälsa : höga siffror i svåra trafikolyckor Samarbete och partnerskap Institutionell reform

PÅDRIVANDE FAKTORER I FÖRÄNDRINGSARBETET KOSOVO Efterkrigstid Ekonomisk utveckling Status för Kosovo Självständigt Påtryckningar från Europa

? Förändringskurvan God Strategiskt agerande Dålig Tid Förutseende Vi måste börja förändra oss Förutseende Reaktiv God Kris Låt oss starta förändringsarbetet OK, vi måste förändra oss Strategiskt agerande ? Dålig Tid Source: Nick Fry och Peter Killing, Strategic Analysis and Action, Fourth Edition, Prentice Hall Canada, 2000

Behöver vi verkligen förändring? Förändringskurvan Förutseende Reaktiv God Kris Saker och ting går bra. Behöver vi verkligen förändring? Kan vi experimentera? Strategiskt agerande Dålig Tid Source: Nick Fry och Peter Killing, Strategic Analysis and Action, Fourth Edition, Prentice Hall Canada, 2000

Kan vi förutspå någon tidig vinst? Förändringskurvan Förutseende Reaktiv God Kris Vad behöver förändras. Var ska vi börja? Kan vi förutspå någon tidig vinst? Strategiskt agerande Dålig Tid Source: Nick Fry och Peter Killing, Strategic Analysis and Action, Fourth Edition, Prentice Hall Canada, 2000

Förändringskurvan God Strategiskt agerande Dålig Tid Förutseende Reaktiv God Kris Strategiskt agerande Vi måste agera snabbt. Vem kan vi lita på? Var ska vi börja? Dålig Tid Source: Nick Fry och Peter Killing, Strategic Analysis and Action, Fourth Edition, Prentice Hall Canada, 2000

Struktur för sessionen Förändringens psykologi Varför förändringar? Vad driver förändringen? Hur förändra? Knappar för att sätta igång förändringen Slutsummering: Snabb avsökning om chanserna till förändring Exercise

KNAPPAR FÖR ATT SÄTTA IGÅNG FÖRÄNDRINGSARBETET

KNAPPAR FÖR ATT SÄTTA IGÅNG FÖRÄNDRINGSARBETET MOBILITETSFRÅGOR I FLANDERS, BELGIEN Nya lagar och regleringar; avtalet om mobilitetsfrågor Försäkrade resurser för genomförande av demonstrationsprojekt Engagerade ledare och stark koalition av partners Specialgrupp för att styra och utvärdera fortskridandet Konsolidering av systemen Tilltalande nya program

KNAPPAR FÖR ATT SÄTTA IGÅNG FÖRÄNDRINGSARBETET, KOSOVO Europeiskt Partnerskap ”Action Plan” Prioriterat agerande Byggprojekt med tillräcklig kapacitet Tillräckliga resurser Mätningar av fortskridandet

KNAPPAR FÖR FÖRÄNDRING Knapp 1: Skapa en gemensam känsla av angelägenhet Identifiera och diskutera vad man tror kan hända vid en potentiell kris eller vid ett tillfälle till förändring på objektiva och emotionella grunder Utforska marknaden och konkurrenskraften Formulera vägarna till förändring Referera till andra framgångsrika och vetenskapliga undersökningar/modeller/goda exempel

KNAPPAR FÖR FÖRÄNDRING Knapp 2: Forma ett starkt ledarskap och koalition av partners Samla en grupp med tillräcklig kraft och styrka att genomföra förändringarna Uppmuntra gruppen att arbeta som ett lag tillsammans Sök strategiska partners utanför den egna organisationen/gruppen

KNAPPAR FÖR FÖRÄNDRING Knapp 3: Skapa en vision och strategi Skapa en vision som är vägledande i förändringsarbetet Skapa strategier för att utveckla visionen Definiera demonstrationsprojekt

KNAPPAR FÖR FÖRÄNDRING Knapp 4 : Intala personal och aktörer att jobba för visionen Bryt upp och förändra system och strukturer som underminerar visionen Uppmuntra till risktagande och otraditionella aktiviteter Gör er av med hinder och rutiner som försvårar förändringsarbetet

KNAPPAR FÖR FÖRÄNDRING Knapp 5 : Försäkra resurser för kortsiktiga projekt och vinster Säkra budget och personal för demonstrations- och innovationsprojekt som har visat sig vara framgångsrika i andra länder Säkra budget och hängiven personal för att kunna initiera riskprojekt Anlita anställda att implementera visionen. (Om du inte hittar dem inom den egna organisationen så hyr in en konsult.)

KNAPPAR FÖR FÖRÄNDRING Knapp 6 : Implementera demonstrationsprojekt och verktyg Planera för synliga förbättringar Underlätta för att skapa förbättringar och projekt Uppmuntra demonstrativa projekt Erkänn och belöna anställda som hjälper till med förbättringarna

KNAPPAR FÖR FÖRÄNDRING Knapp 7 : Utvärdera, befäst och sjösätt nya tillvägagångssätt/infallsvinklar, skapa mera förändringar Använd din ökade trovärdighet till att förändra policys, strukturer och rutiner som inte passar visionen Friska upp processen med nya projekt, grupper och förändringsagenter Visa på kopplingarna mellan det nya beteendet och framgångarna

KNAPPAR FÖR FÖRÄNDRING Knapp 8: Led och kommunicera processen Använd varje möjligt verktyg för att kommunicera förändringen och visionen Dina agenter som jobbar för förändringen är de du ska lita på och anförtro dig till Använd olika angreppssätt när du pratar med tvivlarna och bakåtsträvarna Gruppen av totalt motstånd/vägran behöver inte tas med i diskussionerna  

4 kommunikativa vägar i förändringsarbetet Kognitivt närmande: objektiva data för att övertyga ‘rationalisten’ Lärande: träning och vägledning genom bra exempel för att övertyga den ‘kunskapstörstande’ Runda bordssamtal: Diskussioner och samtal för att väcka intresset hos den ‘villige/tveksamma’ Tvångsinformation till aktiva motståndare

Struktur för sessionen Förändringens psykologi Varför förändringar? Vad driver förändringen? Hur förändra? Knappar för att sätta igång förändringen Slutsummering: Snabb avsökning om chanserna till förändring Individual Exercise Joint Exercise

Sammanfattning Förändringsarbete innbär både att generera och leda nödvändiga förändringar i en organisation och att kunna mästra de drifter och den dynamik som kan uppkomma i motståndets kölvatten

Kraften i förändring SYFTET INNEHÅLLET PROCESSEN VARFÖR förändra VAD ska förändras PROCESSEN HUR förändra