DIVISION Folktandvård Förväntningar och upplevelser vid införandet av Beslutsstöd R2, digitalt beslutsstöd för riskbedömning En enkätundersökning Eva Söderberg,NLL.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Advertisements

Målvakter Detta talar för Tre Kronor Detta talar för Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Performance-analyserIndividuella.
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Användande av hjärt-EKO på intensivvårdsavdelningar i Sverige
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
HSB - Panelundersökning 2
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Konstföreningen Dragning På sista sidan finns konstnärerna för respektive tavla.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Eva Pettersson, Apoteket AB Särskilda boendens antibiotikaanvändning SANT-studien Karolinska Institutet, Strama och Apoteket AB Eva Pettersson.
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse lokala.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Fakta om undersökningen
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Uppföljning av samverkan inom sydöstra sjukvårdsregionen Natalie Bertling, Hälso- och sjukvårdsstrateg Landstinget i Östergötland Projektledare Bilder.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Varumärket Luleå kommun
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Levnadsvanor Levnadsvanor handlar om specifikt mänskliga beteenden i vardagliga aktiviteter som individen själv kan påverka, som exempelvis, fysisk aktivitet,
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Eva Pettersson, Apoteket AB Särskilda boendens antibiotikaanvändning SANT-studien Ett samarbetsprojekt STRAMA, Apoteket AB och Karolinska Institutet.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

DIVISION Folktandvård Förväntningar och upplevelser vid införandet av Beslutsstöd R2, digitalt beslutsstöd för riskbedömning En enkätundersökning Eva Söderberg,NLL

DIVISION Folktandvård Syfte Att inventera vilka förväntningar som fanns på det nya riskvärderingsprogrammet Beslutsstöd R2. Utvärdera behandlares upplevelse av R2 sedan införandet i april 2011.

DIVISION Folktandvård Bakgrund Tidigare riskgrupperingsmetod i Carita gav väldigt olika bedömningar mellan olika behandlare och kliniker, vilket inte är bra när målet för verksamheten är jämlik vård. R2 är väl integrerat i Västra Götaland regionen och innebär mer styrning för att minska variationerna mellan individerna. Förväntningarna på R2 är att få olikheterna mellan de olika klinikernas bedömningar att minska.

DIVISION Folktandvård

DIVISION Folktandvård Metod En kvantitativ undersökning i form av en webenkät som gick ut till tandläkare och tandhygienister inom Luleå VO. Enkäten skickades ut på landstingets e-post via länk.

DIVISION Folktandvård Resultat Totalt svarade 39/46 st tandläkare och hygienister på enkäten, vilket gav en svarsfrekvens på 85%. Närmare hälften av tandläkarna och hygienisterna, 46% är 50 år eller äldre. 28% angav att de var år. Av de 7 behandlare som inte var i tjänst vid tidpunkten då enkäten gick ut och insamlades, var majoriteten under 40 år, vilket bidrog till en högre medelålder av svaranden i studien.

DIVISION Folktandvård Antal yrkesverksamma år Diagram. Antal yrkesverksamma år 64% har varit yrkesverksamma i 11år eller mer, 23% har varit yrkesverksamma upp till 4 år.

DIVISION Folktandvård Ungefär hur många undersökningar med R2 har du hunnit göra sedan R2 starten i april 2011? 44% hade gjort mellan st, 41% hade gjort 31st eller fler. Av hygienisterna var det 62% som gjort 31st eller fler. Ungefär hur lång tid beräknar du att din R2 bedömning tar att göra? 59 % av behandlarna bedömer att det tar 2-4 minuter, 33 % bedömer att det tar 1 minut eller mindre. Använder du alltid R2-registrering i samband med undersökning? 90% svarade ja, 10% svarade nej. De som svarade nej var alla tandläkare och hade varit yrkesverksamma i 11 år eller mer.

DIVISION Folktandvård Vilka förväntningar hade du på R2 inför införandet, vad gäller: - Enklare epi-registrering i Carita? 62% hade stora förväntningar, 38% hade små eller inga förväntningar. Diagram. Förväntningar på enklare epi-registrering i Carita. Epi-registrering i Carita

DIVISION Folktandvård Är R2 en förbättring jämfört med tidigare Epi, vad gäller: - Epi-registrering i Carita? 41% svarar bättre 36% svarar ingen skillnad 23% svarar sämre Diagram. Är R2 en förbättring vad gäller Epi-registrering i Carita? Tolkas blygsamt positivt!

DIVISION Folktandvård Vilka förväntningar hade du på R2 inför införandet, vad gäller: - Beslutsstöd vid kallelseintervall? 56% hade små eller inga förväntningar 44% hade stora förväntningar Är R2 en förbättring jämfört med tidigare Epi, vad gäller: - Att sätta kallelseintervall? 64% svarar ingen skillnad 21% svarar bättre 15% svarar sämre Nyttjar du R2 vad gäller: - Kallelse intervall 79% svarar nej Tolkas negativt! Kallelseintervall

DIVISION Folktandvård Vilka förväntningar hade du på R2 inför införandet, vad gäller: - Beslutsstöd vid riskbedömning? 74% hade stora förväntningar 26% hade små eller inga förväntningar Är R2 en förbättring jämfört med tidigare Epi, vad gäller: - Att göra riskbedömning? 53% svarar bättre 28 % svarar ingen skillnad 18% svarar sämre Nyttjar du R2 vad gäller: - Riskbedömning 77% svarar ja Tolkas positivt! Riskbedömning

DIVISION Folktandvård Vilka förväntningar hade du på R2 inför införandet, vad gäller: - Beslutsstöd för frisktandvårdspremie? 87% hade stora förväntningar 13% hade små eller inga förväntningar Är R2 en förbättring jämfört med tidigare Epi, vad gäller: - Att välja rätt premieklass? 67% svarar bättre 26% svarar sämre 8% svarar ingen skillnad Nyttjar du R2 vad gäller: - Frisktandvårdspremie 80% svarar ja Tolkas positivt! Frisktandvårdspremie

DIVISION Folktandvård Vilka förväntningar hade du på R2 inför införandet, vad gäller: - Riskindikator för bettavvikelse? 84% hade små eller inga förväntningar 16% hade stora förväntningar Är R2 en förbättring jämfört med tidigare Epi, vad gäller: - Riskindikator för bettavvikelse? 70% svarar ingen skillnad 16% svarar sämre 14% svarar bättre Tolkas negativt! Hyg fyller inte i bettutvecklingsrutan utan lämnar den åt tdl. Riskindikator för bettavvikelse

DIVISION Folktandvård Vilka förväntningar hade du på R2 inför införandet, vad gäller: - Indikator för profylaxinsatser? 72% hade små eller inga förväntningar 28% hade ganska stora förväntningar Är R2 en förbättring jämfört med tidigare Epi, vad gäller: - Indikator för profylaxinsatser? 72% svarar ingen skillnad 23% svarar bättre 5% svarar sämre Nyttjar du R2 vad gäller: - Profylaxinsatser 71% svarar nej Tolkas negativt! Indikator för profylaxinsatser

DIVISION Folktandvård Vilka förväntningar hade du på R2 inför införandet, vad gäller: - Pedagogiskt verktyg för patienten? 57% hade stora förväntningar 43 % hade små eller inga förväntningar Är R2 en förbättring jämfört med tidigare Epi, vad gäller: - Pedagogiskt verktyg för patienten? 57% svarar bättre 38% svarar ingen skillnad 5% svarar sämre Nyttjar du R2 vad gäller: - Pedagogiskt verktyg för patienter 62% svarar nej Tolkas positivt, men används ej av behandlarna! Pedagogiskt verktyg för patienten

DIVISION Folktandvård Efter R2 rekommenderade frisktandvårdspremie upplever du det: 74% svarar varken svårare eller lättare att sälja frisktandvård, 15% upplever det svårare att sälja frisktandvård. Diagram. Svårare eller lättare att sälja frisktandvårdspremie?

DIVISION Folktandvård Hur upplever patienten pedagogiken? Några kommenterar att de inte nyttjat R2 i patientinformation. De som har angett uppfattning om pedagogiken är övervägande positiva. Kommentarerna lyfter fram att färgerna grönt, gult och rött, visualiserar riskerna för patienterna. ”Har inte nyttjat den i patientinformation.” ”Oklart, eftersom premieklassen måste justeras ibland så är man lite försiktig med att visa patienten till en början.” ”R2 tydliggör informationen pga. sina röda och gröna staplar. Lättare att förstå för patienten.” ”Överskådligt” ”Pat blir nyfiken. Staplar och färg gör det lätt att se var ev problemområden finns och patienten blir lättare engagerad.”

DIVISION Folktandvård Förslag på förbättringar av R2: Övriga synpunkter: I huvudsak handlar de om att man är tveksam till de förslag som R2 lämnar när det gäller teknisk risk, revisionsintervall och premiegruppsförslag.

DIVISION Folktandvård Slutsats Mottagandet av R2 bland nyttjande professionerna kan tolkas -positivt vad gäller epi-registrering, riskbedömning, premieklassning och pedagogiskt verktyg för patienten, -svalt när det gäller att sätta rätt kallelseintervall, nyttja R2 som riskindikator för bettavvikelse och indikator för profylaxinsatser. En majoritet nyttjar inte R2 vad gäller kallelseintervall, profylaxinsatser eller som pedagogiskt verktyg för patienten. Varför så inte är fallet framgår ej men resultatet är beroende av hur behandlarna tolkar frågan. Ex finns inga tydliga uppmaningar om profylaxinsatser från Beslutstöd R2. Behandlaren sätter själv in profylax efter ställningstagande under riskbedömningens gång. En röd färgmarkering vid kost, munhygien, karies etc. borde föranleda profylax.

DIVISION Folktandvård Införandet av R2 skedde relativt nära i tid före denna undersökning och majoriteten av de tillfrågade hade därmed relativt begränsade erfarenheter av att använda R2. R2 skiljer sig markant från tidigare riskbedömning och Epi-registrering, varför det kan vara svårt att jämföra direkt mellan programmen. Av kommentarerna & förbättringsförslagen framgår att en del användare inte känner sig nöjda med hur R2 hanterar teknisk risk. introduktionsutbildningen bör därför innehålla mer information om vetenskapen bakom dessa bedömningar & vilket inflytande den tekniska risken har på föreslagen premieklass. Resultatet kan tolkas som en första fingervisning om hur behandlare upplever programmet i dess initialfas innan det är fullt implementerat i verksamheten.

DIVISION Folktandvård Tack för er uppmärksamhet!