Bra och dåligt Mest är inte alltid bäst? Elisabet Ahlqvist Nationell samverkan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insamling och gallring
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Medicinska indikationer – Kejsarsnitt på moderns önskan
Finnes: Två filialbibliotek Knappa resurser Några tappade sugar Positiva besökare Önskas: Två huvudbibliotek Utrymme för förändring Entusiasm Fler positiva.
Siffror om jämställdhet
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Tjänstemännens moderna arbetsliv – Tar arbetsdagen aldrig slut
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Utvärdering, varför då? hur då?
Intranät som funkar Andreas Blackne
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Att arbeta praktiskt.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Postprojektet Skåne den 22 september Bibliografisk service - en service att reflektera över  - en dyr service?  - en nödvändig service?  - kan.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
Kartläggning Barn-Bibliotek-IT våren 2010 Visby
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Från binära till hexadecimala
Att skriva källförteckning
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Följa upp läget i landet
Framtidens roll som förskrivare
Systematisk uppföljning UIV
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Fakta om undersökningen
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Klientinventering inom hemvården Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Samling och utbud Vårgårda Samling och utbud Beståndet och dess utveckling Vad har vi i våra fysiska och digitala hyllor? Är det vad våra brukare.
Tjänster för äldre personer delrapport om kommunenkäten Riikka Väyrynen.
Referat Hur och mall.
Personalpolitisk inriktning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Finansiell samordning
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Från Kalix till Ystad observationer på folkbibliotek
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Presentationens avskrift:

Bra och dåligt Mest är inte alltid bäst? Elisabet Ahlqvist Nationell samverkan

Foto: Henrik Johansson

Målförskjutning – styr vi rätt? Ett exempel från Polisen: Nykterhetskontroller av bilister, LA-tester: ”Vi brukar blåsa 75 % av LA-kontrollerna själva så att vi slipper höra massa gnäll.” Bild från utställningen Piketen, Polismuseet. Text från effektivitet pdf

Numeriskt naiv? Saknas förmåga att dra ut kunskapen som finns gömd i siffrorna? Tidsperspektivet, perioder, årsserier Slumpmässiga eller systematiska variationer? Hur skiljer man på brus och när något verkligen HAR hänt? Hur samlas och redovisas data? Används rätt grafer och när är det lämpligt att använda %

Exempel - nyckeltal Tal vi intresserar oss för Förenklad bild av verkligheten Utgör en referenspunkt som underlättar kvalitativ analys och diskussion Exempel KiB: Antal chefer:10 Antal kvinnliga chefer:7 Antal kvinnliga chefer (7)/antal chefer(10):0,7 Antal anställda: 116 Antal kvinnliga anställda:68 Antal kvinnliga anställda (68)/antal anställda (116): 0,6 Andel kvinnliga chefer(0,7)/andel kvinnliga anställda(0,6)= 1,2

Bibliotek ska vara av hög kvalitet. Detta innebär tillgängliga, attraktiva och lämpliga lokaler, välkomponerade mediebestånd, personal med hög kompetens som erbjuder ett bra bemötande och ger bra service. Biblioteken ska ha generösa öppettider och förväntas locka många besökare. Foto: Elisabet Ahlqvist

Kundvärdesstrategi Lågt pris/mer för samma pengar Snabba leveranser Hög kvalitet God service Foto: Elisabet Ahlqvist

Strukturkvalitet – antal filialer ”Det finns en f.d. filial som har öppet 4 t/v. Den drivs av en intresseförening med kommunala bidrag. Utlåningen består mest av barnlitteratur till en lågstadieskola.” ”Resurserna ska kraftsamlas vid ett antal större bibliotek som håller hög kvalitet och attraktivitet.” Foto: Elisabet Ahlqvist

Strukturkvalitet - öppettider ”Resurserna är låsta i bibliotekslokaler, som i några fall bara håller öppet ett fåtal timmar i veckan och har mycket få besökare. ” På fem år har utlåningen på Lunds bibliotek minskat med närmare åtta procent. Nu föreslår bibliotekschefen dygnetruntöppet på stadsdelsbiblioteken. – Vi måste kunna ha öppet när folk är hemma och kan komma till biblioteken, säger Ingrid André. I Veberöd har försöket att hålla öppet på kvällstid utan personal blivit en succé.

Processkvalitet - bestånd ”Till sist har vi nått en gräns där det stora beståndet blir ett hinder för låntagarna att hitta det man söker, en för tung ryggsäck för personalen att handskas med och där hyllorna dignar under oanvända exemplar. ” (Katarina Kristoffersson &Ulla-Carin Stenberg) ”Resultatet blev bra i Katrineholm, säger Nellde. 40 procent av beståndet gallrades bort, besöken ökade med 19 procent och utlåningen med tio procent.” (Framsidan eller-oanad-mojlighet/ ) eller-oanad-mojlighet/ Foto:Tina Stafrén Campus Härnösand, Sambiblioteket 2

Grupparbete Samtala vid bordet om exempel då stävan efter höga värden leder till felprioriteringar eller