Moria: Tidig feminism.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Advertisements

Livsåskådning och religion
Liberalism Konservatism
Aktör / Struktur.
Hinduism - Indiens religion -
Män med makt… Eller varför kvinnor inte har makt
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
”Existensen föregår essensen!”
Feminism Grundläggande antaganden:
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Rättigheter under 1800-talet
Varför ska vi läsa om franska revolutionen?
Lag och Rätt.
Det handlar också om hur människor ska vara mot varandra.
Epikuréerna, hedonism och döden
Angelika Sjöstedt Landén, genusvetenskap
Blues, sexuell frigörelse & kulturell identitet
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Eller formativt lärande…
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Buddhism by Nancy Schuster Barnes I Women in World Religions, p
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
Etik Moral Filosofi.
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Dygdeetikens frågor Vilken karaktär bör jag ha? Vilket slags människa bör jag vara? Hur bör jag leva?
MORIA: Frihet och utlitarism
Moria: Tidig feminism.
Hjälper huvudverbet att ange tid eller modalitet
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Epokerna – del 1.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
”All offentlig makt utgår från folket”
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Ideologier.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Religion?.
Begreppet Var i begreppets begynnelse ett nedsättande ord. Feminist var en person som inte anpassat sitt beteende och uppförande till de normer som ansågs.
Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 5 – experimental data and their models Lektion5 – experimentell data och deras modeller.
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Jämställdhet Vad är det?.
Genus och religion.
Jämställdhet Vad är det?.
Och hur ska man göra rätt?
En historisk överblick
Förnuft och emancipation
Intersektionalitet, kategorier och maktanalyser
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Kvinnligt och manligt.
My role model.
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
Practice and challenges in involving fathers
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Presentationens avskrift:

Moria: Tidig feminism

Mary Wollstonecraft, John Stuart och Harriet Mill Rousseau och den Misogyna traditionen Wollstonecrafts argument om kvinnans roll Makarna Mill om människans natur

Rousseaus kvinnosyn: Sophie Pedagogiskt huvudverk: Émile Sista kapitlet handlar om Sophie ”But for her sex, a woman is a man … Regard it as you will the difference is only in degree” ”These resemblances and differences must have an influence on the moral nature” ”The man should be strong and active; the woman should be weak and passive” ”It follows that women is specially made for man’s delight”

Rousseaus kvinnosyn Grundar sig på olikheter i respektive köns natur Mannen är stark och aktiv – kvinnan svag och passiv Mannen är förnuftig – kvinnan kokett och känslosam De utgör komplement för varandra Mannen ska styra men kvinnan är nödvändigt stöd Kvinnlig makt grundar sig i kvinnans sensualitet

Uppfostrans roll Rousseau och Wollstonecraft delar synen att uppfostran är avgörande för god karaktär Varför ska man behöva uppfostra kvinnor som kvinnor om deras natur kommer leda dem rätt? Om kvinnor uppfostras till att vara mjäkiga och de sedan blir mjäkiga är det svårt att ta som bevis för hur kvinnans natur är? Varför nedvärderas kvinnligt koketteri men inte manligt? Ex, soldaterna

Kvinnor och män Två möjliga antaganden: Kvinnor och män är av samma slag 2. Kvinnor och män är av olika slag 2a. Kvinnor kan inte nå det mänskliga idealet (förnuftet?) 2b. Kvinnors viktigaste uppgift är att uppfostra barn

Kvinnor bör uppfostras som män! (1) Acceptera antagande 1: Kvinnor är av samma slag och bör då uppfostras på samma sätt som män Även om de inte kan nå lika långt så kommer de komma närmare målet än om de uppfostras på annat sätt Kvinnans moraliska karaktär har ett värde i sig (Mannen som norm)

Kvinnor bör uppfostras som män! (2) Antagande 2: Kvinnor och män är av olika slag Endast män kan bli fullvärdiga personer En kvinna som inte har fått en mans uppfostran kan inte uppfostra en pojke att bli en man Många pojkar växer upp utan fäder. Dessa får inte en fullgod uppfostran. För dessa pojkars skull måste kvinnor få en mans uppfostran för att dessa pojkar inte ska gå förlorade. Kvinnans karaktär har ett instrumentellt värde

Mill (och Taylor) om kvinnans natur Vi kan inte veta hurudan kvinnans natur är: Man! har endast kunskap begränsad till enskilda kvinnor Kvinnor i ett speciellt land, i en speciell miljö Kvinnor som uppfostrats till kvinnor! Alltså: vi kan inte säga något om hur kvinnor är Om kvinnors natur gjorde dem olämpliga för en uppgift skulle de i en fri konkurrenssituation inte få möjlighet att göra det de inte kan Alltså: medvetna försök att hålla kvinnor borta från vissa positioner (genom t.ex. lagar) är överflödiga och uttrycker misogyni