Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att träna Läsförståelse
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Handläggarnas roll och handläggningens förutsättningar
Föräldramöte 12 september 2011
Aktör / Struktur.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Etik- Modet att välja!.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Tema Kär och galen.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Centrala innehåll och kunskapskrav
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Filosofi 1.
Marknadsföring och försäljning
Diskussionstillfälle 4
Etik.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Identitet Vad formar oss till oss?.
Genus Manligt & kvinnligt.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Idrott och hälsa 1.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Religionskunskap 1 och 2.
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Larsson Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
Lära för livet!.
Psykologi Introduktion.
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Samhället och individen
Presentationens avskrift:

Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal Mia Jönsson, IDR1 VT-2014

Innehåll - Koppling till ämnesplanen - Begreppsförklaringar - Arbete i grupper - Redovisning för klassen

Koppling till ämnesplanen Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Förmåga att etiskt ta ställning i frågor om könsmönster, jämställdhet och identitet i relation till idrotts- och motionsutövande. Kunskapskrav E: [Eleven kan] översiktligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt. C: [Eleven kan] utförligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och utförligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt. A: [Eleven kan] utförligt och nyanserat diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och utförligt och nyanserat beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt.

Kultur Vad tänker du på när du hör ordet kultur?

Kultur Kultur avser i vid bemärkelse all mänsklig aktivitet men det har i huvudsak två innebörder: Konstnärlig odling Socialt överförbara levnadsmönster

Kultur - Socialt överförda levnadsmönster T.ex. - Tradition - Religion - Marknad - Media

… sedan kopierar vi varandra Människor har en förmåga att bete sig som andra runt i kring sig vilket gör att det kan vara svårt att bete sig annorlunda. Vi påverkas inte bara av marknaden utan även av varandra!

Kultur - Socialt överförda levnadsmönster Alltså handlingar som upprepas om och om och om igen 8 Kultur - Socialt överförda levnadsmönster - Alltså handlingar som upprepas om och om och om igen, som styrs av olika krafter i samhället...

… och som skapar förväntningar på oss själva

Identitet Vem är jag? - Vi är skapta av otaliga minnen och erfarenheter - Vi kopierar vår omgivning och anpassar oss efter vår omgivning

Kultur - Hur upprätthålls kultur? Reproduktion: en person börjar -> en fortsätter -> flera fortsätter –> alla gör det = naturligt = ifrågasätts ej. → NORMSKAPANDE

Enkelt uttryckt skapas vårt samhälle, vår kultur och vår identitet utifrån våra föreställningar, vanor, tankar och känslor. Inte så enkelt ändå kanske…

Kategorisering Människor har en benägenhet att kategorisera och värdera. Vi försöker placera oss själva och andra människor i olika kategorier för att få ordning i sinnet/ i det mentala.

Stereotyp En stereotyp är en inre bild/ föreställning av en grupp och dess medlemmar, ofta i form av förenklade, negativa bilder av gruppmedlemmarnas egenskaper.  Handlar om vad vi har kopplat ihop denna grupp med för beteenden. Vad vi har för erfarenheter av fenomenet. Ofta sådant vi inte talar om.

! Ibland krävs det att man stannar upp och ifrågasätter vad man är en del av och varför så att du kan bli den som bestämmer över dig själv och ditt liv.

Uppgifter - Fem grupper 1616 Uppgifter - Fem grupper - Varje grupp får en uppgift kopplad till livsstil, kulturella fenomen, könsmönster, identitet, jämställdhet etc. - I gruppen: diskutera, vrid och vänd. Det finns inga rätt eller fel! Ta anteckningar. - Presentera era tankar i en 10 min presentation för resten av klassen. - Individuellt: välj en av uppgifterna. Skriv en egen reflektion utifrån separata instruktioner.