Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen
Interaktiv PowerPoint där man kan ställa frågor till åhörarna under pågående presentationer. Åhörarna svarar med sina mentometer- knappsatser Ett sätt att få med åhörare i utbildningen. Kalibrering!
Kap 1, § 5, har från 1 februari 2006 fått ett tillägg med följande lydelse: ”Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.” Högskolelagen
Är det en bra formulering i högskolelagen? 1.Ja 2.Nej
Göteborgs universitet skall vara ett av de ledande universiteten i Europa för utbildning och forskning inom hållbar utveckling och miljö. 1. Universitetet strävar efter att göra studenter och personal medvetna om miljö- och utvecklingsfrågor och genom forskning, utbildning och samverkan med omgivande samhälle stimulera till konkreta handlingar som främjar en hållbar utveckling. 3. Miljöhänsyn vägs in i alla beslut. Såväl forskning och undervisning, som administration, förvaltning och tekniska funktioner präglas av miljömedvetenhet. Utdrag ur universitetets miljöpolicy
Räcker det som står i miljöpolicyn? 1.Ja 2.Nej
Fakultetsuppdrag 2006, 2007 och 2008 Miljö och hållbar utveckling Uppdras åt nämnden: … - att inom sitt verksamhetsområde, utarbeta en plan för hur en integrering av hållbar utveckling skall kunna genomföras inom fakultetens grundutbildning (detta sker mot bakgrund av förändringen i högskolelagens 1 kapitel 5 §). … - att genomföra fakultetens plan för integrering av hållbar utveckling i grundutbildning. Denna plan utarbetades under 2006 mot bakgrund av förändringen i högskolelagens inledande kapitel. … - att integrera hållbar utveckling i utbildningen på grundnivå och avancerad nivå. ”Hållbar utveckling” enligt definitionen i Högskolelagen. Under 2006/2007 fick nämnden i uppdrag att utarbeta en plan för detta.
Har fakultetsuppdraget medfört någon förändring på din fakultet? 1.Ja 2.Nej 3.Vet ej
Uppföljning av hållbar utveckling i utbildningen 1.Program 2.Kurser 3.Examina 4.Uppdraget
MILJÖMÅL Universitetet skall integrera hållbar utveckling i utbildningen. NYCKELTAL Antalet kurser med inslag av miljö och hållbar utbildning har under året ökat med 3,5 % till 329 kurser. Antalet program med inslag av miljö och hållbar utbildning har under året ökat med 26 % till 48 program. Antalet examina som berör hållbar utveckling har minskat med 35 %, främst beroende på att flera Magisterprogram avslutas och delas i ett Kandidatprogram och ett Mastersprogram.
Resultaten redovisas i universitetets miljö- och hållbarhetsredovisning Miljöcertifiering och miljöregistrering garanterar miljöarbete med ständiga förbättringar
Visste du sedan tidigare att universitetet var miljöcertifierat? 1.Ja 2.Nej
Tror du att du kommer att använda Turningpoint i din undervisning? 1.Ja, definitivt 2.Ja, kanske 3.Troligen inte 4.Nej