UTVÄRDERING NYA HASTIGHETS- GRÄNSER Effekter mot transportpolitiska mål och delmål Förslag åtgärder för att förbättra resultaten GNS 12-06-15.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
ÖGS Bolaget AB Miljöåtgärder.
Procent Betyder hundradelar.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Energiledningssystem
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Ökad trygghet för bussresenärer och bussförare i Örnsköldsviks kommun
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Utredningen om revisorer och revision EU har initiativet De små företagens kostnader för administration skall minskas med 25% till år 2012.
Referensgruppsmöte – regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
VA-PLAN Nynäshamns kommun
VA-PLAN Nynäshamns kommun
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
ST-läkare infektionskliniken
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Bredbandsutredningen1 Uppdraget Direktiv: –Regionalt nät; Medel och villkor –Ge förslag på nationellt infrastrukturprogram –Tidplan; 1 mars 2000.
Införande av nya hastighetsgränser
Etappmål max 270 dödade Människa Väg Fordon Beteendepåverkan Hastighet Nykterhet Anv. skyddsutrustning Väg Fordon Mitträcken Sidoområden Fartdämpande.
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Suicidprevention på järnväg Tylösand Erik Lindberg
Säkerheten främst.
Vattenförvaltning / vattentjänster som möjlighet en fråga om utveckling, ekonomi och samverkan Vattenstämman den 15 maj 2012 Peter Sörngård.
Geografiskt referenssystem, Nuläge och framtid
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Åtgärdsplan för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Johan Lindberg Ylva Berg Ssbtrp.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.
Infrastrukturplanering
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet på landsbygd Anna Vadeby, VTI VTI är projektledare och genomför tillsammans med Vectura utvärderingsprojektet.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Procent Betyder hundradelar.
Hastighetsbegränsningar
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Nya hastighetsgränser
Presentationens avskrift:

UTVÄRDERING NYA HASTIGHETS- GRÄNSER Effekter mot transportpolitiska mål och delmål Förslag åtgärder för att förbättra resultaten GNS

RESAN HIT ……… Tätort , 90, 110 utom tättbebyggelse ?? startade översyn 90/110 men strandade … 1998 motorväg =110 o tätortsmärke=50 som också ”strandade” 2001 uppdrag 120 mv efter flera års ”Expressen-kritik” 2003/04 försök med ”vinterhastighet” 2004 trafiksäkerhetsproposition o strategiuppdrag till Vägverket 2005 VV-förslag hastighetsstrategi 2006 försök 40/60 tätort efter att regeringen sagt nej 2007 maj Riksdagsbeslut 2008 varierande hastighet 2008 maj TrF med möjlighet till 40, 60, 80, 100 o mv 120 mandat föreskrifter där TRV bestämmer vilka värden kommuner får använda krav bättre skyltning o mv=110 t=50 bort 2009 mandaten till Transportstyrelsen

hastighetsgränserna ska successivt prövas mot det transportpolitiska målet så att vägtransport- systemet hela tiden används effektivt vägtransportplaneringen och besluten om hastig- hetsgränserna ska tydligare integreras hastighetsgränserna ska anpassas efter trafik-, väglags-, väder- och siktförhållanden, på sikt med kostnadseffektiva variabla hastighetsgränser dialogen med trafikanter ska stärkas för att för- bättra förståelse och respekt för hastighetsgränserna + långsiktigt för större tydlighet och enkelhet Trafikverkets hastighetsstrategi

Regeringens genomförandebeslut ……

Regeringens utvärderingsbeslut ”överväga om ett eller fler värden behöver tas bort” ”återrapportera till riksdagen” och lämna förslag till genomförande i samråd med Transportstyrelsen senast maj 2012

Många röster Samverkan mellan Transportstyrelsen, SKL och Trafikverket Expertgrupp;Bengt Holmberg, Prof LTH Trafikplanering Tora Friberg, Prof LiU Kulturgeografi Lars Palm, Prof HH Kommunikation Gunnar Isacsson, Forskare HD/VTI Ekonomi Referensgrupp; RPS, Länsstyrelsen Norrbotten, SNF, SNV, NTF, MHF, Sveriges Åkeriföretag, REV, Bussbranschens Riksförbund, Svensk Kollektivtrafik, M, Bil Sweden, Bilprovningen, Trafikutbildarna, Arbetsmiljöverket, kommuner Länsstyrelser

Utvärderingen omfattar Processtudier: hur har politiker, chefer, tjänstemän uppfattat genomförandet? Intervjuer. Trafikanter/allmänhet: vägkantsintervjuer, ”grupper”, Trafiksäkerhetsenkäten, web-panel. ”Kvantitativa effekter”: hastighets- och tidluckemätningar, olycksanalyser, tillgänglighet arbete och service, koldioxid och buller. ”Kvalitativa effekter”: plottrighet, oskyddade, jämställdhet …. Kommunikation Det finns en tidigare delrapport till regeringen och en rad underlagsrapporter m.m. : utreda/Samhallsplanering/Tatort/Nya- hastighetsgranser/Utvardering-av-nya-hastighetsgranser/ utreda/Samhallsplanering/Tatort/Nya- hastighetsgranser/Utvardering-av-nya-hastighetsgranser/

Genomförande - hittills STATLIGA VÄGAR Alla sträckor utom tättbebyggt område över 70 km/tim beslutade av VV/TRV. Långväga godsnätet – möjliga höjningar gjorda till 80 Delvis genomfarter på Europa - och riksvägar (26 av 353) Korta sänkningar på sträckorna; översyn bara delvis genomförd (2 regioner klara). ca 1800 mil sänkt (ca 12 % av totala trafikarbetet TA) …. huvudsakligen 90 till 80, 250 mil höjt (ca 9 % av TA) över 1000 beslut, ca 30 överklaganden – avser regional utveckling, ingen ändrad OCH KOMMUNALT mycket begränsat ca 15 kommuner har tagit bort mer än 50 % av sina 50,70 mest sänkning till 40 och ”nya” 30 ca 2/3 av kommunerna har upprättade hastighetsplaner

Resultat – effekter tillgänglighet 3-4 km/tim vid trafikflöden över f/d - mer vid höjning - liten effekt under f/d Ca 3 miljoner fler fordonstimmar (av ca 750 miljoner på statliga vägar) Sämre tillgänglighet för ”glesbygd” – kraftig regional kritik påverkan regional utveckling – oklara reala effekter Kommunala gator 2-4 km/tim

Resultat – effekter trafiksäkerhet o miljö Drygt 10 färre dödade enligt potensmodell - nästan 30 utifrån olycksstatistik Knappt ton mindre koldioxid (av ca 13 miljoner ton på statliga vägar), Mindre buller. Kostnad hittills ca 130 Mkr, nytta ca 115 Mkr; NNK 10 ! Färre sträckor med olika hastighetsgränser men fler värden – trafikanterna upplever systemet ”plottrigare” Resultat – effekter trafikanter

Effektivitet Kostnad hittills ca 130 Mkr, nytta ca 115 Mkr Nettonuvärdekvot NNK 10 ! Genomsnittligt investeringsobjekt under 0,5

Åtgärdsförslagen plottrighet/överskådlighet TRV har redan beslutat att inte använda 50, 70 o 90 i statlig nyinvestering. 50, 70 och 90 föreslås tas bort - minska plottrighet - behövs inte av krockvåldsskäl - ger betydande säkerhets- och effektivitetsvinster och mindre miljövinster (pga. investeringar) 110 föreslås behållas - många 110-projekt medfinansierade med låg standard i planen. - mycket svårt sänka mht acceptans - mycket svårt höja mht miljö..överväga att ta bort något eller några av de mellanliggande stegen ….. på sikt jämna 20-steg …

Tid för genomförande ? – ta bort 50, 70 och 90 – Funktionella förbindelser med krav på god tillgänglighet en nyckelfråga Kort övergångstid: + större tydlighet + säkerhetsvinster + miljövinster - restider - regional utveckling - acceptans trafikanter - ….. Läns- o regionföreträdare Lång övergångstid: + möjlighet till investeringar först + restider + regional utveckling + acceptans trafikanter + acceptans regionföreträdare - miljöförluster - trafiksäkerhet

Förslag tid för genomförande – ta bort 50, 70 och 90 – 50 tas bort med 5 års genomförandetid 70 och 90 tas bort med 12 års genomförandetid för att medge tillgänglighetsinvesteringar på funktio- nella förbindelser

Förslag genomförande – ta bort 50, 70 och 90 – Viktiga funktionella förbindelser beslutas i nästa planeringsomgång av TRV nationellt o planupprättare regionalt i samråd med kommuner mfl Planen anger möjlig finansiering av åtgärder på funktionella förbindelser inom 12 år Hastighetsgränser på ej finansierade funktionella förbindelser och övriga vägar ses över inom 5 år 3 investeringsplaner (12 år) för anpassning av funktionella förbindelser till standard för högre tillgänglighet Utredningens förslag: 5 miljarder NAT, 10 REG o 0,5 K (exkl. förstärkning och för mötesfritt även miljöåtgärder och gång- och cykelvägar) Ny hastighetsgränsöversyn i slutet av 12 årsperioden med justeringar mht plangenomförande

Trafiksäkerhetskrav ny/ombyggnad (Regler VGU) >=100:Över 4000 f/d: - mötesfritt, bra sidoområden … f/d och långa transportavstånd: - riktningsskiljande (”målad 2+1”), bra sidoområden Under f/d och långa transportavstånd - normalt mitträffling och bra sidoområden 80:Normalt mitträffling Gående och cyklister: separeras om ej mycket få

Konsekvenser – ta bort 90 Kostnader; Mötesfritt vid höga trafikflöden (>4000 f/d) och sänka övrigt vägar; 4 miljarder nationella och 6 miljarder regionala vägar (exkl. förstärkning, miljö och gång- o cykelvägar) Nyttor och effekter; ca 200 mil mötesfritt 100 för 10 miljarder NNK>1 ca 800 mil sänkt 80 NNK mycket hög ca 25 räddade liv/år ca 4,5 miljoner färre fordonstimmar/år (av 750) ca ton (av ca 13 miljoner på statliga vägar) mer koldioxid/år (pga investeringar) ca 1,5 miljarder lägre trafikantkostnader/år

Konsekvenser – ta bort 70 på 2-fältsvägar statligt Kostnader; Nationella vägar till 80; 0,5 miljarder Riksvägar och primära länsvägar till 80; 4 miljarder Nyttor och effekter; ca 360 mil höjs 80 ca 5400 mil statligt sänks 60 totalt 2 räddade liv/år ca 2,5 miljoner färre fordonstimmar/år (av 750 på statliga vägar) ca ton (av 13 miljoner på statliga) mer koldioxid/år (pga investeringar) ca 0,75 miljarder lägre trafikantkostnader/år

Konsekvenser – ta bort 70 tätort och enskilda vägar Kostnader; Huvudsakligen sänkningar + vissa investeringar Ca 300 mil kommunala gator Ca mil enskilda vägar Nyttor och effekter; Kommunalt: ca 2 räddade liv/år på kommunala gator ca 2 miljoner fler fordonstimmar/år (av ca 500 på kommunala gator) ca ton (av ca 6 -7 miljoner på kommunala gator) mindre koldioxid/år 0,1 miljarder lägre trafikantkostnader/år Enskilt: bättre anpassning faktiska hastigheter

Konsekvenser – ta bort 50 Ca 750 mil statliga, 3000 mil kommunala och 1400 mil enskilt – huvudsakligen sänkningar Kostnader; statligt VMS och trafiksignaler 100 – 200 miljoner kronor statligt fast utmärkning 10 – 20 miljoner kronor kommunalt ca 300 miljoner kronor enskilt kostnader utmärkning o beslut Effekter och nyttor ; drygt 5 räddade liv/år (S 2 K 3 E 0,5) ca 11 miljoner fler fordonstimmar/år (S 0,4 K 10 E 0,3) ca ton mindre koldioxid/år (S +1,5 K -72 E +1,5) ca 0,5 miljard högre trafikantkostnad/år(S-0,25K+0,75E.) bättre trafikmiljö, större trygghet restidsförlust ca 3 sek/km resa och ofta korta resor