Riva murar – Bygga broar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Enkät kursslut chef ,5%
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Ett arbete med att etablera
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Boendestöd för psykiskt funktionsnedsatta
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
en intervjuundersökning
Positiva trender Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet bringat in större påverkansmöjligheter över aktiviteter som tar plats i gemensamhetsutrymmena.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Vård- och stödsamordning i Heby
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Ramverk för patientmedverkan
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Case Management (CM) i nordöstra Skåne
Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Delaktighet.
§ Patientens upplevelse och värdering av vårdkvalitet – En jämförelse före och efter kommunalisering av hemsjukvården.
Resultat: Mätningarna efter förändringarna visade ett gott resultat. De boende åt mer och de gick upp i vikt. Deras livskvalitet visade sig även ha ökat.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Medarbetarundersökning 2012
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
”Hur samverkar vi kring tidig upptäckt av demens?
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Att arbeta förebyggande
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Hur lätt är det att nå oss per telefon? 0=absolut inte 10=ja, absolut.
Välkommen till Lag Syd Föräldramöte den
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Bra planering skapar trygghet
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Ett utvecklingsprojekt i Värdeforum FÖRBÄTTRAD RÄTTSSÄKERHET I LAGREGLERADE FRIVILLIGUPPDRAG Finansierad av Vad visade era tester? Telefonintervju (patientnämnden-stödpersoner)
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Kulturlivet – kommunikation och samverkan Annette Bäck, Jesper Skånberg, Conny Nordsten, Gunvor Nordsten, Ruth Jackson, Lars Nordell Coach; Elisabeth Åkerman,
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
Ramverk för patientmedverkan
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Heby kommuns kvalitetspolicy
Min psykosociala Arbetsmiljö
Strategi för Bästa Heby
Med E-tjänst mot framtiden!
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Miniprojekt ViP Område: Hur utvecklar vi samverkan mellan chefer och stödfunktioner till bättre nytta för dem vi är till för Uppdrag: Ta fram en modell.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Riva murar – Bygga broar

Vilka är vi? Almir Puric Anna Tymark Elinor Keil Ingrid Kristoffersson Janet Hedenberg Lotta Bratt Kerstin Svanström Terése Ollén

Vi är ett multiprofessionellt team med fem perspektiv från Inflytanderådet och Socialpsykiatrin i Sollentuna.

Utvecklingsområde Genom olika metoder, bl a ”Fiskbenet”, enades vi om ett förbättringsområde – att öka klientens upplevelse av delaktighet inom insatsen boendestöd och att skapa ett mer öppet klimat för en dialog mellan klient och personal.

Mål Att öka klientens inflytande och delaktighet i att påverka insatsen boendestöd. Detta för att stärka klienten och försäkra oss om att det är klientens mål vi jobbar mot.

Vad har vi gjort och hur har vi arbetat? Vi utformade en enkät med tre områden kring delaktighet och påverkan av boendestödet. Vi gjorde två mätningar på tolv klienter för att mäta detta.

Vart du kan vända dig om du inte är nöjd med din insats från boendestödet Din boendestödjare Du kan vända dig direkt till den person som du har svårigheter i kontakten med. Du kan även vända dig direkt till den andra kontaktpersonen. Kontakten kan tas i form av samtal, mail eller sms. Det som är lättast för dig. Din boendestödjares samordnare Du kan kontakta din boendestödjares samordnare. Kontakten kan tas i form av samtal, mail eller sms. Det som är lättast för dig. Boendestödet har två samordnare: Kari Tsutsunen: Tfn: 0739-152516 Mail: kari.tsutsunen@sollentuna.se Nikodemus Ungh: Tfn: 0739-151091 Mail: nikodemus.ungh@sollentuna.se Din boendestödjares chef Reza Moein: Tfn: 08-579 213 48 Mail: reza.moein@sollentuna.se Din handläggare Du kan vända dig direkt till din handläggare. Kontakten kan tas i form av samtal, mail eller sms. Det som är lättast för dig. Inflytanderådet Du kan även vända dig till Inflytanderådet om du inte känner att din röst blir hörd. Tfn: 0700-58 57 41 Mail: info@inflyranderadet.se

Resultat Att samtala med sin boendestödjare om insatsens innehåll möjliggör ett klimat där klienten uppmuntras att aktivt ta del i utformandet av insatsen. Att vi har ett öppet klimat visades bl a genom att kommentarrutan, ”förslag till förbättringar”, fyllts i. Att dela ut ett infoblad resulterade i ökad kunskap hos klienterna om vart de kan vända sig när de inte är nöjda med boendestödsinsatsen.

Hur går vi vidare? Lokal vernissage. Nytt arbetssätt där det nya multiprofessionella synsättet används. Fortsatt arbete med den idébank som skapades under processens gång. Fortsatta träffar i multiprofessionella team och med ansvariga chefer.

Vad har vi lärt oss? Samarbete, respekt och ökad förståelse för varandra. Det ger många fördelar att arbeta i en grupp med många olika perspektiv där vi kan se samma problem ur olika vinklar. Vi hämtar in kunskap direkt från dem med egen erfarenhet. Vi har byggt broar, rivit murar och suddat ut gränser.

Ju fler kockar desto bättre gryta!