Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Behov uppstår Kontakt Utredning Beslut om åtgärd/ behandling Genomför åtgärd/ behandling Upp- följning Frågor att besvara i varje steg av processen Vad och hur gör vi i detta steg? Vad säger riktlinjer/erfarenheter/evidens om vad som skulle behöva göras? Vad/hur behöver information ges till kund/patient/brukare/elev/klient/etc.? Vilka förutsättningar behöver finnas på plats (kompetenser, samverkan, teknik, e-tjänster, kapacitet, behov av flexibilitet)?
Förebyggande
Behov uppstår
Kontakt
Utredning
Beslut om åtgärd/behandling
Genomföra åtgärd/behandling
Uppföljning
Vad behöver vi följa upp för att få svar på om det är God vård? Patientfokuserad Jämlik Kunskapsbaserad och ändamålsenlig Säker I rimlig tid Effektiv