Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
VÄLKOMNA! till Solhemsskolans Föräldramöte ht 2012
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Center för Skolutveckling
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Varför fokus på nyanlända just nu
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsplan för matematikutveckling
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kyrkskolans fritidshem
Planeringsdagar Hudiksvall 28/2-1/3 2013
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna!.
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat
Arbetsplan för skolbiblioteket
Centrala innehåll och kunskapskrav
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Världens bästa skola Linda Norberg.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Hälsa, lärande och trygghet
Arbetsplan vt;2014 Välkomna till ett nytt verksamhetsår med nya utmaningar! Tema Grön flagg – se handlingsplan 5 kriterier, kretslopp och fem kriterier.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kyrkskolans fritidshem
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Läroplansträff fritidshem
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Tyresö förskola och skola
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Hur kan vi förstå begreppet?
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
FADDERVERKSAMHET PÅ BERGHEMSSKOLAN!. Fadderverksamheten på Berghemsskolan ser ut såhär: Åk 3 – förskoleklass Åk 4 – åk 1 Åk 5 – åk 2 Åk 6 har inga fadderbarn,
Partnerförskolor Vilka är vi? Fagersta har 39 förskoleavdelningar, allt från singelförskolor till förskola med sex avdelningar. Förskolorna är uppdelade.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Utbildningsvetenskap i förskolan
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Grundlärarutbildningarna
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med KUNDFOKUS!  Förbättra – varför det? -Hur bra är vi? -Vem avgör det? -Hur bra måste vi vara? -Hur bra vill vi vara? -Varför det? -Hur ska det gå till?

Grästorps kommun Kvalitetssäkring  Stratsys Stratsys  Årshjul – förskola och skola 2

Grästorps kommun Vad säger forskningen om framgångsfaktorer i skolan?  Att det finns en variation av metoder och redskap som läraren använder sig av  Lärarens tydlighet i ledarskap och goda relationer med eleven  Organisera undervisning/metoder efter elevernas behov  Eleverna ges möjlighet att välja aktiviteter  Elevens inflytande

Grästorps kommun LUNNEVISKOLAN Förskoleklass 4 förskollärare 2 fritids Åk 1 2 lärare 2 fsk 2 fri Åk 2 2 lärare 2 fri Åk 3 2 lärare 2 fri. Lärares behörighet Likvärdighet Kompletta arbetslag/ självstyrande – indivdualisera, anpassa… Utnyttjandet av lokaler – arenor för lärande

Grästorps kommun Backenskolan Skoldel/teoretisk arena Fritidshemsdel/praktisk arena  Varierat lärande, pedagogisk miljö  Formell kompetens  Elevernas inflytande och bedömning för lärande  Estetisk lärprocess

Grästorps kommun Ugglans förskola  Avdelning Solsidan 1-3 år Skogssidan 3-5 år  Åldersanpassad miljö ute och inne.  Roterande pedagoger  Större samarbete över avdelningarna.  Omorganisation för att höja kvalitén under hela dagen. 6

Grästorps kommun Ambjörnsgårdens förskola  Vi vill se barnens utveckling i matematik och språk genom estetiska lärprocesser och den tredje pedagogen 7

Grästorps kommun Karlavagnens förskola  En enavdelningsförskola 1-5 år  Det kompetenta barnet  Grön Flagg  Kvalitetstid 8

Grästorps kommun Backens förskola  Vårt utvecklingsarbete 13/14: Backenenhetens metatema: Att läsa för livet Matematik 9