Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med KUNDFOKUS! Förbättra – varför det? -Hur bra är vi? -Vem avgör det? -Hur bra måste vi vara? -Hur bra vill vi vara? -Varför det? -Hur ska det gå till?
Grästorps kommun Kvalitetssäkring Stratsys Stratsys Årshjul – förskola och skola 2
Grästorps kommun Vad säger forskningen om framgångsfaktorer i skolan? Att det finns en variation av metoder och redskap som läraren använder sig av Lärarens tydlighet i ledarskap och goda relationer med eleven Organisera undervisning/metoder efter elevernas behov Eleverna ges möjlighet att välja aktiviteter Elevens inflytande
Grästorps kommun LUNNEVISKOLAN Förskoleklass 4 förskollärare 2 fritids Åk 1 2 lärare 2 fsk 2 fri Åk 2 2 lärare 2 fri Åk 3 2 lärare 2 fri. Lärares behörighet Likvärdighet Kompletta arbetslag/ självstyrande – indivdualisera, anpassa… Utnyttjandet av lokaler – arenor för lärande
Grästorps kommun Backenskolan Skoldel/teoretisk arena Fritidshemsdel/praktisk arena Varierat lärande, pedagogisk miljö Formell kompetens Elevernas inflytande och bedömning för lärande Estetisk lärprocess
Grästorps kommun Ugglans förskola Avdelning Solsidan 1-3 år Skogssidan 3-5 år Åldersanpassad miljö ute och inne. Roterande pedagoger Större samarbete över avdelningarna. Omorganisation för att höja kvalitén under hela dagen. 6
Grästorps kommun Ambjörnsgårdens förskola Vi vill se barnens utveckling i matematik och språk genom estetiska lärprocesser och den tredje pedagogen 7
Grästorps kommun Karlavagnens förskola En enavdelningsförskola 1-5 år Det kompetenta barnet Grön Flagg Kvalitetstid 8
Grästorps kommun Backens förskola Vårt utvecklingsarbete 13/14: Backenenhetens metatema: Att läsa för livet Matematik 9