Projektplan Förstudie Tidigare Marco Polo Projekt Definiera projekt & partners Projektidé Genomförande Projektrapport Ansökningshandlingar Inlämnad Marco Polo ansökan Godkänd ansökan Kontrakt Mars 2005 Okt 2005 Jan 2006 Dec 2006
Projektidé Initierad av Patrik Rydén, Öresund Logistics. Skyttel Sverige – Kontinenten, utnyttja järnvägen över Öresundsbron i större utsträckning. Problem/hinder fanns. Ramarna för projekt inom Catalyst Actions definierades.
Förstudie Definition av 3 barriärer Partners Punktlighet/Pålitlighet Teknik – olika ATC – och elsystem Marknad – monopol, svårt för nya operatörer och transportörer Partners UBQ AB NGIL
Genomförande Analys av projektets budget Miljöanalys Projektrapport med tillhörande handlingar Ansökningshandlingar
Scandinavian Shuttle 100% Just in Time Update Mars 2008 1
Marco Polo Scandinavian Shuttle Milestones Miljömärkning IT lösningar (Track & Trace och RFID) RCC (Reliability Control Center) Statistik (Tonkilometer) Kundcase Utmaningar 2
Scandinavian Shuttle Bra Miljövalmärkning 3
Scandinavian Shuttle Bra Miljövalmärkning Visar miljöansvar Intyg att transporterna klarar kriterierna för ”världens tuffaste miljömärkning” Verktyg i marknadsföringen 4
Scandinavian Shuttle Bra Miljövalmärkning Emissionsberäkningar - SOx och NOx - NMHC (kolväten exkl. metan) - Partiklar Icke förnybar energi - indikerar bl a utsläpp av CO2 5
Scandinavian Shuttle Miljökostnader Initierat projekt - Kalkyl som beräknar miljökostnader i kr Miljövinster - Scandinavian Shuttle vs tidigare lösning 6
CO2 utsläpp med, respektive utan, Scandinavian Shuttle projektet Vägverkets data för Co2 utsläpp har utnyttjats. Diagrammen är beräknade för sträckan Nässjö-Herne med en total reduktion av 923 miljoner tonkm vid projektets slut. Miljöbelastning då vägtransporter används Miljöbelastning då Scandinavian Shuttle används 7
Track & Trace Säkerhet och ökat förtroende Scandinavian Shuttle Track & Trace Säkerhet och ökat förtroende 8
Scandinavian Shuttle Bakgrund Kunder kräver en leveranssäkerhet och ett förtroende i logistik upplägget som tidigare inte kunde erbjudas i en järnvägslösning Järnvägen har en bråkdel av lastbilens miljöpåverkan, både gällande energiförbrukning och CO2-utsläpp 10 17
Logistiska Problemställningar Scandinavian Shuttle Logistiska Problemställningar Svårare få aktuell information om gods på tågvagnar än på lastbilar Omlastningar är en möjlig störkälla Krav på övervakning av godsflödet oavsett transportsätt 11 18
Scandinavian Shuttle erbjuder Kvalitetssäkringar Kontinuerligt övervakning av avvikelser för både position och hastighet Situationsanpassad uppdatering Spårning av alla transporttyper: tåg/lastbil/container/trailer 12 19
UBQ’s Kvalitetssäkringssystem Scandinavian Shuttle UBQ’s Kvalitetssäkringssystem Magnetmonterad vädertålig positioneringshårdvara med rörelsesensorer Fjärrkonfigureras med SMS, kan ändras under pågående transport, t.ex för att ändra uppdateringsfrekvens Alltid aktuell information om var alla transporter är och hur de ligger till tidsmässigt i förhållande till tidtabellen 13 20
UBQ’s Kvalitetssäkringssystem Scandinavian Shuttle UBQ’s Kvalitetssäkringssystem RFID RFID identification from RFID tags Integrated RFID information database RFID - Passiv eller Aktiv. 14 21
Track & Correct Back Up Customs Administration VAT Inspections Customer Order Suppliers all over Europe Bookning Order RCC UBQ Environmental unique Terminal Herne RFID GPS-GSM Intermodal Transport Norrköping Umeå Malmö Van Dieren Maritime GPS-GSM Scandinavian Shuttle
Scandinavian Shuttle RCC Etablerat med personal Utrustat med modern teknik för Bokningar Spårning Avisering Back up vid avvikelser Fakturering Affärsstödssystem RCC är vårt kontrolltorn! 16
Scandinavian Shuttle Statistik Relation Herne – Norrköping 2006-10 – 2007-09 3 dagar per vecka i varje riktning. 2007-10 – 5 dagar per vecka i varje riktning. 17
Scandinavian Shuttle Development Train Shuttle Herne – Norrköping from 3 to 5 days per week (2007) Herne – Västerås new route during 2008 three days per week Herne – Göteborg new route during 2008 three days per week. Up and running. 18
Scandinavian Shuttle Kundcase Detaljhandel, Potential 2500 trailer Bilindustrin, Potential 250 000 ton Konfektion, Potential 3000 trailer Dryckesindustrin, Potential 120000 ton Grossist VVS, Potential 1000 trailer Mer än 150 kunder besökta 19
Scandinavian Shuttle Utmaningar 2008-01 Operatör med Dual system i Lok. Sträckan Herne – Norrköping utan lokbyte. Fler oberoende operatörer behövs! Miljöfrågan vinner över billigt transportpris! Vidareutveckling av Track & Trace system t.ex dumma telefoner Lansering av UBQ Environment – en klass för sig! Tillgång till vagnar och moderna lok en flaskhals. 20
Scandinavian Shuttle Infrastrukturens utveckling Allt fler Företag vill hitta logistiklösningar med minskad Miljöpåverkan Ökad samverkan mellan Tåg och Lastbil förutsätter nyinvesteringar i järnvägsnät och kombiterminaler För att kunna ta emot överflyttad trafik krävs att det finns kapacitet tillgänglig på spåren Från lastbilstransporter och utrikes sjöfart till och från Sverige förväntas ökningen bli över 300 % mellan 1990 – 2020 från 5.3 miljoner ton till 16.1 miljoner ton. Denna utveckling måste vändas!
Scandinavian Shuttle Infrastrukturens utveckling Längre tåg (750 m), Ökad bärighet (25 ton) och utvidgad lastprofil så att samtliga lastbärare kan framföras är viktiga investeringar för att nå en minskad klimatpåverkan Höjning av banavgifter – ger negativa konsekvenser för intermodal logistik lösningar
21