Kan vi lära något av andra länder kring samordnade insatser? Fredrik Lindencrona Forsknings- och utvecklingsansvarig PSYNK.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
Policy för miljö och hållbar utveckling
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Göteborgs universitet förnyas
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Om regional demensöverenskommelse
1 Vilka trender syns över landet Goda exempel och aktuella rekommendationer.
Synkroniserade insatser för barn och unga
Att få rätt saker att hända
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Behov av habilitering och rehabilitering
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tidiga insatser för barn i förskolan
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Disposition och utgångspunkter
Samordnad individuell plan (SIP)
Överenskommelse om samordning kring barn
Framtidens utmaningar
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lärande utvärdering genom följeforskning
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
 I Partille kunde man identifiera ett ökat missbruk av narkotika/alkohol bland gruppen ”unga vuxna”,18-30 år.  Sedan April 2008 arbetar två vårdsamordnare.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Barn- och ungasatsningen
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Jämlik psykiatrisk vård
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
När processen går snabbare…
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Socialtjänstens medverkan i samhällsplanering
Presentationens avskrift:

Kan vi lära något av andra länder kring samordnade insatser? Fredrik Lindencrona Forsknings- och utvecklingsansvarig PSYNK

5 påståenden om samordnade insatser 1.Sverige är världsledande när det gäller att samordna insatser för barn och unga! 2.I Sverige har vi en särskilt generös lagstiftning när det gäller att förmedla känslig information mellan verksamheter 3.Andra länder i västvärlden har lyckats att väldigt snabbt och smärtfritt skapa samordnade insatser 4.Det är bara i de skandinaviska länderna som vi måste bygga upp komplexa strukturer för styrning och ledning av samverkan för att lyckas. 5.Förutsättningarna för samordning är så olika mellan länder så det finns rätt lite att lära av andras modeller

Påstående 1: Sverige är världsledande när det gäller att samordna insatser för barn och unga! Tror ni det stämmer eller ej? Diskutera med bänkgrannen!

Nationella modeller – en jämförelse SverigeSkottlandUSA Sammanhållen strategi för samordning B & U ?”Getting it right for every child” Systems of Care Nivå för samordning Barnet, familjenSIPChild´s plan”Wraparound” Ledningsnivån över samordnade insatser ?Single director for health, social care and education System of Care/Care Management Entity Strategisk planeringGemensam nämnd mellan huvudmän (En möjlighet) Children Service Plan ?

Påstående 2: I Sverige har vi en särskilt generös lagstiftning när det gäller att förmedla känslig information mellan verksamheter

Lagstiftning kring informationsdelning Sverige Information bör delas mellan myndigheter om den som besitter informationen bedömer att den kan påverka ett barns eller ungdoms välmående. Samtycke är i sådant fall inte nödvändigt men bör eftersträvas. Skottland Information får utbytas om det inte är till men för den det gäller. Anmälningsplikt vid misstanke om att barn kan fara illa I princip krävs oftast att samtycke inhämtas.

Påstående 3: Andra länder i västvärlden har lyckats att väldigt snabbt och smärtfritt skapa samordnade insatser

Den dystra bilden Forskning i Sverige och internationellt visar att: Många samverkansförsök faller ihop Tar mycket tid innan det börjar betala sig Effektiv samverkan är krävande att bygga och upprätthålla

Påstående 4: Det är bara i de skandinaviska länderna som vi måste bygga upp komplexa strukturer för styrning och ledning av samverkan för att lyckas. Tror ni det stämmer eller ej? Diskutera med bänkgrannen!

Vad behövs för att lyckas? Framgångsfaktorer från forskning i Sverige och internationellt visar: Måluppfyllelse för brukarna i fokus Samsyn kring mål, vision, prioriteringar och värden inom samverkanssystemet Aktivt engagemang för samverkan och samverkans mål på alla nivåer Systematisk styrning Koordinering av effektiva aktiviteter och processer

Utmaningarna är desamma Grundläggande systemförståelse: Finns insikt om det ömsesidiga beroendet för att lösa den övergripande gemensamma uppgiften? Samt centrala faktorer: Strukturer (fragmentering, begränsande gränser) Procedurer (olika planerings- och budgetcykler) Finanser (olikheter i ersättning och resurser) Professioner (ideologi, värden, intressen, prioriteringar) Personer (status, autonomi och legitimitet) (Hultberg, Glendinning, Allebeck & Lönnroth (2005)

Milwaukee Wraparound

Wraparound Milwaukee Ett så kallat ”System of Care” i Milwaukee i Wisconsin, USA – Milwaukee ungefär som Stockholm i storlek – Fokus på barn och unga med allvarliga beteendeproblem (diagnosticerade) och deras familjer – Servar cirka 1500 familjer – Samlar socialtjänst, kriminalvård, hälso- och sjukvård, utbildning och habilitering – Pågående utvecklingsarbete sedan åtminstone 15 år – Har vunnit priset – Bästa innovation i amerikansk förvaltning från Harvard Universitetet 2009

Vilka utfall har uppnåtts genom i Wraparound Milwaukee? Program – Antal placeringar har minskat från 375 till 80/år Psykiatrisk sjukhusvård – från 5000 till under 500 dagar per år (2.3 dagar per episod) Trygghet – minskat återfall i brott hos unga lagöverträdare (15% för brottdömda unga) Klinisk bild – 85% av de unga har fått minskade problem (Achenbach CBCL) Utbildning – barnen deltog i 87% av alla skoldagar Stabilititet– 85% av de unga fick permanent placering vid utskrivning Familjernas tillfredsställelse – 4.57 på en 5 punkt skala

Kostnadseffektivitet – billigare än alternativen! Faktisk kostnad har minskat för wraparound (17%) och ökat för inläggning (8%) och fosterhem (17%)

Centrala nycklar 1. Styrning och samordning – En effektiv och logisk administrativ struktur – En finansiell modell där resurser från olika håll samlas – Fokus på kvalitetssäkring, systematisk förbättring och bra program för att hålla koll på utfall 2. Flexibelt och anpassat utbud efter barn, unga och familjers behov – Samverkan med barn, unga och familjer – Möjlighet att erbjuda skräddarsydda insatser till varje enskild familj – Nätverk av tjänsteleverantörer som alla håller hög kvalité – Brett utbud av olika tjänster som alla är evidens-grundade

Styrning och samordning: Utforma specifika “win-win” scenarion System of Care Socialtjänst Alternativ till placeringar Höga kostnader/dåliga utfall “Kriminalvård”/SiS Alternativ till placeringar Hälso- och sjukvård Alternativ till dyra inläggningar och akutinsatser Skola Alternativ till kostnader för specialskoleplats Ersättningsmodell A Ersättningsmodell B Ersättningsmodell C Ersättningsmodell D

Från olika källor till ett samordnat system WRAPAROUND MILWAUKEE CARE MANAGEMENT ORGANIZATION (CMO) 48.0M CHILD & FAMILY TEAM OR TRANSITION TEAM PLAN OF CARE OR 10.0M 21.0M7.0 M CARE COORDINATION OR TRANISITIONAL SPECIALIST PROVIDER NETWORK 210 Providers 60 Services FUTURES PLAN FAMILIES UNITED $475, Socialtjänst Kriminalvård/SIS Hälso- och sjukvård Skola

Förtroende bygger på att “rätt resultat uppnås” WRAPAROUND MILWAUKEE CARE MANAGEMENT ORGANIZATION (CMO) 48.0M CHILD & FAMILY TEAM OR TRANSITION TEAM PLAN OF CARE OR 10.0M 21.0M7.0 M CARE COORDINATION OR TRANISITIONAL SPECIALIST PROVIDER NETWORK 210 Providers 60 Services FUTURES PLAN FAMILIES UNITED $475, Socialtjänst Kriminalvård/SIS Hälso- och sjukvård Skola

Vad familjerna behöver står i fokus WRAPAROUND MILWAUKEE CARE MANAGEMENT ORGANIZATION (CMO) 48.0M CHILD & FAMILY TEAM OR TRANSITION TEAM PLAN OF CARE OR 10.0M 21.0M7.0 M CARE COORDINATION OR TRANISITIONAL SPECIALIST PROVIDER NETWORK 210 Providers 60 Services FUTURES PLAN FAMILIES UNITED $475, Socialtjänst Kriminalvård/SIS Hälso- och sjukvård Skola

Samordnad planering ger skräddarsydda insatser WRAPAROUND MILWAUKEE CARE MANAGEMENT ORGANIZATION (CMO) 48.0M CHILD & FAMILY TEAM OR TRANSITION TEAM PLAN OF CARE OR 10.0M 21.0M7.0 M CARE COORDINATION OR TRANISITIONAL SPECIALIST PROVIDER NETWORK 210 Providers 60 Services FUTURES PLAN FAMILIES UNITED $475, Socialtjänst Kriminalvård/SIS Hälso- och sjukvård Skola

Systematisk upphandling av ett genomtänkt utbud av kvalificerade leverantörer WRAPAROUND MILWAUKEE CARE MANAGEMENT ORGANIZATION (CMO) 48.0M CHILD & FAMILY TEAM OR TRANSITION TEAM PLAN OF CARE OR 10.0M 21.0M7.0 M CARE COORDINATION OR TRANISITIONAL SPECIALIST PROVIDER NETWORK 210 Providers 60 Services FUTURES PLAN FAMILIES UNITED $475, Socialtjänst Kriminalvård/SIS Hälso- och sjukvård Skola

Påstående 5: Förutsättningarna för samordning är så olika mellan länder så det finns rätt lite att lära av andras modeller Vad talar för? Vad talar emot? Diskutera med bänkgrannen!