Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Advertisements

Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
för sjuksköterskeexamen ©
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Staten och det civila samhällets organisationer
Internationalisera Mera! Malin Parmar, Kajsa Johansson, Karin Frydenlund Malin Parmar, Kajsa Johansson & Karin Frydenlund.
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Summering av brainstorm 2
SND: Erfarenheter av hantering av forskningsdata Iris Alfredsson, Svensk nationell datatjänst Hantering av forskningsdata Workshop vid Luleå tekniska universitet.
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Sjukhusbiblioteken SUS
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Biomedicinarprogrammet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Europeiska språkdagen
Utbildningsgruppen Gruppen 28 oktober 2010: Anna Karin Albin
Ministry of Science, Innovation and Higher Education Fact finding mission 6 February 2013 Internationalisering av högre utbildning i Danmark Line Verbik.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
ENKÄT För audionomer med yrkesexamen från Göteborgs Universitet Antal skickade enkäter: 82 Antal svar : 43.
Språk och interkulturell kommunikation
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik,
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Utbildning, forskning och innovation sedan 1666
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Svåra Vårdnadstvister Dokumentation av en FOU-cirkel Ing-Marie Johansson.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Välkommen! Till Lunds universitet och Medicinska fakulteten
Den största Högskolereformen sedan 1977
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
KURSVAL HT specialiseringar – 12 inriktningar Religionshistoria och religionsbeteende- vetenskap Islamologi Judaistik Religionshistoria.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
Studentcentrum Studievägledning Stöd vid funktionshinder Studenthälsan Antagning Examina Ladokgruppen.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Lunds universitet / Medicinska fakulteten/ Audiologiutbildningen/2014 Audiologiutbildningen Välkommen till Audiologiutbildningen.
Utveckling av masterutbildning i eHälsa
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Uppsala universitet i siffror
Uppsala universitet i siffror
Redovisningsval & Revision Pernilla Broberg och Torbjörn Tagesson
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009

Audiologiutbildningen syftar till att förbättra ljudmiljön i samhället! infraljud - ultraljud - oljud - samtal - musik

Ljud är mycket mer än det vi kan höra! I utbildningen ingår studier i : Audiologi Lingvistik/fonetik Psykologi Teknik Medicin

Vad kan du arbeta med efter utbildningen? tekniska och pedagogiska lösningar för bättre hörande förebygga hörselskador pedagogiskt arbete individuellt och i grupp utvecklingsarbete och projekt inom audiologi patientarbete fortsatta studier, ytterligare vetenskaplig skolning

Var kan du arbeta? Inom företag, skolor, sjukvård och universitet (patientarbete, undervisning, forsknings- och utvecklingsarbete

Det här vill vi erbjuda dig: Lägst magisternivå (4 år) – internationell standard Internationella erfarenheter; kontakter och möjligheter till utlandsstudier Kommunikationsfärdigheter och omvärldskunskap Breda och djupa, teoretiska och praktiska kunskaper i audiologi Samverkan med logopedprogrammet och….

… erfarna och engagerade lärare;

… möjligheter till internationella erfarenheter; Magisterarbeten vid Stanford University, National Acoustic Laboratory (Sydney) m fl Andra utbyten: Kalifornien, Southampton, University of Queensland m fl

… intressanta externa föreläsare; … yrkesverksamma inom akustik signalbehandling och ljud … hörapparatstillverkare/ och –forskare … internationella föreläsare … alumni (f d studenter) … kliniska audiologer … medicinska audiologer

… pedagogiska och kommunikativa färdigheter … muntliga och skriftliga moment, papers, projekt, seminarier, diskussioner … praktiska och kliniska kurser … röstträning, teckenkommunikation … pedagogiska övningsmoment … seminarier kring aktuella frågor … omvärldsstrimma genom utbildningen … problembaserat lärande, caseundervisning

Så här är utbildningen upplagd:

Termin Presentation av hela audiologiska fältet Intervjuer med yrkesverksamma och forskare Kommunikationskurs Presentation av audiologisk forskning Allmän grund i audiologi Lingvistik, fonetik, psykologi

Termin 3 – 6 (kandidatexamen) Successiv fördjupning i audiologi: Barnaudiologi Audiologisk diagnostik Audiologisk (re)-habilitering

Termin 7 – 8 (magisterexamen) Fördjupad audiologi: (barnaudiologi, preventiv audiologi) Otomikroskopikurs Vetenskapsmetodik Vetenskaplig uppsats

Termin 9 – 10 (masterexamen) Valbara kurser Internationell workshop Fördjupad vetenskapsmetodik Examensprojekt/masteruppsats …

Högskoleverkets utvärdering … god stabilitet i utbildningen… långsiktigt utvecklingsarbete … studenterna mycket positiva till samverkan mellan programmen… god struktur och är väl organiserad …god ämnesbredd, bra fördjupning och mycket god progression… …Examensresultaten är goda, det är hög nivå och utbildningen får respons från marknaden om god relevans, att studenterna är duktiga, självständiga och med höga teoretiska kunskaper… (HSV 2006) … Vi väntar f n ivrigt på resultat av ny utvärdering 2012!

Så här gör du Du söker till det 3-åriga audionomprogrammet vid Lunds universitet på antagning.se före 16 april Du kan söka direkt till masterprogrammet (platsgaranti) efter 3 år. Du läser vidare ett år (magisterexamen) eller två år (masterexamen)

Läs mer om utbildningen