Om kunskap som förmedlas genom ord
Vården innehåller information av olika karaktär: ’hård’ och ’mjuk’ objektiv och subjektiv Kvantitativ och kvalitativ
Kompletterande kunskap Vi behöver kunskap baserad på siffror – och på ord Även det som inte går att mäta kan systematiseras
Kvantitativt Kvalitativt Objektiva värden Subjektiva värden Förklaring Förståelse Utifrånperspektiv, ex: relationer orsaker Inifrånperspektiv, ex: erfarenheter attityder
Kvantitativt Kvalitativt Hur många, mycket? Vad är/ vad innebär Statistiskt urval Teoretiskt urval Enkät Experiment Intervju Observation Kvantifierar Klassificerar
Exempel på frågor inom det kvalitativa området Vad är? Vad innebär? Hur/på vilket sätt? Vad händer? Hur upplevs/uppfattas? Vilka (behov, förväntningar, tex.)
Olika sätt att samla in och systematisera erfarenheter, attityder, värderingar och upplevelser i vården
Enkät Det vanligaste sättet att samla information om erfarenheter, tankar och känslor Kvantifiering av subjektiv information Screening
Intervju Strukturerad Semistrukturerad Intervjuguide med frågeområden Narrativ Vinjett Fokusgrupp
Problemet avgör metoden Vilken typ av intervju man väljer beror på: Vad man vill veta Vilken information som ska samlas in Hur informationen ska bearbetas
Hitta rätt nivå Enklare systematiseringar kan göras utan bandinspelning. Anteckna, eller be informanterna själva skriva. Jämför, sortera, gruppera och klassificera informationen.
Hitta rätt nivå Mer omfattande systematisering (studier) kräver bandinspelade intervjuer som skrivs ut ord för ord. Texten analyseras med en i förväg vald metod.
Fyra metoder Gren Ursprung När? Grounded Theory Sociologi/symbolisk interaktionism 1970 Innehållsanalys Kommunikations teori 1950 Fenomenologisk-Hermeneutik Filosofi 1930 Fenomenologi 1900
Andra kvalitativa data (exempel) Icke deltagande observationer Deltagande observationer Videoinspelningar Dagböcker Veckorapporter Journaler Brev Teckningar