IT som stöd för kvalitetsarbetet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?

UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Kommunikationsplan för Förskolechef
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 september 2003.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
IT som stöd för kvalitetsarbetet
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
Utveckla din Praktiska IT
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
KIA - Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen har registeransvar
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
1 Förstudie – Transportcollege Transportutbildning i Östgötaregionen, Tranås och Västervik
Skolutveckling i samverkan
Centrala innehåll och kunskapskrav
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Kompetensutveckling Med PIM
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Webbresursen PIM ska fördjupa din Praktiska IT och Mediekompetens
Behov av habilitering och rehabilitering
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
ITiS…men sen då? Linköping
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 15 november 2002 Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning Redovisning och ev. återbetalning.
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Disposition och utgångspunkter
Delaktighet.
Överenskommelse om samordning kring barn
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö ”Att få.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Nätverk för lärare i NO/Teknik i grundskolan
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
Examensarbete i Lärarprogrammet Forskningsbaserad skolutveckling En okänd? resurs.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Varför Samverkan? Många med offentlig försörjning Problemen kräver helhetslösningar myndigheten äger del- lösningar Nya behov – integration.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Bilder från utvärderingen av ”IT för skolledare” 2003.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

IT som stöd för kvalitetsarbetet bosse.andersson@skolutveckling.se monica.sandorf@grutbildning.to

Regional samordnare Utveckla nätverken med nyckelpersoner kring kommunernas arbete med skolutveckling och IT, i ett långsiktigt perspektiv. ITiS-handledare kommunala kontaktpersoner / utvecklingsledare skolledare lärarutbildare Vidareutveckla nätverken erfarenhetsutbytet informationsspridningen

Regional sida för IT i skolan Bl.a. Kommunala kontaktpersoner www.grutbildning.to

Uppföljningsbesök Erbjuda stöd i det långsiktiga arbetet med IT & skolutveckling ”uppföljningsbesök” Kartläggning av regionens stödbehov inom området

Kompetensutveckling Ny modell för skolan Resurser på nätet hög kvalitet lokal användning lokal anpassning Första temat - Nätkulturer http://www.skolutveckling.se/it_i_skolan/itis/natarbete/index.shtml

IT för skolledare Processtödjare i satsningar initierade av Myndigheten för skolutveckling Göteborgs stad Bergsjön Kärra-Rödbo Tuve-Säve Utbildningsförvaltningen Örgryte Övriga GR Stenungsund Tjörn Öckerö

Varför IT för skolledare? ITiS vände sig främst till arbetslag och pedagoger Behovet av kompetensutveckling inom området uppfattas som stort

Skolledares IT-vanor Datorn används hemma 1-2 timmar i veckan och Internet i mindre än 1 timma i veckan (Grundskolan) Datorn används hemma 3-5 timmar i veckan och Internet 1-2 timmar i veckan. (Gymnasiet) 11-20 timmar/vecka med koppling till sitt arbete Hemma Internet för att söka information i arbetet och privat, skicka privat och arbetsrelaterad e-post samt för att utföra banktjänster För jobbet dagligen till ordbehandling, administrativa uppgifter, någon eller några gånger i veckan för att söka information via Internet, någon eller några gånger i månaden till presentationer Skolledaren kommunicerar dagligen med sina kollegor/skolans lärare via e-post Däremot aldrig med skolans elever via e-post och inte heller med elevernas föräldrar. Källa: KK-stiftelsen 2003

Kompetensutvecklingens bärande tankar Varje skolledargrupp är delaktig i planeringen av innehåll och upplägg i respektive kommun Skolchefen skapar tidsutrymme för utbildningen Alla skolledare i en förvaltning deltar i samma utbildning Formen lärande samtal skapar ramar för reflektion och idéutbyte Skolledarna är aktiva och lär varandra med stöd av externa experter IT-frågorna integreras med annat lokalt utvecklingsarbete

Webbplats som stöd www. skolutveckling.se/skolnet/skolledare Varje temaområde har 4-5 ”ingångsartiklar” och länkar till fördjupnings-texter samt länkar som rör området. www. skolutveckling.se/skolnet/skolledare

Rollfördelning Kommunerna - Processförare ansvarar för tidsplanering, innehåll, förankringsarbete Regionala samordnare (RS) - Processtöd / bollplank till kommunerna - Resursbank Myndigheten för skolutveckling - Projektledning, guide / bollplank för RS - Utveckling - Uppföljning Styrgrupp Madeleine Caesar KK-stiftelsen, Evert Lindholm Kommunförbundet, Hans Persson Sveriges Skolledarförbund, Christina Sjöberg Skolledarföreningen, Kjell Hedvall Myndigheten för Skolutveckling

Aktivitetsplan Enkät 1 Enkät 2 Mars April Maj Augusti December - Nulägesbild - Behovsanalys Kommun-planering - diskuteras - färdigställs - publiceras Kompetens-utvecklingen startar Dokumentation av ”röda tråden” i form av handlingsplan för fortsatt arbete Planeringsmöten med skolledar-grupperna och Processtödjaren (RS) Utbildning av handledare i Lärande samtal

Vad har de flesta skolledare, skolpersonal, elever, föräldrar gemensamt? Ca 90% har tillgång till Internet i hemmet och 99% i skolan Källa: KK-stiftelsen 2003

Vad har alla skolledare dessutom tillgång till?

Hur använder vi detta faktum som stöd för skolans uppdrag?

Dokumentation, systematisering, analys Förbättringsarbete Delaktighet inflytande Långsiktighet uthållighet Framgångsfaktorer Fokusering mot mål och resultat Dokumentation, systematisering, analys Stödjande strukturer Fysiska och virtuella miljöer samt verktyg för att underlätta, skapa och följa Dialoger, processer

Bosse Andersson bo.andersson@skolutveckling.se Monica Sandorf monica.sandorf@grutbildning.to