2004-01-30Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Det värdefulla ENGAGEMANGET
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Exempel utifrån ett antal målområden
En av de främsta samhällsteoretikerna.
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Att analysera samhällsfrågor
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Etnografi för Design.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Arbetsstudier inom MDI - kap 13
Mental träning Mål & Motivation
Ledning och förståelse
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Att få rätt saker att hända
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Helena Lindgren 1 De 5 principerna om igen... Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vardagsliv och boendestöd
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Verksamhetsteorin Källor:
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet.
Hur kan vi förstå begreppet?
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs Kursens mål Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Appjakten 2015 Jakob Tholander
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Lära för livet!.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Sociologi Introduktion.
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Artefakter och scenarios
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Vad betyder Social Kompetens
Presentationens avskrift:

Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”, Handbook of Human-Computer Interaction, Ch. 15, Elsevier Science B.V. Syfte: Ta reda på hur människor verkligen gör när de arbetar eller leker. MDI: utveckla förståelse för dagligt arbete och teknologier som används i dagligt arbete. Används av både sociologer och antropologer

Helena Lindgren 2 Etnografi De dominerande etnografiska metoderna är: Intervjuer Observationer Deltagande-observationer Innebär att tillbringa mycket tid med och delta i vardagligt liv hos de personer man studerar Utvecklades under sent 1800-, tidigt 1900-tal Flexibel forskningsdesign: Studien tar form allteftersom och man kan följa upp oväntade, intressanta händelser

Helena Lindgren 3 Antropologi och etnografi Etnografi utvecklades som en metod att utforska livet i ”främmande” samhällen Antropologer tar numera också hänsyn till att deras egna personliga referenser färgar analyser av det de ser i studierna Centralt i antropologi är den holistiska synen att alla aspekter i en kultur är relaterade – ofta i relationer som kännetecknas av konflikt och motsägelser.

Helena Lindgren 4 Sociologi och etnografi Fokus på sub-grupper i samhället Etnografi har här utvecklats som ett alternativ till enkäter Etnometodologi Utvecklats inom sociologi sub-grupp av etnografi Speciellt analytiskt perspektiv

Helena Lindgren 5 Gemensamt Fånga ”tyst kunskap”: observationer som komplement till intervjuer Observationerna måste ske i den verkliga miljön Sammanhang mellan aktiviteter

Helena Lindgren 6 MDI och etnografi Började användas på 80-talet Varför? Förståelse av människa-maskin-interaktion kräver information om MMI i relation till situationen där det sker Framväxande konsensus om att mänsklig intelligens är socialt befäst och kräver samspel med sin omgivning för att formas – kan inte enkelt återskapas i en dator Växande intresse av att utveckla system som stödjer människor som arbetar tillsammans

Helena Lindgren 7 Etnografi och systemdesign 1) Studier av arbete 2) Studier av teknologier i användande 3) Participatorisk / arbetsorienterad design Svårigheten: Hur använda resultat från etnografiska studier i en designspecifikation? Resultat presenteras traditionellt i text. Alternativ: Filmer av arbetssituationer, prototyp / mock-up i användande, foton...

Helena Lindgren 8 Ex: Participatorisk design 1) Designer auskulterar, observerar, pratar med anv. (dagar) 2) Modellering 1. Visualisering av arbetssituationen. 3) Modellering 2. Visualisering av möjlig arbetssituation: Anv. lär om teknologi av designern (prototyper, mock-ups) ”Framtids-workshops” (kritik, fantasi, implementation) Organisatoriska spel (förändrade roller, kommunikationssätt) 4) Scenarios 5) Prototyping: presentation och utvärdering av konkreta alternativa lösningar Simulering av arbete genom mock-up design, cooperative prototyping Mål: förbättrad arbetsplats. Konsensus design och användarna deltar kontinuerligt.

Helena Lindgren 9 Etnografi och systemdesign – När? Användbart i flera faser i design-cykeln men Nardi identifierar speciellt två tillfällen: 1) Innan designen har tagit form 2) När en robust prototyp finns att testa Ringar in intressanta områden som kan följas upp i en kvantitativ studie där vissa mätbara aspekter kan undersökas och ge statistiska resultat.

Helena Lindgren 10 Etnografen Som medlem i ett designteam: Genomföra specifika studier för ett givet projekt eller produkt Projektledning Agera som ”förste användare” av en prototyp Hålla sej uppdaterad med litteratur Tillföra användarens perspektiv under hela projektets gång ”Programmers have many wonderful gifts and talents, but in the heat of coding, it is easy to forget how unlike they themselves end users are.” Nardi 1997

Helena Lindgren 11 Etnografen Krävs träning för att kunna genomföra en bra etnografisk studie hantera stor mängd data Krävs medvetande om sina egna ”biases” Krävs känslomässiga resurser för att hantera det obekanta / det som skiljer sej från egna värderingar objektivitet utvecklas över tid Vanligt misstag i etnografiska studier: generalisering utöver studiepopulationen

Helena Lindgren 12 Etnografi och konversationsanalys Kompletterande tekniker Olika nivåer av analys

Helena Lindgren 13 Konversationsanalys Del av etnometodologin Växte fram under talen Primära källorna är ljud- och ljud+bild- inspelningar av verkliga interaktioner Ibland kompletterad med fältobservationer men det diskuteras om trad. etnografiska metoder kan inkorporeras i konversationsanalys

Helena Lindgren 14 Vad studeras? Språket ses som en farkost för social interaktion Social organisation av vanligt mänskligt beteende Vilka resurser människan förlitar sej på när hon ska producera och känna igen social aktivitet Hur turtagning i interaktionen genererar aktivitet, båda delarna oseparerbara från omgivningen i vilket det händer Kontext definieras av de företeelser som spelar in i aktiviteter och interaktioner

Helena Lindgren 15 Metod Videoinspelningar analyseras i detalj flera varv för att identifiera företeelser Studier sker inte utifrån hypotes – istället används induktiva sökmetoder för att hitta mönster av aktivitet och interaktion Sekvens av händelser där varje händelse är beroende av tidigare händelser och genererar följande händelser ”Moment-by-moment”, ställer krav på en användare, krav som emergerar progressivt

Helena Lindgren 16 MDI och konversationsanalys Transkriptioner görs av en situation där varje händelse registreras; Användare + dator Användaren: musklick, tangenttryck, menyval,... Datorn: respons – dialogrutor, hårddiskljud, pip, rörelse,... Ex: patient + doktor + dator vad som sägs, samtidigt tal, pauser, blickriktningar, kroppsrörelser

Helena Lindgren 17 Teori Omöjligt att genomföra etnografiska studier utan ett teoretiskt perspektiv Filtrera Fokusera Annars risk att undersökarens ”biases” blandas in Teorier: verksamhetsteorin (activity theory), distributed cognition (ex Hutchins), situated action (Suchman).

Helena Lindgren 18 Teori 1 - Verksamhetsteorin Man studerar... Verksamhetens historia Det större sammanhang vari verksamheten ingår De föränderliga mål och syften enskilda har med aktiviteterna Vilka uppfattningar och kunskap de enskilda deltagarna i studien har Hur artefakter används för att distribuera och reglera kunskap och aktivitet

Helena Lindgren 19 Teori 2 - Distributed cognition Arbetar på systemnivå istället för individnivå Spelar ingen roll hur väl man känner en enskild del i systemet (männsika eller artefakt) om man inte ser hela systemet

Helena Lindgren 20 Teori 3 - Situated action Suchman (etnometodolog) ”moment-by-moment” interaktioner studeras utifrån videoinspelningar (jmfr konversationsanalys) Uppfattningar om världen skapas i social interaktion

Helena Lindgren 21 Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human - Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet är beroende av dess material och sociala omständigheter” Istället för att abstrahera aktivitet från dess kontext för att hitta meningen i det som händer (ex task analysis), tittar man här på hur aktören använder omständigheterna för att uppnå meningsfull aktivitet.

Helena Lindgren 22 Situated action: Syfte Inte hitta formella modeller av kunskap och aktivitet (kognitivistisk approach / applied logics) Utforska kunskaps och aktiviteters relation till omständigheterna / miljön i vilka kunskapen och aktiviteterna utövas Följdaktligen kan inte en aktivitet beskrivas / förklaras med hjälp av kognitiva scheman eller sociala normer – organisationen av aktivitet formas i en ”emergens” av ”moment-by-moment”-interaktioner mellan aktörer och mellan aktörer och dess omgivning

Helena Lindgren 23 Situated action: Planer Plan -> aktivitet (”Planning Model of Human Activity”, ex Normans 7-stegsmodell) Aktivitet -> plan (”Situated Action”) Planer är källor för aktivitet, förutbestämmer inte aktivitet Planer modifieras ständigt och måste ibland helt överges

Helena Lindgren 24 Situated action: Idéer Planer är representationer av situerad aktivitet Representationerna uppkommer i aktivitet när aktiviteten blir problematisk En objektiv uppfattning om situationen är inte given, den måste formas Språket är centralt i denna process

Helena Lindgren 25 Situated learning All aktivitet är ”embodied”, kognitiva processer sker simultant på ett dialektiskt sätt med aktivitet, därför är lärande också alltid ”situerad” Kunskap kan inte förflyttas mellan aktiviteter Träna i ”fel” miljö är meningslöst