Kombitrafikens utveckling -Dåtid, Nutid, Framtid

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Advertisements

• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Europaparlamentariker
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Konferens och evenemang
Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm Almedalen den 6.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
ny dag redo för en Business Value Launch /3/2017 8:37 PM 1
Presentation vid Brobyggardagen 2005
Namn/talare Datum.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Ateadagen 2006 Välkommen!. Vad driver omvandlingen av IT-branschen? Färre och större aktörer.
Fjärde järnvägspaketet
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
HÖGLANDETS TERMINAL AB
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Karin Henning Bibliometric Services Gothenburg University Library Bibliometri och forskningsutvärdering Vårdalinstitutet,
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Västsvenska paketet.
PAUL NEMES Regionala projekt med gräns- överskridande samarbete – att växla upp erfarenheter och resultat från internationella projekt
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Logistics platforms for improved strategic flexibility
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Transnationellt Seminarium Stockholm
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
Statistiska problem och möjligheter Viveka Palm, SCB Svensk konsumtions påverkan på miljön i andra länder. Seminarium 15 juni Miljömålsrådet, NV.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Välkommen till Microsoft Partner Tour 2008 Ann-Charlotte Båth, Microsoft Partner Program.
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Stora Kombidagen Stockholm 31 mars 2011 Björn Widell Kockums Industrier.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Välkommen till Sommarkollo 2006
Betydelsen av transparens för tillväxt i Europa Lars Oxelheim, Institutet för Näringslivsforskning och Lunds Universitet Presentation vid seminariet Sambandet.
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
Hur bra är den nordiska modellen? Lars Calmfors Nordiska Ministerrådet Almedalen 30/
Europeisk finansiering för forskning och utveckling i små- och medelstora företag EUREKA och Eurostars Peter Lindberg Internationella Avdelningen
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Västsvenskt nätverk för hållbar utveckling Frukostmöte: Valspecial! Regionutveckling mot en hållbar utveckling.
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Mälardalens högskola som kompetensförsörjare Åsa Lundkvist 28/9 1.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Simon Falck rAps användardagar, Oktober, (24) Internationella Statistikdatabaser och Tekniska finesser rAps användardagar 22 Oktober, 2009.
Från Shanghai till Nässjö via Göteborgs Hamn
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Helen Bålman, Örebro 9 juni 2008 MILJÖDRIVNA MARKNADER.
The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.
Institutionsvård och boendeservice inom socialvården 2011 Päivi Tossavainen Raija Kuronen
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Ökad användning av antibiotika i Sverige. Sedan 1998 har antibiotikaförsäljningen i Sverige minskat. År 2004 vände dock trenden och under de senaste två.
Datscha Bank & Finans Outlook April Vad är Datscha? Webbaserad tjänst Kommersiella fastigheter Information och värdering användare 300 bolag.
Logistikens och godsdistributionens transportgeografi, del II Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
Hur gör vi inom Turismvetenskap?
Möjligheter med DB Schenker
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Presentationens avskrift:

Kombitrafikens utveckling -Dåtid, Nutid, Framtid Rickard Bergqvist, Ph.D. Assistant Professor Logistics and Transport Research Group, Department of Business Administration School of Business, Economics and Law, Gothenburg University P.O. Box 610, SE 405 30 Göteborg, Sweden Phone +46 31 786 5241 (+46 730 290087) E-mail: rickard.bergqvist@handels.gu.se http://www.handels.gu.se/fek/logistikgruppen/

Marknadsförutsättningar 1(3) - Järnvägstransporter i Europa Blygsam utveckling Ungefär 15% av all godstrafik i inlandet Utsläpp Trängsel Olyckor Bättre nyttjande av infrastruktur Det har varit ett politiskt mål i decennium att öka denna andel! Short Description: This indicator is defined as the percentage share of each mode of transport in total inland transport expressed in tonne-kilometres (tkm). It includes transport by road, rail and inland waterways. Road transport is based on all movements of vehicles registered in the reporting country. Rail and Inland waterways transport is generally based on movements on national territory, regardless of the nationality of the vehicle or vessel, but there are some variations in definitions from country to country. Lets take a look at combined transports (next slide) Percentage share of each mode of transport in total inland transport expressed in tonne-kilometres (tkm). Source: EUROSTAT 2006

Marknadsförutsättningar 2(3) - Kombitransporter i EU Ungefär 5% av alla godstransporter Svag tillväxt Europe has a relatively poor growth in intermodal transport although it differs greatly between countries. Italy has substantial growth while Germany has a weak growth The growth is not sufficient in order for intermodal transports to gain shares of the freight market Today European intermodal transport only accounts for about 5% of total freight traffic It is important to notice that many of the national rail industry opened up for competition during the 1990th with start in 1991 by the EU directive 91/440. Maybe one of the reasons that the demand curve dips between 1990-1994. This means in most cases a separation of rail track, traction and freight services. This poor development is especially severe since much effort on promoting intermodal transport is done by both EU and at the national level. However, it might be due to a lag since much support has not yet gain full effect (e.g. TEN) However, currently we can see a stronger growth rate and changes in the structure of intermodal transport systems due to a number of trends INTERMODAL TRAFFIC OF THE RAILWAYS OF THE EU (15 + NORWAY AND SWITZERLAND) (IN MILLIONS OF TONNES). SOURCE: Debrie & Gouvernal 2006

Marknadsförutsättningar 3(3) – Kombitransporter med järnväg 1997-2009 (Sverige) Most of these trends are general for the EU so what has happened in Sweden that has not yet been as obvious in the EU! The answer is regional logisitics centers and rail shuttle services connected to ports and shipping Lets us take a closer look at these shuttles and the regional logistics centers Källa: Trafikanalys (2010), Bantrafik 2009

Globala och generella trender Ökad internationell handel Outsourcing Trängsel Miljöpåverkan (internalisering av externa kostnader: vägtullar, vägavgifter, skatter, uttsläppsrätter, etc.)

Tekniska trender Större och effektiva fartyg Hanteringsteknik 20 % less CO2 per container moved than Emma Mærsk (www.maersk.com) 50 % less CO2 per container moved than the industry average on the Asia–Europe trade lane. (www.maersk.com) Hanteringsteknik Informationssystem RFID Geofencing Harmonisering av järnvägsinfrastruktur Maersk Triple E: 18.000 TEU Fehmarn Belt

Marknadstrender 1(3) Ökad containerisering Avreglering av järnvägsmarknader Internationellt samarbete mellan tågoperatörer (t.ex. Xrail, dock vagnslast) M&A: Warren Buffett köpte upp Burlington North Santa Fe (BNSF) 2010 för $44 billion Deutsche Bahn’s köpte upp Arriva (UK) 2010 för £1.59bn Enligt statistik från Dealogic, steg antalet affärer inom den globala transport- och logistiksektorn med 13% till 892 st under 2010, jämfört med bara 3% för marknaden som helhet. Värdet av affärerna steg 224 % från året innan och uppgick till $892bn (£553bn, föregående år) . We already see demand for more sophisticated services related to the origin of rail shuttles such as toll documentation, storage and inspection. Based on the challenges of freight in Europe my research has investigated the potential of establishing rail shuttles over distance no more than 140km. Results indicate profitability. This has great affect on the perspective of intermodal transport markets since traditionally the “mental” limit of profitable combined transport is set to 300km in Europe. The development of rail shuttles has greatly facilitated the transport of goods to and from ports which has supported a growth in goods volumes and as a result traffic concentrates to those hubs Another effect is that the traditional catchment areas of ports expands and so those the logistics region. Today Port of Göteborg is associated with the whole region of Scandinavia The high number of operators on these shuttle services is a good platform for competition, innovation and maybe a start of a number of new actors that has the courage to later compete on the more traditional rail freight market Probably the market for rail services will see a further entrance of new actors that come from market with other modes of transport, e.g. shipping lines, ports, hauliers and terminal operators) The Port sector will probably also undergo an increasing element of competition with other ports as they compete over catchments areas that are larger than traditionally Altogether the establishment of rail shuttles will have a great impact on logistics systems with better service quality, environmental friendliness and cost efficiency as a results. From a regional perspective it will becomce much more cost efficient to compete on international markets and the cheap access is no longer an exclusive advantage of firms in direct closeness to major hubs.

Marknadstrender 2(3) Etableringar av torrhamnar Nya funktioner och tjänster Trailertrafik och hamnskyttlar Upphandlingar av hamnar och terminaler Nya operatörer, ökad konkurrens Marknadskonsolidering Intelligenta systemupplägg och lösningar Koordinering och konsolidering av skyttlar Balansering av volymer Interregionala skyttlar Icke-tidskänsligt gods Terminalutveckling (multipurpose): Trailers, containers, vagnslast, kylcontainers, “bio”, personbilar, bulk, 3pl, tull, torrhamn, etc. We already see demand for more sophisticated services related to the origin of rail shuttles such as toll documentation, storage and inspection. Based on the challenges of freight in Europe my research has investigated the potential of establishing rail shuttles over distance no more than 140km. Results indicate profitability. This has great affect on the perspective of intermodal transport markets since traditionally the “mental” limit of profitable combined transport is set to 300km in Europe. The development of rail shuttles has greatly facilitated the transport of goods to and from ports which has supported a growth in goods volumes and as a result traffic concentrates to those hubs Another effect is that the traditional catchment areas of ports expands and so those the logistics region. Today Port of Göteborg is associated with the whole region of Scandinavia The high number of operators on these shuttle services is a good platform for competition, innovation and maybe a start of a number of new actors that has the courage to later compete on the more traditional rail freight market Probably the market for rail services will see a further entrance of new actors that come from market with other modes of transport, e.g. shipping lines, ports, hauliers and terminal operators) The Port sector will probably also undergo an increasing element of competition with other ports as they compete over catchments areas that are larger than traditionally Altogether the establishment of rail shuttles will have a great impact on logistics systems with better service quality, environmental friendliness and cost efficiency as a results. From a regional perspective it will becomce much more cost efficient to compete on international markets and the cheap access is no longer an exclusive advantage of firms in direct closeness to major hubs.

Marknadstrender 3(3) Intelligenta systemupplägg och lösningar Koordinering och konsolidering av skyttlar Balansering av volymer Interregionala skyttlar Icke-tidskänsligt gods Fler järnvägsfärjor? (SeaRail) Kombitransporter– en viktig del av en hållbarhetsstrategi och ett verktyg för marknadsföring We already see demand for more sophisticated services related to the origin of rail shuttles such as toll documentation, storage and inspection. Based on the challenges of freight in Europe my research has investigated the potential of establishing rail shuttles over distance no more than 140km. Results indicate profitability. This has great affect on the perspective of intermodal transport markets since traditionally the “mental” limit of profitable combined transport is set to 300km in Europe. The development of rail shuttles has greatly facilitated the transport of goods to and from ports which has supported a growth in goods volumes and as a result traffic concentrates to those hubs Another effect is that the traditional catchment areas of ports expands and so those the logistics region. Today Port of Göteborg is associated with the whole region of Scandinavia The high number of operators on these shuttle services is a good platform for competition, innovation and maybe a start of a number of new actors that has the courage to later compete on the more traditional rail freight market Probably the market for rail services will see a further entrance of new actors that come from market with other modes of transport, e.g. shipping lines, ports, hauliers and terminal operators) The Port sector will probably also undergo an increasing element of competition with other ports as they compete over catchments areas that are larger than traditionally Altogether the establishment of rail shuttles will have a great impact on logistics systems with better service quality, environmental friendliness and cost efficiency as a results. From a regional perspective it will becomce much more cost efficient to compete on international markets and the cheap access is no longer an exclusive advantage of firms in direct closeness to major hubs.

Trender kring forskning och policy Torrhamnar – generation 2.0 Inlandstransporter och kopplingen med det globala transprotsystemet (rederier och hamnar allt mer medvetna om dess strategiska betydelse) Transportpolitik kring intermodala terminaler och torrhamnar och säkerställandet av öppenhet (third-party access) Marco Polo programmet behövs modifieras och utvecklas till att premiera innovativa koncept relaterat till terminalutveckling Short Sea Shipping är mer och mer ifrågasatt utifrån ett miljöperspektiv Diskussioner kring dubbelekipage We already see demand for more sophisticated services related to the origin of rail shuttles such as toll documentation, storage and inspection. Based on the challenges of freight in Europe my research has investigated the potential of establishing rail shuttles over distance no more than 140km. Results indicate profitability. This has great affect on the perspective of intermodal transport markets since traditionally the “mental” limit of profitable combined transport is set to 300km in Europe. The development of rail shuttles has greatly facilitated the transport of goods to and from ports which has supported a growth in goods volumes and as a result traffic concentrates to those hubs Another effect is that the traditional catchment areas of ports expands and so those the logistics region. Today Port of Göteborg is associated with the whole region of Scandinavia The high number of operators on these shuttle services is a good platform for competition, innovation and maybe a start of a number of new actors that has the courage to later compete on the more traditional rail freight market Probably the market for rail services will see a further entrance of new actors that come from market with other modes of transport, e.g. shipping lines, ports, hauliers and terminal operators) The Port sector will probably also undergo an increasing element of competition with other ports as they compete over catchments areas that are larger than traditionally Altogether the establishment of rail shuttles will have a great impact on logistics systems with better service quality, environmental friendliness and cost efficiency as a results. From a regional perspective it will becomce much more cost efficient to compete on international markets and the cheap access is no longer an exclusive advantage of firms in direct closeness to major hubs.

Avslutande reflektioner I nuläget mycket intressant utveckling kring: Samgåenden, uppköp och internationellt samarbete (såväl transportörer som terminaloperatörer) Upphandlingar/Försäljningar (Jernhusen, Göteborgs hamn, etc.) Fortsatt ökat intresse från åkerier (viktigt för innovationsgraden och det “multimodala tänket”) Affärsmodeller (ägandeskap, franchise, third-party access-Port of Antwerp) Fortsatt tillväxt (flaskhalsar: Infrastruktur, lok, vagnar, lokförare och i vis mån terminallägen/kapacitet)