Mikael Borin, landstingsfullmäktige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Vägen mot bildande av nya Region Halland
VISION Kommunplaner – strategisk planering
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Uppgifter, arbetsformer, rutiner
Gemensam nämnd.
Politisk organisation
Primärvårdens vision Folktandvårdens vision
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
: EU-workshop Region Skåne och EU Per-Olof Persson EU är viktigt EU-politiken påverkar vår verksamhet Möjlighet att växla upp egna utvecklingsmedel.
Vardagspolitik är global
Utvecklad ägarstyrning för landstinget och kommunerna i Norrbotten
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Om regional demensöverenskommelse
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Att få rätt saker att hända
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Bilder för lokal utbildning
Oktoberrapport Oktoberrapport
BILD 1 Fullmäktiges beredningar Uppdrag Kort historik Arbetssätt Process.
Vi blir Region Jönköpings län
Landstinget i Uppsala län 2014
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Regionalt utvecklingsprogram
Regionstyrelsen
Välkomna!.
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Västra Götalandsregionen
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Arvoden, IT-stöd m. m. Peder Björn,
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
2007/KS-Enheten för Kommunikation Kommuner 33 Invånare 1,187,736 År 2006 Yta 11,000 km 2 Befolkningstäthet106 invånare per km 2 Jämfört med Sverige 22.
Alternativ C:en region med understrukturer för delegerat beslutsfattande :Regional utvecklingspolitik Regionfullmäktige Regionstyrelse Regionalpolitisk.
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Sydsvensk regionbildning ideell förening -hälso- och sjukvård -kultur -kollektivtrafik -infrastrukturplanering -demokrati och internationalisering -hållbar.
Ordförande från Regionstyrelsen (utses av RS) Vice ordförande från organisationerna (förslag av representantgruppen, Tillgänglighetsrådet fastställer)
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Region Östergötland Introduktionsdag för nya ST- läkare Maria Randjelovic Övergripande ST-studierektor
Regionsamverkan Sydsverige 2,5 miljoner invånare 26% av Sveriges befolkning.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Pensionärsrådet inom Region Gotland (PRG) infört 6 oktober 1976 Ordförande i regionstyrelsen RS (utses av RS) vice ordförande från organisationerna (utses.
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
Regionkommun i Västerbotten
Att planera och följa upp verksamhet inom
Vad innebär regionbildningen?
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Mikael Borin, landstingsfullmäktige 2014-10-15 Region Östergötland Mikael Borin, landstingsfullmäktige 2014-10-15

Region Östergötland Fjärde största regionen i Sverige sett till antal invånare (cirka 440 000) Hälso- och sjukvård - Universitetssjukhuset i Linköping, - Vrinnevisjukhuset i Norrköping - Lasarettet i Motala 43 vårdcentraler Kollektivtrafik Regional utveckling Skattesats: 10,67 kr (2015: 10,70 kr) Omslutning: ca 14 miljarder

Styrning inom regionen Politiska förutsättningar: Bred enighet omkring styrmodell (Beställar- och utförarmodell) Ansvarsfördelning mellan politisk ledning och verksamhetsledning (regionens reglemente): Skiljelinjen mellan politikernas och verksamhetens uppgifter ska vara tydliga. Det är politikernas uppgift att ange mål på lång och kort sikt, fördela resurser och följa upp resultaten i för hållande till uppsatta mål. Politik: Vad-frågor Verksamhetsledning: Hur-frågor Gråzon: Var-frågor (normalt en verksamhetsfråga)

Regionfullmäktige Region Östergötland - politisk organisation Revisionen Regionfullmäktige Patient- och förtroendenämnden Politiska lednings- gruppen/krisledningsnämnd Regionsjukvårds-nämnden Regionstyrelsen Hälso- och sjukvårdsnämnden Trafik- och samhälls-planeringsnämnden Regionutvecklings- nämnden Beredningen för framtidens primärvård RUN:s Beredning för folkhälsa HSN:s Utskott för uppföljning RS:s Utskott för personal och kompetensförsörjning HSN:s Beredning för behovsstyrning RS:s Beredning för strategiska ägarfrågor HSN:s Beredningar för brukardialog (x5)  

Övergripande styrprinciper 1(2) ”Huvudmannastyrning” via Regionfullmäktige: - Vision, strategier, inriktning, övergripande riktlinjer - Balanserat styrkort (metod för planering och uppföljning) - Fastställande av skattesats - Fördelning av resurser till HSN, RS, TSN och RUN Verksamhetsstyrning via Regionstyrelsen: - Policys, riktlinjer och ägardirektiv - Produktionsenheter med decentraliserat ansvar (organisation) - Ekonomistyrning

Övergripande styrprinciper 2(2) Behovsstyrning via Hälso- och sjukvårdsnämnden: - Resursfördelning via HSN - Överenskommelser och ersättningar Behovsstyrning och myndighetsutövning via Trafik och samhällsplaneringsnämnden: RUP, LTP, RTP, Trafik- och verksamhetsbeställning, Uppdragsavtal Behovsstyrning via Regionutvecklingsnämnden: Regionalpolitiska utvecklingsmedel, kompetensplattform, kultursamverkansmodell, skolstyrelse

Politisk strategisk styrning Landstingsfullmäktige beslutar om… …treårsbudget i juni …finansplani november …årsredovisning i april …verksamhetsplaner i oktober HSN-100923 - US

Fyra perspektiv i styrkortet Medborgare hur befolkningens behov tillgodoses Process effektiviteten i arbetsmetoder och arbetsprocesser Medarbetare hur medarbetarnas resurser tillvaratas och utvecklas Ekonomi kontroll och skötsel av ekonomin

Innehåll i styrkortet Vision - Vart ska vi Strategiska mål - Vad vi ska fokusera på för att gå mot visionen Framgångsfaktorer - Konkreta utvecklingsmål för att nå de strategiska målen Nyckelindikatorer - Målsatta mätvärden kopplade till framgångs- faktorer Resultatmått - Ska bidra till en bedömning av om vi når de strategiska målen

Tänkbar styrningslogik 2015

Exempel regionstyrelsen - medborgarperspektiv

Exempel hälso- och sjukvårdsnämnden Medborgarperspektivet

Exempel regionutvecklings-nämnden - medborgarperspektiv

Exempel trafik- och samhälls-planeringsnämnden - medborgarperspektiv

Resultat - strukturjusterad kostnad per invånare (Öppna jämförelser 2013)

Resultat - medicinsk kvalité (Öppna jämförelser 2013)

Regionstyrelsen – övergripande 1(2) Regionens förvaltande organ och styrelse för regionens samlade verksamheter och har samordningsansvar mellan nämnder och beredningar inför fullmäktige. Skapa goda yttre och inre förutsättningar för regionens verksamhet, agera i relation till omvärlden och verka för att regionens utvecklingskraft stärks. Regionalt utvecklingsansvar - bland annat att utarbeta det regionala utvecklingsprogrammet (RUP) och samordna insatser för att genomföra dess strategier. Planerings- och uppföljningsansvar för regionens totala resursutnyttjande och att ingående verksamhet bedrivs effektivt efter fastställa mål Föreslår finansiering på kort och lång sikt

Treårsbudget 2015-2017 INVESTERINGAR 2015 1 650 mkr 2016 1 870 mkr

Regionstyrelsen – övergripande 2(2) Har en uppsiktsplikt över nämnder, produktionsenheter och bolag Ägaransvar: Beslutar om principiella organisationsförändringar för de direkt verksamhetsdrivande produktionsenheterna Ska bevaka att produktionsenheterna som utförare uppfyller kraven på god effektivitet, produktivitet och kvalitet Struktur och investeringar för regiondriven verksamhet Ägare för regionens bolag (ägardirektiv)

Regionstyrelsens – uppgifter 1(2) Samverkan och samråd – ansvar för att samverka och vid behov genomföra samråd med andra aktörer inom de sakområden som ligger inom styrelsens uppdrag. - Ett särskilt ansvar för att strategiska samråd hålls med kommunerna minst två gånger per år. Anställningsmyndighet - övergripande arbetsgivar- och arbetsmiljöansvar inklusive personal- och kompetensförsörjning. Strategiskt miljöarbete - övergripande ansvar för Region Östergötlands interna miljöarbete.   Arkivmyndighet - är regionens arkivmyndighet enligt arkivlagen

Regionstyrelsens – uppgifter 2(2) Forskning och utveckling - ansvar för övergripande frågor om forskning och utveckling inom Region Östergötlands samtliga verksamhetsområden. Internationellt arbete - ansvar för de internationella frågor som rör styrelsens sakområde.   Arvoden till förtroendevalda - bereder frågor om arvoden och andra ekonomiska ersättningar till förtroendevalda inför fullmäktigt. Styrelsen ska tillsätta en särskild arvodeskommitté för beredningen.

Regionstyrelsen sammansättning Regionstyrelsen ska bestå av 17 ledamöter och 11 ersättare. Till styrelsen ska regionfullmäktige välja en ordförande och tre vice ordförande, varav oppositionen innehar andra vice ordförandeposten. Regiondirektören är ansvarig tjänsteman för ärendenas föredragning i regionstyrelsen förutom inom de områden som rör regional utveckling där biträdande regiondirektören är föredragande.

Regionstyrelsens årscykel