it: användbarhet och tillgänglighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Varför är det viktigt att mäta?
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
En översyn av riksintressen pågår
Planeringssamverkan, klippt ur verksamhetsplanen I Samtrafikens verksamhet ingår att genom planeringssamverkan samordna bytestider och skapa bra förutsättningar.
Nordisk slutkundsmarknad
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Mål och betygskriterier
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
En nationell kampanj för digital delaktighet i Sverige
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Systemkarta.
AU Digital samverkan LO Process
Syftet med en personlig handlingsplan
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Workshop för GIS samordnare
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Att få rätt saker att hända
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Användningsforum – Dagordning Möte # – Inledning, Ordförande Peter Krantz – 10.30Bakgrund och relation till övriga it-politiska.
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
Länsgemensam ledning i samverkan
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
18 juni Sista rycket! Inför hösten-14.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Skolkampanj #Nätrespekt Hösten 2014 och våren 2015 Inför Safer Internet Day 10 feb 2015.
Patientlagen och information till patienter och närstående
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
Kommunikationsavdelningen
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Michael Anefur Nationell hemlöshetssamordnare Socialdepartementet
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Strategisk dialog kring tillgänglighet och användbarhet i it
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

it: användbarhet och tillgänglighet Användningsforum it: användbarhet och tillgänglighet Svenska Daisy-konsortiets konferens, 2014-11-14 Andreas Richter, projektledare för Användningsforums kansli

Vad är Användningsforum? Regeringens expertforum om tillgänglighet och användbarhet i it 25 ledamöter: experter inom sitt område personliga mandat är till vardags forskare, tjänstemän på myndighet, i näringsliv eller civilsamhället Ordförande Erik Borälv

Användningsforum Syfte Peka på konkreta förutsättningar för användbarhet och tillgänglighet. Visa hur det kan implementeras. Uppgifter Kontinuerlig dialog om tillgänglighet och användbarhet som en kvalitetsaspekt av it. Exempel på processer med tydligt användarperspektiv. Gärna med tester med användare

Användningsforum Aktuella initiativ Samla och kommunicera goda/lärande exempel Designprinciper Digital arbetsmiljö Inspel till Digitaliseringskommissionen Beställning/upphandling Hela resan – verklighetsbaserade videoprototyper E-legitimation Kartläggning av initiativ och kunskap om användbarhet och tillgänglighet i it World Usability Day (igår)

Goda/lärande exempel Användningsforum vill få in exempel på metoder, processer, produkter och tjänster Än så länge är ribban inte så hög – det bästa får inte vara det godas fiende Hjälp oss uppnå målet 100 exempel före dec 2015! www.anvandningsforum.se/category/exempel

Designprinciper Brittiska statens designprinciper, översatta och anpassade till Sverige. Utgå från behoven Gör mindre Låt användningsdata styra designvalen Kämpa för att göra det enkelt Gör om. Gör sen om igen Utveckla för att inkludera Ta hänsyn till sammanhanget Bygg digitala tjänster – inte webbplatser Var konsekvent, men inte identisk Arbeta öppet: det gör tjänster bättre www.anvandningsforum.se/designprinciper

1 Utgå från behoven* * användarnas behov – inte myndighetens Designprocessen måste börja med att vi hittar och förstår användarnas behov. Tjänsterna måste bygga på deras behov – inte på hur våra interna processer ser ut. För att förstå behoven på djupet måste vi utgå från fakta, inte från lösa antaganden. Vi bör också komma ihåg att det användarna efterfrågar inte alltid är vad de behöver. Människor kommer till våra sajter för att lösa uppgifter utifrån de behov de har – inte för att planlöst surfa runt. Att fokusera på behoven gör att vi kan koncentrera oss på det som ger mest värde för pengarna.

4 Kämpa för att göra det enkelt Att få något att se enkelt ut är lätt. Att göra något som är enkelt att använda är mycket svårare, särskilt när de bakomliggande systemen är komplexa. Samtidigt är det vad vi borde göra. Med stor makt följer stort ansvar. Det finns oftast inget alternativ till att använda våra tjänster. Om vi inte anstränger oss för att göra dem enkla och användbara missbrukar vi vår makt och slösar med folks tid.

6 Utveckla för att inkludera Tillgänglig design är bra design. De produkter och tjänster vi utvecklar ska vara så inkluderande, läsbara och begripliga som möjligt. Det spelar ingen roll om något “elegant” behöver offras. Vi ska inte vara rädda för att göra saker övertydliga och vi ska inte förnya webbdesign från grunden. Vem som helst ska kunna förvänta sig att använda våra tjänster, det spelar ingen roll vilken funktionsförmåga hen har. Vår design är för alla i samhället, inte enbart för vana webbanvändare. Snarare kan vi räkna med att de som behöver använda våra tjänster är de som har svårast att använda dem. Om vi tar med deras behov från början utvecklar vi tjänster som är bra för alla.

Digital arbetsmiljö Seminarier hösten 2013 och 2014 Mål att ta fram ett manifest där Användningsforum ger sin bild av angelägna strategiska frågor för att säkra användbar och tillgänglig digital arbetsmiljö Manifest till våren/sommaren 2015

Inspel till Digitaliseringskommissionen Digitaliseringskommissionen (DK) är en statlig utredning. Sådana har formella processer för att föreslå strategier och ändringar i lagar/regler. Användningsforum tar under hösten 2014 fram inspel till DK. Designprocess. Publicering i DK:s betänkande våren 2015 Eventuellt motsvarande process till DK:s sista betänkande hösten 2015

Beställning/upphandling KTH har tagit fram skriften Att beställa användbara it-system Beskriver processen för att beställa, hos 6 olika organisationer utgör goda exempel Fortsatt arbete genom dialog med strategisk myndighet http://www.anvandningsforum.se/ rapport-att-bestalla-anvandbara-it-system/

Hela resan – verklighetsbaserade videoprototyper I samarbete med Konstfack Syfte: att visa och tillämpa en metod för att utveckla designprototyper tillsammans med slutanvändare Görs inom reseområdet – lokaltrafik primärt Användare i olika åldrar och med olika funktionsförmågor Workshops med resande, myndigheter, reseleverantörer, it-utvecklare Leverans vid årsskiftet 2014/2015

E-legitimation Samarbete med E-legnämnden sedan 2012 E-legnämnden har uttalade krav på användbarhet och riktlinjer för utfärdare av e-legitimation Samarbetet har hittills lett till en vägledning: ”E-legitimation: 12 möjligheter att förbättra användbarheten” Plan att bistå e-legitimationsnämnden att låta utföra användbarhetstester av nya e-legitimationsleverantörers tjänster

Kartläggning av initiativ och kunskap om användbarhet och tillgängliget i it Utförs med hjälp av externa konsulter under hösten 2014 Fördjupad dialog med ledamöter i Använd-ningsforum för att identifiera nuläget och strategiska frågor Rapport läggs ut på Användningsforums webb i januari-februari 2015

Följ/kontakta Användningsforum Kansliet: Andreas Richter, tel 08-405 45 83, e-post andreas.richter@regeringskansliet.se eller kansliet@anvandningsforum.se Ordförande: Erik Borälv, erik.boralv@vinnova.se Webb: www.anvandningsforum.se Facebook: www.facebook.se/anvandningsforum Twitter: twitter.com/anvforum alt. @Anvforum